22.11.2018 Ajoneuvot Tesla Model 3 vierailulla Suomessa: mitä kaikkea emme vieläkään tiedä kohta myyntiin saapuvasta uutuudesta? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Odotettu ”koko kansan sähköauto” saapuu pian Eurooppaan: tutustuimme Tesla Model 3:een. Lähivuosien kiistatta odotetuin auto, Teslan volyymimalli Model 3, saapuu vihdoin Eurooppaan alkuvuodesta. Sen kunniaksi yksi Model 3 -malli saapui vierailulle Suomeen Teslan myymälään tutustuttavaksi ja ihmeteltäväksi – vaan ei koeajettavaksi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKansan premiumiaTesla Model 3:n voi nähdä täyssähköisenä kilpailijana BMW 3-sarjalle, Audi A4:lle, Mercedes-Benz C-sarjalle ja kilpailijoille. Se on 4,69 metriä pitkä neliovinen sedan, joka tuo Teslan sähkövoimalinjan entistä helpommin tavoitettavaan hintaluokkaan.Auton tunnistaa heti Teslaksi. Maskiton keula viestii polttomoottorin puutteesta. Kylkilinja tuo mieleen typistetyn Model S:n. Ohjaamoa on venytetty kohti keulaa ja perää sisätilojen avaratamiseksi. Viistosti lähes auton perään laskevasta takalasista huolimatta auto on neliovinen, eli takalasi ei aukea takaluukun mukana. Sinänsä tavaratila on kohtalaisen kookas, ja keulasta löytää pienen lisätilan.Model 3:n 2880 millimetrin akseliväli onkin 29 millimetriä pidempi kuin kohta saapuvan uuden BMW 3-sarjan. Kiitos siitä kuuluu sähkövoimalinjalle, jonka moottorit ja muut komponentit menevät perinteistä polttomoottorivoimalinjaa pienempään tilaan. Ajoakku löytyy muiden Teslojen tapaan auton pohjasta. Se nostaa sisälattiaa ylöspäin, ja lyhyen koeistumisen perusteella takaistuimella joutuu viettämään aikaa polvet vähän koukussa.Yhden näytön alttariKeskitytään kuitenkin etutiloihin, siellä Model 3 tekee selvän kulttuurieron Eurooppaan. Kaikki tiivistyy 15-tuumaiseen kosketusnäyttöön. Jos Tesla olisi saanut päättää, olisi ohjauspyöräkin kenties siirretty näytölle linjoja piilaamasta. Sen ohella perinteistä käyttöliittymää löytää vain polkimista, vilkku- ja vaihdeviiksistä, ohjauspyörän kahdesta rullasta ja kattopaneeliin asennetusta hätävilkun katkaisimesta. Jopa ohjauspyörän säätö aloitetaan kosketusnäytöltä, vaikka varsinainen liikuttelu tehdäänkin rullilla. Kosketusnäytön käyttökokemukseen Tesla on panostanut paljon. Järjestelmä reagoi erittäin nopeasti, ja ainakin auton seistessä paikallaan käyttäminen on helppoa. Palaamme käytettävyyteen – sekä tietysti näytön toimivuuteen mittaristona – koeajon myötä, mutta ainakin ensivaikutelma on positiivinen. Muiden Teslojen tapaan järjestelmä tukee etäpäivityksiä, ja esimerkiksi nettiselaimen kerrotaan ilmestyneen Model 3:n valikoihin muutama viikko sitten.Mitä emme vielä tiedä?Sitten pääsemme kysymysosioon – mutta älkää odottako vastauksia. Vaikka Model 3:n luvataan saapuvan maahan alkuvuodesta, on hämmentävän paljon vielä epäselvää.Emme tiedä Eurooppaan saapuvien autojen akun kokoa. Yhdysvalloissa Model 3:sta tarjotaan ”Mid Range” (62 kWh) ja ”Long Range” (75 kWh) versioina. Lisäksi markkinoille odotetaan 50 kilowattitunnin perusmallia nimeltään ”Standard”. Tämä perusmalli olisi jenkeissä hinnoiteltu $35 000 dollariin, kun Mid Rangesta pyydetään $46 000 ja Long Rangesta $53 000.Vertailun vuoksi väistyvän sukupolven BMW 320i alkaa Yhdysvalloissa $34 900 dollarista, ja 340i xDrive –lippulaivasta pyydetään $50 950 dollaria.Tesla arvioi Mid Range -mallin liikkuvan 418 kilometriä latauksella, kun Long Range yltää 499 kilometriin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTaka- vai neliveto? Entä lataus?Emme myöskään tiedä Eurooppaan saapuvien autojen vetotapaa: Mid Range on takavetoinen ja Long Range nelivetoinen. Todennäköisesti Tesla tuo kummatkin versiot, mutta toistaiseksi voimme vain arvailla.Tesla on kertonut tuovansa Model 3:n Eurooppaan Combo2-latauspistokkeella, mikä tarkoittaa auton tukevan yleistä CCS-pikalatausta ja kauppakeskuksien ja kotilatausasemien Type 2 -peruslatausta. Tämän myötä Supercharger-pikalatausasemiin päivitetään CCS-lataus.Emme tosin vielä tiedä Model 3:n CCS-pikalatauksen nopeutta. Yhtiö ei myöskään vielä kerro Model 3:n Eurooppa-version Type 2 -vaihtosähkölatauksen tehoa.Toisin kuin ulkomuodosta voisi päätellä, on korityyppinä viisiovisen viistoperän sijaan perinteinen sedan.Tai hinta?Tässä kohtaa ketään tuskin yllättää auton hinta: sekään ei vielä ole tiedossa. Ennakkovarauksen tehneet asiakkaat pääsevät rakentamaan autonsa heti Teslan paljastaessa malliston ja hinnat, mutta varauspaikkaa voi myös pantata omaan makuun ja lompakkoon sopivaa versiota odotellessa.Teslan kykyä rakentaa show auton ympärille voi vain ihailla. Vaikka Model 3 saapuisikin aikataulussa Eurooppaan, saattaa siitä silti tulla myös vuoden 2019 odotetuin auto.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Lue lisää Kaikki artikkelit 4.7.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Maxus T60 MAX – vannoutunut sähköautomerkki toi Suomen markkinoille dieselavolavan 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 1.7.2025 Uutinen Volkswagen sähköautojen rekisteröinneissä ykkönen Suomessa – syynä ainakin laaja mallisto 1.7.2025 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit edelleen alamaissa – romutuspalkkiolla haetaan autokauppaan piristystä 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Uutinen Kiinan autoteollisuudessa paisutellaan lukuja myymällä uusia autoja ”käytettyinä” ulkomaille 29.6.2025 Uutinen Autoklinikka etsii Suomen parasta parkkihallia – nettiäänestys käynnissä 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 3.7.2025 Koeajo Maistiainen: Maxus eTerron 9 - onko tästä kiinalaisesta maantielaivasta markkinoidemme ensimmäiseksi varteenotettavaksi sähköavolavaksi? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä”