Ajoneuvot Esittely Uutinen 12.6.2022

Tervetuloa perheeseen, Fiat Doblò ja E-Doblò

Stellantiksen pakettiautoperhe Euroopassa on nyt täysilukuinen, kun vuodesta 2010 lähtien valmistettu toisen sukupolven Fiat Doblò tekee tilaa yhteistyömalliselle Doblòlle sekä sen sähköversiolle, E-Doblòlle.

Eurooppalaiset pakettiautot ovat siinä mielessä samanlaisia kuin Euroopan kuningashuoneet, että monet ovat toisilleen serkkuja ja ystävyyssuhteet ovat vaihtuneet pitkin matkaa. Nykyisen Stellantis-konsernin muodostaneilla Fiat-konsernilla sekä PSA:lla on ollut pakettiautoyhteistyötä jo yli 40 vuoden ajan. Kokoluokkaa alempana on nähty karkumatkoja suuntaan jos toiseenkin.

Toisen polven Doblò faceliftin jälkeen. Autohan kuuluu samaan kokoluokkaan esimerkiksi Volkswagen Caddyn ja Citroën Berlingon kanssa.

Fiat on valmistanut Doblòa vuodesta 2000 lähtien Turkissa. 22 vuoden ajalle on mahtunut kaksi Doblò-sukupolvea. Vuosina 2012 – 2017 toisen polven mallia valmistettiin myös Opel Combona, Opelin ollessa vielä osana General Motorsia. Pohjois-Amerikassa Doblò tunnetaan edelleenkin Meksikossa valmistettavana RAM Promaster Citynä, eli kakkospolven Doblòlla on itse asiassa vasta toinen jalka haudassa. Saa nähdä, pääseekö uusi malli Pohjois-Amerikan teille, vai lainataanko (koska lie) tuleva seuraava Promaster City mahdollisesti jostain muualta.

Yhtenäinen rintama

Nyt kun Doblòkin on adoptoitu Stellantiksen EMP2-pohjalevylle, on konsernin pakumallisto Euroopassa yhtenäinen, ja mukana kuvioissa viihtyy myös Toyota Motor Europe.

Tässä mielessä suurin uutisaihe on nimenomaan se, että 12 vuotta valmistettu Fiatin oma Doblò poistuu markkinoilta, ja sen korvaa Citroën Berlingon, Peugeot Partnerin, Opel/Vauhall Combon ja Toyota Proace Cityn käytännössä identtinen sisar.

Fiatin uudistettu, pelkällä tekstillä toteutettu maskilogo näyttää Doblòssa tältä. Muotoilijat ovat käyttäneet vähäiset personointimahdollisuutensa tarkasti.

Kuten konsernisisarensakin, myös Fiat tarjoaa omaa vaihtoehtoaan sekä polttomoottorikäyttöisenä että täyssähköisenä.

Doblòon tarjotaan ainakin kotimarkkinoilla Italiassa kahta 1,5-litraista dieseliä (100 & 130 hv) sekä 1,2-litraista, 110 hevosvoiman bensiinimoottoria.
Sähköversion lukemat ovat: 100 kilowattia tehoa, 280 kilometriä toimintamatkaa.

Yhdessä isompien E-Scudon ja E-Ducaton kanssa E-Doblò on osa Fiatin ja Fiat Professionalin vuosikymmentavoitetta, jonka mukaan jokainen uusi Fiat-malli on vuodesta 2024 alkaen sähköinen, ja että vuodesta 2027 lähtien italialaisvalmistajan koko mallisto rullaa sähköllä.

Doblòsta nähdään tuttuun tapaan myös tila-autoversio.

Jaa artikkeli

Valmistajalta: Fiat

Kaikki koeajot

Uusimmat