2.7.2016

Tesla-kuljettaja menehtyi Autopilotin toimiessa, onnettomuutta tutkitaan

Tesla Model S P90D

Autonomisen ajamisen myötä saapuvat valitettavasti myös uudenlaiset liikenneonnettomuudet.

Yhdysvaltalainen 40-vuotias mies menehtyi toukokuun 7. päivä Floridassa valtatiellä sattuneessa liikenneonnettomuudessa. Erityisen merkittäväksi onnettomuuden tekee se, että kyseessä on tiettävästi ensimmäinen autonomisen ajamisen aikana menehtynyt henkilö, sillä Joshua Brownin Tesla Model S:n Autopilot oli kytkettynä päälle onnettomuuden hetkellä.

Onnettomuus sattui valtatiellä 27, kun Tesla-kuljettajaa vastaan tullut rekka kääntyi risteyksessä vasemmalle, kääntyen ohiolaismiehen kaistan yli. Täysimittaisen rekan perävaunun etu- ja takarenkaiden väliin jäävä tyhjä alue näyttäytyi Teslan mukaan Autopilot-toiminnolle alikulkuna ja siitä roikkuvana liikennemerkkinä, valkoisen rekan ollessa kamerajärjestelmälle vaikeasti havaittavissa vasta-aurinkoon. Koska ajoneuvo ei onnistunut tunnistamaan estettä, auton hätäjarrutustoiminto ei reagoinut esteeseen. Myöskään Brown ei kuljettajana reagoinut tilanteeseen ja silminnäkijähavaintojen mukaan hän ilmeisimmin katseli kannettavaa dvd-soitinta onnettomuuden hetkellä. Lopulta törmäys perävaunun rungon ja Teslan välillä kohdistui sähköauton tuulilasiin, aiheuttaen onnettomuuden, joka lopulta johti ohiolaismiehen kuolemaan.

Onnettomuus on herättänyt paljon keskustelua niin Teslan Autopilot-toiminnosta kuin autonomisen ajamisen kipeistä vastuukysymyksistä. Teslan mukaan sen Autopilot on beta-vaiheessa, eli julkisesti testattavana, jolloin kuljettajalla on aina vastuu autonsa toiminnasta eikä järjestelmän toimintaa voida taata aukottomasti. Yhtiön mukaan kyseessä on kuitenkin ensimmäinen vakava henkilövahinko ajoneuvoille kertyneiden 130 miljoonan mailin (noin 209 miljoonan kilometrin) aikana, maailmanlaajuisen keskiarvon ollessa yksi kuolema per 60 miljoonaa mailia.

Muun muassa Teslalle autonomisen ajamisen kamerajärjestelmiä toimittavan Mobileyen lausunnossa huomautetaan, että yhtiön valmistamia hätäjarrutusjärjestelmiä ei ole suunniteltu huomaamaan poikittaisesti tielle saapuvaa liikennettä, ja että toiminto lisätään vasta 2018. Teslan epäsuorassa vastineessa yhtiö huomauttaa, että Autopilot on suunniteltu aktivoimaan hätäjarrutus myös auton eteenpäin tarkkailevan tutkan havaitessa epäselvyyksiä kulkureitillä. Autoblogi Jalopnik puolestaan kommentoi, että jo Teslan omat rajaehdot Autopilotin toiminnalle mainitsevat, että järjestelmällä voi olla vaikeuksia havaita ajoneuvon keulan yläpuolella olevia esteitä.

Autonominen ajaminen ja sen vastuukysymykset ovat uusi tilanne sekä päättäjille että muille autovalmistajille, jotka ovatkin kritisoineet Teslaa ohjelmistoalalta peräisin olevasta "käyttäjillä testaamisesta" Autopilotin ollessa yleisesti saatavissa beta-vaiheessa. Esimerkiksi Volvo on kritisoinut Teslan järjestelmää voimakkaasti ja luvannut ottavansa täyden vastuun oman autonomisen järjestelmänsä mahdollisista onnettomuuksista.

Teslan lisäksi myös Yhdysvaltain liikenteen turvallisuusvirasto NHTSA ja Floridan liikkuva poliisi tutkivat tapausta. Teslan tuleva 8.0 -ohjelmistoversio lupaa jälleen parantavan Autopilot-toimintoa edelleen.

Lähde: Autoblog, Jalopnik Kuva: Lauri Ahtiainen

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat