20.11.2019

Totta se on! Citroën jää pois rallin MM-sarjasta – jääkö Lappi työttömäksi?

Lappi kertoi Citroënin käyttäytyvän vihdoin niin kuin hän ja tallikaveri Sebastien Ogier haluavat.

Pitkään velloneet huhut moninkertaisen mestaruusvalmistajan vetäytymisestä rallista vahvistuivat. Tämä tarkoittaa Esapekka Lapille uuden työnantajan metsästystä.

Pitkään huhuttu Citroënin vetäytyminen rallin MM-sarjasta sai vahvistuksen. Ranskalaisvalmistaja on kilpaillut rallin kuninkuusluokka WRC:ssä vuodesta 2001 ja saavuttanut kahdeksan maailmanmestaruutta niin valmistajien, kuin kuljettajienkin sarjoissa.

Citroën kertoi asiasta Twitterissä. Päätöksen kerrotaan syntyneen Sébastien Ogierin vetäydyttyä sopimuksestaan ajaa vielä kausi 2020 tallin riveissä. Näin ollen valmistajalle ei jäänyt kuljettajamarkkinoille tarjolle niin sanottua ’’ykkösluokan’’ kuljettajaa, jota ilman ranskalaiset eivät lähde enää kilpailemaan.

Kuusinkertainen maailmanmestari Ogier Siirtynee kilpailemaan maailmanmestaruudesta ensi kaudeksi, jonka ranskalainen on ilmoittanut jäävän viimeisekseen, Toyota Yariksen ohjaamoon.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Lapilla työnhaku käynnissä

Tämä tarkoittaa huonoja uutisia myös suomalaiselle Esa-Pekka Lapille, joka siirtyi tälle kaudelle Citroënin leipiin kahden vuoden sopimuksella. Lappi kertoi twiitissään suoraan Citroënin vetäytymispäätöksen olevan hänelle erittäin huono uutinen.

Twiitissä kuitenkin kerrotaan myös, että työt tulevan tallipaikan etsimiseksi on jo aloitettu, vaikka aikaa ensi kauteen on niukasti.

Tallipaikat ovatkin kiven alla, sarjaan jää enää kaksi tehdastallia: Toyota ja Hyundai. Lisäksi sarjassa kilpailee Fordin autoilla M-Sport, jolla ei kuitenkaan ole taustalla virallista tehtaan tukea. Hyundai on jo ilmoittanut ensi kauden kuljettajansa ja Toyotalle spekuloidaan useampaa rattimiestä. Näin ollen todennäköisin tallipaikka Lapille voisi irrota M-Sportilta Teemu Sunisen rinnalta, kun Elfyn Evans siirtyy todennäköisesti myös Toyotalle.

Teksti: Eetu Kokkonen Lähteet: Citroën Racing, Esapekka Lappi Kuvituskuva: Moottorin arkisto / Aake Kinnunen

Luetuimmat