Ajoneuvot | Tekniikka | Testit | 25.6.2019

Testipäiväkirja: ratissakin riittää raportoitavaa

Auton ohjauspyörä saattaa kuulostaa yksioikoiselta arvostelun kohteelta, mutta niistäkin löytyy vertailuissamme ja koeajoissamme yllättävän paljon eroja.

Jaa artikkeli

Ohjauspyörällä on nykyisin paljon laajempikin rooli auton sisustuksessa kuin pelkkä suunnannäyttäjän tehtävä. Toki pääasia on edelleen kuljettajan käsien antamien ohjauskäskyjen välittäminen etupyörille ja sitä kautta tiehen, mutta jatkuvasti alaa valtaava elektroniikka, kuten myös muotoilu, ovat tuoneet tähänkin lisämausteitaan.

Kädet nappulaviidakossa

Niin kutsuttu monitoimiohjauspyörä, sellainen, jonka nappuloista voi ohjata kojelaudan eri toimintoja, alkoi yleistyä autoissa viimeistään 2000-luvulle tultaessa. Sitä ennen ainoana kytkimenä ratin pinnassa toimi perinteinen töötti.

Nykyisellään käyttökytkimillä ryyditetty ratti on uusissa autoissa enemmän selviö kuin poikkeus. Tavanomaisesti näillä namiskoilla aktivoidaan soitin, puhelut, navigaattori, puheohjaus ynnä muut tämän päivän autoiluun liittyvät tuiki tärkeät toiminnot.

Sijoituspaikka on paitsi mukava, myös liikenneturvallisuuden kannalta hyvinkin perusteltu, eihän kuljettajan tarvitse toimintoja käyttääkseen irrottaa käsiään ohjauspyörästä.

Näihinkin nappuloihin liittyy silti suunnittelueroja, joita sitten autoja arvostellessa nuuskimme. Ovatko säätimet hyvin sijoitettuja niin, että käyttö sujuu esimerkiksi pelkillä peukaloilla? Ovatko kytkimet painonappuloita vai rullasäätimiä, ja minkälainen tuntuma niissä on? Entä nappuloiden merkinnät, ovatko ne kansantajuisia vai hieroglyfejä?

Ja tietysti se, minkälaisessa yhteistyössä nappulat pelaavat auton mittariston sekä kojelaudan keskinäytön valikoiden kanssa, kiinnostaa myös. Nappuloiden ja säätimien testaamiseen on hyvää aikaa, ajammehan koeajoautoilla tyypillisesti viikon kestävän rupeaman aikana satoja kilometrejä, ja vertailuautoilla lukemat ovat jo nelinumeroisia.

Keinoa ja aitoa nahkaa

Toki arvostelemme myös itse ohjauspyörän ergonomian. Kun ratti on saatu säädettyä oikealle kohdalleen, tarkastamme miltä sen pintamateriaali tuntuu. Muovipäällysteiset ohjauspyörät alkavat olla nykypäivänä vähemmistössä, mutta nahkaverhoilussakin on yllättävän suuria eroja. Nahaksi mainostettu materiaali saattaa olla silkkaa muovia, ja mitä kalliimpiin autoihin mennään, sitä hienostuneemman ja aidomman tuntuiseksi nahka muuttuu.

Yhtä tärkeää, ellei tärkeämpää, on ratin muotoilu – kuten se, miten paksu ohjauspyörän kehä on, ja missä kohdissa sekä miten muotoiltuja ratin puolat ovat. Hyvin suunnitellun ohjauspyörän avulla ajaminen sujuu kaikkiaan paremmin, joskin esimerkiksi auton suuntavakavuuden puutteita se ei tietenkään pysty korjaamaan. Tuo onkin sitten jälleen oma arvostelun kohteensa, mistä lisää tuonnempana.

Jaa artikkeli

Keskustelu