20.11.2019 Ajoneuvot Totta se on! Citroën jää pois rallin MM-sarjasta – jääkö Lappi työttömäksi? Lappi kertoi Citroënin käyttäytyvän vihdoin niin kuin hän ja tallikaveri Sebastien Ogier haluavat. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Pitkään velloneet huhut moninkertaisen mestaruusvalmistajan vetäytymisestä rallista vahvistuivat. Tämä tarkoittaa Esapekka Lapille uuden työnantajan metsästystä. Pitkään huhuttu Citroënin vetäytyminen rallin MM-sarjasta sai vahvistuksen. Ranskalaisvalmistaja on kilpaillut rallin kuninkuusluokka WRC:ssä vuodesta 2001 ja saavuttanut kahdeksan maailmanmestaruutta niin valmistajien, kuin kuljettajienkin sarjoissa. Following the decision of @SebOgier to leave Citroën Racing after 2019 World Rally Championship season, @Citroen decided to withdraw from its @OfficialWRC programme in 2020 due to the absence of a first-class driver availabe for 2020 season. pic.twitter.com/VjORCTuyrU — Citroën Racing (@CitroenRacing) November 20, 2019 Citroën kertoi asiasta Twitterissä. Päätöksen kerrotaan syntyneen Sébastien Ogierin vetäydyttyä sopimuksestaan ajaa vielä kausi 2020 tallin riveissä. Näin ollen valmistajalle ei jäänyt kuljettajamarkkinoille tarjolle niin sanottua ’’ykkösluokan’’ kuljettajaa, jota ilman ranskalaiset eivät lähde enää kilpailemaan. Kuusinkertainen maailmanmestari Ogier Siirtynee kilpailemaan maailmanmestaruudesta ensi kaudeksi, jonka ranskalainen on ilmoittanut jäävän viimeisekseen, Toyota Yariksen ohjaamoon. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lapilla työnhaku käynnissä Tämä tarkoittaa huonoja uutisia myös suomalaiselle Esa-Pekka Lapille, joka siirtyi tälle kaudelle Citroënin leipiin kahden vuoden sopimuksella. Lappi kertoi twiitissään suoraan Citroënin vetäytymispäätöksen olevan hänelle erittäin huono uutinen. I'm not going to lie, this is very bad news for me, for us and whole rally family. I feel sorry for the staff and the fans. But no can do. Work has started to find other seat for next years. Not much time but I have a good and strong team around me. pic.twitter.com/q9B8HbIuPe — Esapekka Lappi Rally (@EsapekkaLappi) November 20, 2019 Twiitissä kuitenkin kerrotaan myös, että työt tulevan tallipaikan etsimiseksi on jo aloitettu, vaikka aikaa ensi kauteen on niukasti. Tallipaikat ovatkin kiven alla, sarjaan jää enää kaksi tehdastallia: Toyota ja Hyundai. Lisäksi sarjassa kilpailee Fordin autoilla M-Sport, jolla ei kuitenkaan ole taustalla virallista tehtaan tukea. Hyundai on jo ilmoittanut ensi kauden kuljettajansa ja Toyotalle spekuloidaan useampaa rattimiestä. Näin ollen todennäköisin tallipaikka Lapille voisi irrota M-Sportilta Teemu Sunisen rinnalta, kun Elfyn Evans siirtyy todennäköisesti myös Toyotalle. Teksti: Eetu Kokkonen Lähteet: Citroën Racing, Esapekka Lappi Kuvituskuva: Moottorin arkisto / Aake Kinnunen Lue lisää: Australian MM-ralli peruttu – Hyundaille ensimmäinen maailmanmestaruus ja suomalaisten putki poikki Huhut Tänakin siirrosta vahvistumassa – miten Toyota vastaa tilanteeseen? Peugeot palaa Le Mansiin – ranskalaismerkki mukaan Hyperautoluokkaan Lue lisää Kaikki artikkelit 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 22.4.2024 Moottoripyörät Tiesitkö, että amerikkalaiset Indian-moottoripyörät suunnitellaan Ruotsissa? 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! 21.4.2024 Lentokoneet Ilmailu: Kaksi vakavaa vaaratilannetta tammikuussa 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa - tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?