22.11.2018 Ajoneuvot Tesla Model 3 vierailulla Suomessa: mitä kaikkea emme vieläkään tiedä kohta myyntiin saapuvasta uutuudesta? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Odotettu ”koko kansan sähköauto” saapuu pian Eurooppaan: tutustuimme Tesla Model 3:een. Lähivuosien kiistatta odotetuin auto, Teslan volyymimalli Model 3, saapuu vihdoin Eurooppaan alkuvuodesta. Sen kunniaksi yksi Model 3 -malli saapui vierailulle Suomeen Teslan myymälään tutustuttavaksi ja ihmeteltäväksi – vaan ei koeajettavaksi. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kansan premiumia Tesla Model 3:n voi nähdä täyssähköisenä kilpailijana BMW 3-sarjalle, Audi A4:lle, Mercedes-Benz C-sarjalle ja kilpailijoille. Se on 4,69 metriä pitkä neliovinen sedan, joka tuo Teslan sähkövoimalinjan entistä helpommin tavoitettavaan hintaluokkaan. Auton tunnistaa heti Teslaksi. Maskiton keula viestii polttomoottorin puutteesta. Kylkilinja tuo mieleen typistetyn Model S:n. Ohjaamoa on venytetty kohti keulaa ja perää sisätilojen avaratamiseksi. Viistosti lähes auton perään laskevasta takalasista huolimatta auto on neliovinen, eli takalasi ei aukea takaluukun mukana. Sinänsä tavaratila on kohtalaisen kookas, ja keulasta löytää pienen lisätilan. Model 3:n 2880 millimetrin akseliväli onkin 29 millimetriä pidempi kuin kohta saapuvan uuden BMW 3-sarjan. Kiitos siitä kuuluu sähkövoimalinjalle, jonka moottorit ja muut komponentit menevät perinteistä polttomoottorivoimalinjaa pienempään tilaan. Ajoakku löytyy muiden Teslojen tapaan auton pohjasta. Se nostaa sisälattiaa ylöspäin, ja lyhyen koeistumisen perusteella takaistuimella joutuu viettämään aikaa polvet vähän koukussa. Yhden näytön alttari Keskitytään kuitenkin etutiloihin, siellä Model 3 tekee selvän kulttuurieron Eurooppaan. Kaikki tiivistyy 15-tuumaiseen kosketusnäyttöön. Jos Tesla olisi saanut päättää, olisi ohjauspyöräkin kenties siirretty näytölle linjoja piilaamasta. Sen ohella perinteistä käyttöliittymää löytää vain polkimista, vilkku- ja vaihdeviiksistä, ohjauspyörän kahdesta rullasta ja kattopaneeliin asennetusta hätävilkun katkaisimesta. Jopa ohjauspyörän säätö aloitetaan kosketusnäytöltä, vaikka varsinainen liikuttelu tehdäänkin rullilla. Kosketusnäytön käyttökokemukseen Tesla on panostanut paljon. Järjestelmä reagoi erittäin nopeasti, ja ainakin auton seistessä paikallaan käyttäminen on helppoa. Palaamme käytettävyyteen – sekä tietysti näytön toimivuuteen mittaristona – koeajon myötä, mutta ainakin ensivaikutelma on positiivinen. Muiden Teslojen tapaan järjestelmä tukee etäpäivityksiä, ja esimerkiksi nettiselaimen kerrotaan ilmestyneen Model 3:n valikoihin muutama viikko sitten. Mitä emme vielä tiedä? Sitten pääsemme kysymysosioon – mutta älkää odottako vastauksia. Vaikka Model 3:n luvataan saapuvan maahan alkuvuodesta, on hämmentävän paljon vielä epäselvää. Emme tiedä Eurooppaan saapuvien autojen akun kokoa. Yhdysvalloissa Model 3:sta tarjotaan ”Mid Range” (62 kWh) ja ”Long Range” (75 kWh) versioina. Lisäksi markkinoille odotetaan 50 kilowattitunnin perusmallia nimeltään ”Standard”. Tämä perusmalli olisi jenkeissä hinnoiteltu $35 000 dollariin, kun Mid Rangesta pyydetään $46 000 ja Long Rangesta $53 000. Vertailun vuoksi väistyvän sukupolven BMW 320i alkaa Yhdysvalloissa $34 900 dollarista, ja 340i xDrive –lippulaivasta pyydetään $50 950 dollaria. Tesla arvioi Mid Range -mallin liikkuvan 418 kilometriä latauksella, kun Long Range yltää 499 kilometriin. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Taka- vai neliveto? Entä lataus? Emme myöskään tiedä Eurooppaan saapuvien autojen vetotapaa: Mid Range on takavetoinen ja Long Range nelivetoinen. Todennäköisesti Tesla tuo kummatkin versiot, mutta toistaiseksi voimme vain arvailla. Tesla on kertonut tuovansa Model 3:n Eurooppaan Combo2-latauspistokkeella, mikä tarkoittaa auton tukevan yleistä CCS-pikalatausta ja kauppakeskuksien ja kotilatausasemien Type 2 -peruslatausta. Tämän myötä Supercharger-pikalatausasemiin päivitetään CCS-lataus. Emme tosin vielä tiedä Model 3:n CCS-pikalatauksen nopeutta. Yhtiö ei myöskään vielä kerro Model 3:n Eurooppa-version Type 2 -vaihtosähkölatauksen tehoa. Toisin kuin ulkomuodosta voisi päätellä, on korityyppinä viisiovisen viistoperän sijaan perinteinen sedan. Tai hinta? Tässä kohtaa ketään tuskin yllättää auton hinta: sekään ei vielä ole tiedossa. Ennakkovarauksen tehneet asiakkaat pääsevät rakentamaan autonsa heti Teslan paljastaessa malliston ja hinnat, mutta varauspaikkaa voi myös pantata omaan makuun ja lompakkoon sopivaa versiota odotellessa. Teslan kykyä rakentaa show auton ympärille voi vain ihailla. Vaikka Model 3 saapuisikin aikataulussa Eurooppaan, saattaa siitä silti tulla myös vuoden 2019 odotetuin auto. Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Lue lisää Kaikki artikkelit 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior 14.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-EQ EQS päivittyi – keulassa on nyt enemmän S-sarjaa 13.4.2024 Ajoneuvot Tässä on uudistunut Audi S3 – reseptissä mukana aiempaa enemmän ÄRRÄSSÄÄ Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Esittely Koeistuttu: Mazda CX-80 – kun iso katumaasturi haluaa olla 7-paikkainen tila-auto 18.4.2024 Moottoripyörät "Jotain suurta tulossa" - BMW:ltä vihaisempi versio R18-retromallista? 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?