24.2.2020 Ajoneuvot Moottorin suuri kesärengastesti: miten urasyvyys vaikuttaa renkaan pitoon? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uusien kesärenkaiden ominaisuuksista kertova EU-rengasmerkintätarra laajenee lähitulevaisuudessa myös renkaan ominaisuuksiin käytettynä. Testimme osoitti, että tälle on todellista tarvetta. Yksi ikuisuuskysymyksistä renkaiden suhteen on aina ollut se, miten hyvin uusi rengas pitää vastaavaan, mutta kuluneeseen kumiin verrattuna. Tämän asian kanssa joutuu jokainen autoilija painimaan, kun kevät koittaa ja kesärenkaiden vaihto tulee ajankohtaiseksi.Kiusaus jättää uuden rengaskerran hankkiminen tuonnemmaksi säästösyistä houkuttelee – etenkin, jos käytössä olevissa renkaissa vaikuttaisi olevan vielä hyvin pintaa jäljellä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEU-luokitus tiukkenemassaMyös viranomaiset ovat koettaneet tarttua epäkohtaan – toistaiseksi laihoin tuloksin.Marraskuusta 2012 lähtien Euroopassa myytävään uuteen henkilöauton kesärenkaan kulutuspintaan on pitänyt liimata lakisääteinen EU-rengasmerkintätarra, jonka avulla kuluttaja on voinut helposti vertailla eri rengasmallien polttoainetaloudellisuutta, märkäpitoa sekä vierintämelua.Valitettavasti uusilla renkailla suoritettavat, tarkasti EU-asetuksessa määritellyt luokittelukokeet eivät kerro sitä, miten yksittäisten rengasmallien suorituskyky heikkenee kulumisen myötä.Nyt asioihin on onneksi luvassa muutos. Euroopan talouskomissio on asettanut työryhmän, jonka tehtävänä on määrittää lähitulevaisuudessa asianmukaiset testimenettelyt ja luokittelukokeet myös kuluneille renkaille.Sakkoraja ei kerro kaikkeaSuunniteltu käytetyn renkaan märkäpitoluokitus on kuluttajan kannalta pelkästään positiivinen asia, sillä rengasvalmistajien markkinointistrategioissa on häkellyttävän isoja eroja. Jotkin valmistajat vakuuttavat renkaidensa säilyttävän suorituskykynsä ja ominaisuutensa aina lakisääteiseen 1,6 millimetrin rajaan asti. Onneksi suurin osa rengastehtailijoista on kuitenkin kannanotoissaan realistisempia, eivätkä lupaile potentiaalisille asiakkailleen liikoja.Silti rengas saattaa tuottaa käyttäjälleen ikävän yllätyksen, vaikka se ei olisi kulunut vielä lähellekään tuota edellä mainittua ”sakkorajaa”. Tuoreimmassa rengastestissämme, joka ilmestyy 26. helmikuuta Moottorin numerossa 3/2020, vastakkain asettuvat kuluneet sekä vastaavat uudet renkaat. Testi paljasti, että renkaan urasyvyydellä on todellista merkitystä Suomen olosuhteissa etenkin silloin, kun tien pinta on märkä.Lehden ilmestymisen jälkeen (26.2.) voit lukea sen myös sähköisesti Lehtiluukusta. Testatut renkaat (uudet ja käytetyt): Goodyear Efficient Grip Performance, koko 195/65 R15 Kormoran Run Pro B, koko 195/65 R15 Michelin Cross Climate +, koko 205/55 R16 Michelin Primacy 3, koko 205/55 R16 Nokian Hakka Black 2, koko 225/45 R18 Nokian Nordman SX2, koko 205/55 R16 Teksti: Pasi Piironen ja Jussi Saarinen Kuvat ja testin toteutus: Test Finland Oy Lue lisää Kaikki artikkelit 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 30.6.2025 Testit Testi: Akkukäyttöinen pumppu on kätevä kaveri – autoillessa, moottoripyöräillessä – tai vaikka jalkapallokentän reunalla 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 27.6.2025 Testit Veto päälle – vertailussa polkupyörien peräkärryt 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus 24.6.2025 Ajoneuvot Diktaattorien autot – näillä loistoautoilla yksinvaltiaat ovat ajaneet 23.6.2025 Uutinen Jenkkiavolavan rekisteröinti väärillä papereilla voi johtaa rajuihin seurauksiin – kymppitonnien autoverot voivat langeta maksettavaksi Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 23.6.2025 Uutinen Kahdesta Kamuxilla myydystä jenkkiautosta löytyi myös manipuloitu matkamittarin lukema 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?