25.8.2018 Ajoneuvot Testi: Detail Guardz – ratkaisu letkujumiin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Painepesurin letku tai puutarhaletku ei ole enää ikinä jumissa autonrenkaan takana. Detail Guardz on letkunohjain, joka yksinkertaisesti toimii. Itse auton pesu on käsitelty varsin kattavasti Moottorin autonhoitojuttusarjassa. Yksityiskohtia riittää kuitenkin lähes äärettömästi aiheiksi, sillä hyvin pienetkin asiat saattavat vaikuttaa ratkaisevasti pesukokemukseen. Detail Guardz liittyy juuri tähän.Renkaan väliin juuttuva letku on eräs autonpesun pienistä ärsyttävistä asioista.Koko pesutapahtuman ajan kestävä tappelu painepesurin pistoolin letkun tai puutarhaletkun kanssa raastaa hermoja. Suorakin letku tarttuu renkaan kumiin tehokkaasti kiinni juuri kun sitä vähiten odottaa – kierteelle päässeen pesurin letkun kanssa auton kiertäminen on mahdotonta.Nämä eivät ole suinkaan kaikille tuttuja tuntemuksia autoa pestessä, mutta ne voivat pilata koko kokemuksen kerralla. On siis pesupaikasta riippuvaista kaipaako tätä tuotetta ollenkaan. Ratkaisu pesurinletkun takertumiseen auton renkaan taakse kuulostaa lähes ostos-tv:n tuotteelta.Detail Guardz -letkunohjain on varsin kevyt, pieni ja valmistettu lähinnä muovista.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyDetail GuardzTämä ihmeellinen letkun jumittumisen estävä uutuus on nimeltään Detail Guardz -letkunohjain ja se on saatavilla neljässä eri värissä. Keltainen, punainen, sininen tai vihreä muovikapistus on kaikessa yksinkertaisuudessaan letkunohjain. Se sisältää kuitenkin muutaman hienouden.Letkunohjain on osin renkaan alle sijoitettava apuväline, joka estää autonpesuun käytettävää letkua jäämästä kiinni auton renkaan alle.Hintaa kahden kappaleen pakkauksella on noin 15 euroa, joka on näkökannasta riippuen paljon tai vähän. Halvempiakin vaihtoehtoja letkujen kulkua avittamaan on olemassa. Itse valmistettava ratkaisu ei välttämättä maksa mitään, mutta se tuskin suoriutuu näin hyvin tehtävästään.Jopa kuvassa hieman väärin sijoitettu Detail Guardz estää letkun takertumisen. Se suositellaan sijoitettavaksi renkaan kulmaan.Muovinen Detail Guardz on kevyt kuljettaa ja sen liu’uttaminen renkaan alle onnistuu varsin helposti. Siinä olevan pienen nystyrän avulla se kuitenkin pysyy paikallaan paikassa johon se on laitettu. Sen muotoilu edesauttaa pysymistä renkaan kulmassa, mutta kokeilun aikana se toimi hienosti myös suoraan rengasta vasten. Jälkimmäinen tapa saattaa olla haluttu jos renkaan sivuprofiili on olemattoman pieni ja vastassa on kallis erikoisvanne.Letkunohjaimen tärkein tehtävä on ohjata letkua ja avittaa sen kulkua vapaasti. Toisin kuin itse nopeasti tehtävissä ratkaisuissa, tässä ei ole tyydytty liukupintaan. Letku tulee erittäin herkästi pyörivää rullaa vasten. Se on luonnollisesti paras ratkaisu letkun liikkuvuuden kannalta.Letku rullaa vauhdilla Detail Guardz -letkunohjaimen kautta.Rulla on myös riittävän kaukana renkaasta, jotta letku todella pysyy irti renkaan pinnasta. Tämän lisäksi rulla on jykevän oloinen ja pinta-alaltaan riittävän suuri raskaampaakin letkua varten. Pienet asiat muodostavat toimivan kokonaisuuden.Käytön jälkeen kuraisen letkunohjaimen voi huuhtaista veden alla, jotta seuraava käyttökerta mukavoituu.Pesun jälkeen nämä pitää toki kaivella renkaan alta pois, mutta ne irtoavat ilahduttavan helposti. Likaa on todennäköisesti kertynyt joten pieni huuhtaisu veden alla lienee paikallaan. Yleisesti kaikkia välineitä on mukava käyttää kun ne ovat kunnossa ja puhtaana.Ehkä pienenä bonuksena Detail Guardz –letkunohjain on varustettu ruuvinmentävällä reiällä. Näin ollen se voidaan ripustaa seinälle mihin tahansa ruuvipaikkaan – toki myös erillisen telineen voi valmistaa. Säilömisen helppous ilahduttaa pitkässä juoksussa.Ruuvinreiästä Detail Guardzin voi ripustaa näppärästi tallin seinälle.Kyseessä ei ole mullistava tuote. Detail Guardz ei täytä veroilmoituksia, ratko sudokuja tai käytä koiraa ulkona. Se kuitenkin hoitaa sen yhden tehtävän, jota varten se on suunniteltu.Detail Guardz itse asiassa hoitaa sen tehtävän erittäin hyvin. Jos auton renkaan takana jumissa oleva letku on tuskastuttanut, niin tässä on ratkaisu. Yksinkertainen on toimiessaan kaunista eikä hinta kaada pankkitiliä.Teksti ja kuvat: Henri Posa Lue lisää Kaikki artikkelit 4.7.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Maxus T60 MAX – vannoutunut sähköautomerkki toi Suomen markkinoille dieselavolavan 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus 24.6.2025 Ajoneuvot Diktaattorien autot – näillä loistoautoilla yksinvaltiaat ovat ajaneet 23.6.2025 Uutinen Jenkkiavolavan rekisteröinti väärillä papereilla voi johtaa rajuihin seurauksiin – kymppitonnien autoverot voivat langeta maksettavaksi Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 3.7.2025 Koeajo Maistiainen: Maxus eTerron 9 - onko tästä kiinalaisesta maantielaivasta markkinoidemme ensimmäiseksi varteenotettavaksi sähköavolavaksi? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä”