24.2.2020 Ajoneuvot Moottorin suuri kesärengastesti: miten urasyvyys vaikuttaa renkaan pitoon? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uusien kesärenkaiden ominaisuuksista kertova EU-rengasmerkintätarra laajenee lähitulevaisuudessa myös renkaan ominaisuuksiin käytettynä. Testimme osoitti, että tälle on todellista tarvetta. Yksi ikuisuuskysymyksistä renkaiden suhteen on aina ollut se, miten hyvin uusi rengas pitää vastaavaan, mutta kuluneeseen kumiin verrattuna. Tämän asian kanssa joutuu jokainen autoilija painimaan, kun kevät koittaa ja kesärenkaiden vaihto tulee ajankohtaiseksi. Kiusaus jättää uuden rengaskerran hankkiminen tuonnemmaksi säästösyistä houkuttelee – etenkin, jos käytössä olevissa renkaissa vaikuttaisi olevan vielä hyvin pintaa jäljellä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy EU-luokitus tiukkenemassa Myös viranomaiset ovat koettaneet tarttua epäkohtaan – toistaiseksi laihoin tuloksin. Marraskuusta 2012 lähtien Euroopassa myytävään uuteen henkilöauton kesärenkaan kulutuspintaan on pitänyt liimata lakisääteinen EU-rengasmerkintätarra, jonka avulla kuluttaja on voinut helposti vertailla eri rengasmallien polttoainetaloudellisuutta, märkäpitoa sekä vierintämelua. Valitettavasti uusilla renkailla suoritettavat, tarkasti EU-asetuksessa määritellyt luokittelukokeet eivät kerro sitä, miten yksittäisten rengasmallien suorituskyky heikkenee kulumisen myötä. Nyt asioihin on onneksi luvassa muutos. Euroopan talouskomissio on asettanut työryhmän, jonka tehtävänä on määrittää lähitulevaisuudessa asianmukaiset testimenettelyt ja luokittelukokeet myös kuluneille renkaille. Sakkoraja ei kerro kaikkea Suunniteltu käytetyn renkaan märkäpitoluokitus on kuluttajan kannalta pelkästään positiivinen asia, sillä rengasvalmistajien markkinointistrategioissa on häkellyttävän isoja eroja. Jotkin valmistajat vakuuttavat renkaidensa säilyttävän suorituskykynsä ja ominaisuutensa aina lakisääteiseen 1,6 millimetrin rajaan asti. Onneksi suurin osa rengastehtailijoista on kuitenkin kannanotoissaan realistisempia, eivätkä lupaile potentiaalisille asiakkailleen liikoja. Silti rengas saattaa tuottaa käyttäjälleen ikävän yllätyksen, vaikka se ei olisi kulunut vielä lähellekään tuota edellä mainittua ”sakkorajaa”. Tuoreimmassa rengastestissämme, joka ilmestyy 26. helmikuuta Moottorin numerossa 3/2020, vastakkain asettuvat kuluneet sekä vastaavat uudet renkaat. Testi paljasti, että renkaan urasyvyydellä on todellista merkitystä Suomen olosuhteissa etenkin silloin, kun tien pinta on märkä. Lehden ilmestymisen jälkeen (26.2.) voit lukea sen myös sähköisesti Lehtiluukusta. Testatut renkaat (uudet ja käytetyt): Goodyear Efficient Grip Performance, koko 195/65 R15 Kormoran Run Pro B, koko 195/65 R15 Michelin Cross Climate +, koko 205/55 R16 Michelin Primacy 3, koko 205/55 R16 Nokian Hakka Black 2, koko 225/45 R18 Nokian Nordman SX2, koko 205/55 R16 Teksti: Pasi Piironen ja Jussi Saarinen Kuvat ja testin toteutus: Test Finland Oy Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 19.4.2024 Sähköpyörät Sähköpyörän käyttötesti: Canyon Grizl:On -sähköpyörä sopii erinomaisesti kovempaan menoon! 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Testit Rengastesti: pitoa pakuun – testasimme pakettiautojen kesärenkaat 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 20.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Opel Calibra Turbo ja aikamatka ysärille 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku