25.8.2018 Ajoneuvot Testi: Detail Guardz – ratkaisu letkujumiin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Painepesurin letku tai puutarhaletku ei ole enää ikinä jumissa autonrenkaan takana. Detail Guardz on letkunohjain, joka yksinkertaisesti toimii. Itse auton pesu on käsitelty varsin kattavasti Moottorin autonhoitojuttusarjassa. Yksityiskohtia riittää kuitenkin lähes äärettömästi aiheiksi, sillä hyvin pienetkin asiat saattavat vaikuttaa ratkaisevasti pesukokemukseen. Detail Guardz liittyy juuri tähän. Renkaan väliin juuttuva letku on eräs autonpesun pienistä ärsyttävistä asioista. Koko pesutapahtuman ajan kestävä tappelu painepesurin pistoolin letkun tai puutarhaletkun kanssa raastaa hermoja. Suorakin letku tarttuu renkaan kumiin tehokkaasti kiinni juuri kun sitä vähiten odottaa – kierteelle päässeen pesurin letkun kanssa auton kiertäminen on mahdotonta. Nämä eivät ole suinkaan kaikille tuttuja tuntemuksia autoa pestessä, mutta ne voivat pilata koko kokemuksen kerralla. On siis pesupaikasta riippuvaista kaipaako tätä tuotetta ollenkaan. Ratkaisu pesurinletkun takertumiseen auton renkaan taakse kuulostaa lähes ostos-tv:n tuotteelta. Detail Guardz -letkunohjain on varsin kevyt, pieni ja valmistettu lähinnä muovista. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Detail Guardz Tämä ihmeellinen letkun jumittumisen estävä uutuus on nimeltään Detail Guardz -letkunohjain ja se on saatavilla neljässä eri värissä. Keltainen, punainen, sininen tai vihreä muovikapistus on kaikessa yksinkertaisuudessaan letkunohjain. Se sisältää kuitenkin muutaman hienouden. Letkunohjain on osin renkaan alle sijoitettava apuväline, joka estää autonpesuun käytettävää letkua jäämästä kiinni auton renkaan alle. Hintaa kahden kappaleen pakkauksella on noin 15 euroa, joka on näkökannasta riippuen paljon tai vähän. Halvempiakin vaihtoehtoja letkujen kulkua avittamaan on olemassa. Itse valmistettava ratkaisu ei välttämättä maksa mitään, mutta se tuskin suoriutuu näin hyvin tehtävästään. Jopa kuvassa hieman väärin sijoitettu Detail Guardz estää letkun takertumisen. Se suositellaan sijoitettavaksi renkaan kulmaan. Muovinen Detail Guardz on kevyt kuljettaa ja sen liu’uttaminen renkaan alle onnistuu varsin helposti. Siinä olevan pienen nystyrän avulla se kuitenkin pysyy paikallaan paikassa johon se on laitettu. Sen muotoilu edesauttaa pysymistä renkaan kulmassa, mutta kokeilun aikana se toimi hienosti myös suoraan rengasta vasten. Jälkimmäinen tapa saattaa olla haluttu jos renkaan sivuprofiili on olemattoman pieni ja vastassa on kallis erikoisvanne. Letkunohjaimen tärkein tehtävä on ohjata letkua ja avittaa sen kulkua vapaasti. Toisin kuin itse nopeasti tehtävissä ratkaisuissa, tässä ei ole tyydytty liukupintaan. Letku tulee erittäin herkästi pyörivää rullaa vasten. Se on luonnollisesti paras ratkaisu letkun liikkuvuuden kannalta. Letku rullaa vauhdilla Detail Guardz -letkunohjaimen kautta. Rulla on myös riittävän kaukana renkaasta, jotta letku todella pysyy irti renkaan pinnasta. Tämän lisäksi rulla on jykevän oloinen ja pinta-alaltaan riittävän suuri raskaampaakin letkua varten. Pienet asiat muodostavat toimivan kokonaisuuden. Käytön jälkeen kuraisen letkunohjaimen voi huuhtaista veden alla, jotta seuraava käyttökerta mukavoituu. Pesun jälkeen nämä pitää toki kaivella renkaan alta pois, mutta ne irtoavat ilahduttavan helposti. Likaa on todennäköisesti kertynyt joten pieni huuhtaisu veden alla lienee paikallaan. Yleisesti kaikkia välineitä on mukava käyttää kun ne ovat kunnossa ja puhtaana. Ehkä pienenä bonuksena Detail Guardz –letkunohjain on varustettu ruuvinmentävällä reiällä. Näin ollen se voidaan ripustaa seinälle mihin tahansa ruuvipaikkaan – toki myös erillisen telineen voi valmistaa. Säilömisen helppous ilahduttaa pitkässä juoksussa. Ruuvinreiästä Detail Guardzin voi ripustaa näppärästi tallin seinälle. Kyseessä ei ole mullistava tuote. Detail Guardz ei täytä veroilmoituksia, ratko sudokuja tai käytä koiraa ulkona. Se kuitenkin hoitaa sen yhden tehtävän, jota varten se on suunniteltu. Detail Guardz itse asiassa hoitaa sen tehtävän erittäin hyvin. Jos auton renkaan takana jumissa oleva letku on tuskastuttanut, niin tässä on ratkaisu. Yksinkertainen on toimiessaan kaunista eikä hinta kaada pankkitiliä. Teksti ja kuvat: Henri Posa Lue lisää Kaikki artikkelit 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 25.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volvo XC90 T8 – vanhojentanssien kuningatar 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Ajoneuvot Supersuositun Fiat 500:n myynti loppuu Euroopassa – siksi täyssähköversiolle jouduttaneen tekemään oma polttomoottorivaihtoehtonsa 24.3.2024 Ajoneuvot Täysin uusi Infiniti QX80 lienee parasta, mitä Nissan Patrolista on koskaan tehty 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa – siksi se siirtyy historiaan 23.3.2024 Yleinen Peugeot E-5008 – seitsenpaikkaista sähköcrossoveria voisi luonnehtia houkuttelevaksi 23.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Yamaha MT-09 – hiottu timantti Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 26.3.2024 Koeajo Maistiainen: Suzuki Swift – pienessä vara parempi 28.3.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Herra tasavallan presidentti, kuinka usein pesetätte autonne? 27.3.2024 Matkailu Satavuotias Fordin matkailuauto – osattiin sitä ennenkin 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 2 x VW Golf - kaksipäisen Golfin varjossa 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 20.3.2024 Uutinen Vakuutusyhtiö If myöntää taas vakuutuksia Porsche Taycan -sähköautoille ja sen sisarmalleille – kunhan tietty ehto täyttyy 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta