25.6.2019 Ajoneuvot Testipäiväkirja: ratissakin riittää raportoitavaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Auton ohjauspyörä saattaa kuulostaa yksioikoiselta arvostelun kohteelta, mutta niistäkin löytyy vertailuissamme ja koeajoissamme yllättävän paljon eroja. Ohjauspyörällä on nykyisin paljon laajempikin rooli auton sisustuksessa kuin pelkkä suunnannäyttäjän tehtävä. Toki pääasia on edelleen kuljettajan käsien antamien ohjauskäskyjen välittäminen etupyörille ja sitä kautta tiehen, mutta jatkuvasti alaa valtaava elektroniikka, kuten myös muotoilu, ovat tuoneet tähänkin lisämausteitaan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKädet nappulaviidakossaNiin kutsuttu monitoimiohjauspyörä, sellainen, jonka nappuloista voi ohjata kojelaudan eri toimintoja, alkoi yleistyä autoissa viimeistään 2000-luvulle tultaessa. Sitä ennen ainoana kytkimenä ratin pinnassa toimi perinteinen töötti.Nykyisellään käyttökytkimillä ryyditetty ratti on uusissa autoissa enemmän selviö kuin poikkeus. Tavanomaisesti näillä namiskoilla aktivoidaan soitin, puhelut, navigaattori, puheohjaus ynnä muut tämän päivän autoiluun liittyvät tuiki tärkeät toiminnot.Sijoituspaikka on paitsi mukava, myös liikenneturvallisuuden kannalta hyvinkin perusteltu, eihän kuljettajan tarvitse toimintoja käyttääkseen irrottaa käsiään ohjauspyörästä.Näihinkin nappuloihin liittyy silti suunnittelueroja, joita sitten autoja arvostellessa nuuskimme. Ovatko säätimet hyvin sijoitettuja niin, että käyttö sujuu esimerkiksi pelkillä peukaloilla? Ovatko kytkimet painonappuloita vai rullasäätimiä, ja minkälainen tuntuma niissä on? Entä nappuloiden merkinnät, ovatko ne kansantajuisia vai hieroglyfejä? Ja tietysti se, minkälaisessa yhteistyössä nappulat pelaavat auton mittariston sekä kojelaudan keskinäytön valikoiden kanssa, kiinnostaa myös. Nappuloiden ja säätimien testaamiseen on hyvää aikaa, ajammehan koeajoautoilla tyypillisesti viikon kestävän rupeaman aikana satoja kilometrejä, ja vertailuautoilla lukemat ovat jo nelinumeroisia.Keinoa ja aitoa nahkaaToki arvostelemme myös itse ohjauspyörän ergonomian. Kun ratti on saatu säädettyä oikealle kohdalleen, tarkastamme miltä sen pintamateriaali tuntuu. Muovipäällysteiset ohjauspyörät alkavat olla nykypäivänä vähemmistössä, mutta nahkaverhoilussakin on yllättävän suuria eroja. Nahaksi mainostettu materiaali saattaa olla silkkaa muovia, ja mitä kalliimpiin autoihin mennään, sitä hienostuneemman ja aidomman tuntuiseksi nahka muuttuu.Yhtä tärkeää, ellei tärkeämpää, on ratin muotoilu – kuten se, miten paksu ohjauspyörän kehä on, ja missä kohdissa sekä miten muotoiltuja ratin puolat ovat. Hyvin suunnitellun ohjauspyörän avulla ajaminen sujuu kaikkiaan paremmin, joskin esimerkiksi auton suuntavakavuuden puutteita se ei tietenkään pysty korjaamaan. Tuo onkin sitten jälleen oma arvostelun kohteensa, mistä lisää tuonnempana.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Moottorin arkisto Lue lisää Kaikki artikkelit 4.7.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Maxus T60 MAX – vannoutunut sähköautomerkki toi Suomen markkinoille dieselavolavan 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 1.7.2025 Testit Video: Autoliitto testasi – näin vaikeaa on pelastautua uppoavasta autosta 1.7.2025 Tekniikka Tunnetulta autovalmistajalta uusi aluevaltaus: uudelleenkäytettävän raketin koelaukaisu 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 30.6.2025 Testit Testi: Akkukäyttöinen pumppu on kätevä kaveri – autoillessa, moottoripyöräillessä – tai vaikka jalkapallokentän reunalla 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 3.7.2025 Koeajo Maistiainen: Maxus eTerron 9 - onko tästä kiinalaisesta maantielaivasta markkinoidemme ensimmäiseksi varteenotettavaksi sähköavolavaksi? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä”