urasyvyyden vaikutus pitoon

Ajoneuvot Testit 26.2.2020

Moottorin suuri kesärengastesti: kulunut rengas vaarallinen sateella

Yksi tärkeimmistä kesärenkaan ominaisuuksista on vesiliirron vastustuskyky. Testimme paljasti huimia eroja uusien ja kuluneiden renkaiden välillä.

Uusin kesärengastestimme, johon osallistuu kuusi ajamalla kulutettua rengaskertaa sekä niiden vastaavat uudet painokset, tuotti isoja eroja etenkin vesiliirron vastustuskyvyssä.

Tätä tilannetta, johon kuka tahansa autoilija voi sadekelillä joutua, mittaamme erityisellä kokeella. Siinä auto ajetaan testirataan rakennetun vesialtaan läpi kiihdyttäen – vettä altaassa on mittausten aikana 8 millimetriä. Tarkka rajanopeus, jolla kukin rengas nousee luistoon, saadaan määritettyä riittävällä toistolla – eli tekemällä renkailla useita suorituksia peräjälkeen.

Oheista graafia lukiessa kannattaa huomioida, että mukana olevien käytettyjen renkaiden suorituskyky ei ole suoraan verrannollinen keskenään vaihtelevien urasyvyyksien vuoksi.

Oikea tapa analysoida tuloksia onkin verrata yksittäistä käytettyä vastaavaan uuteen renkaaseen ja arvioida sen perusteella, miten paljon käytetyn renkaan suorituskyky heikentyy.

Eroa jopa yli 15 km/h!

Kokeessa korostui kaksi asiaa: kuluneisuuden lisäksi vesiliirtoherkkyyteen vaikuttaa myös renkaan koko.

Testirenkaista parhaiten vesiliirtoa vastusti 15-tuumainen Kormoran 90,4 km/h tuloksellaan. Kolmen millimetrin urasyvyyteen kuluneena tulos oli jo selvästi huonompi: Kormoran nousi vesiliirtoon 15 km/h uutta rengasta alhaisemmassa nopeudessa.

Myös testin toinen 15-tuumainen rengas oli isokokoisempiaan etevämpi suoravesiliirron suhteen. 3,5 milliin kulunut Goodyear joutui vesiliirtoon 73,8 km/h nopeudessa, kun uusi vastusti liirtoa 87,4 km/h asti.

Testin kolmesta 16-tuumaisesta renkaasta Nokian Nordmanilla on korkein vesiliirron vastustuskyky (82,5 km/h). Michelinin Primacy 3 ja Cross Climate + ylittivät nekin uutena 80 km/h rajan. Käytettynä kolmikon tulokset kulkivat miltei käsi kädessä kuluneisuusasteensa mukaan. Nordmanin (3,4 mm) tulos tipahti eniten (16,5 km/h), Cross Climaten (4,8 mm) vähiten (9 km/h) ja Primacy 3 (3,6 mm) asettui näiden väliin (13,2 km/h).

Leveä rengas vesiliirtoherkin

Porukan ainoa 18-tuumainen, ja kulutuspinnaltaan levein, Nokian Hakka Black 2 oli odotetusti vesiliirtoherkin. Käytetyllä renkaalla (4,3 mm) vesiliirto alkoi jo 64,4 km/h nopeudessa. Uuden renkaan reilussa 72 km/h nopeudessa alkava vesiliirto oli sekin tulokseltaan kapeampia kisailijoita heikompi.

Lisää mielenkiintoisia tuloksia löytyy Moottorin numerosta 3/2020, jonka voit lukea sähköisesti Lehtiluukusta.

Testatut renkaat (uudet ja käytetyt):

  • Goodyear Efficient Grip Performance, koko 195/65 R15
  • Kormoran Run Pro B, koko 195/65 R15
  • Michelin Cross Climate +, koko 205/55 R16
  • Michelin Primacy 3, koko 205/55 R16
  • Nokian Hakka Black 2, koko 225/45 R18
  • Nokian Nordman SX2, koko 205/55 R16

Jaa artikkeli

Keskustelu

Kaikki koeajot

Uusimmat