9.5.2023

Toyota Land Cruiser J70 lainaa nelikymppistensä kunniaksi Hiluxin 2,8-litraisen dieselrivinelosen – V8 jatkaa rinnalla

Toyota Land Cruiser J70

Vuodesta 1984 lähtien valmistetusta J70-sarjan Land Cruiserista tulee tarjolle taloudellisempi malli samalla kun maasturiveteraanista aletaan jälleen ottamaan tilauksia vastaan kohti rubiinijuhlavuotta.

Toyota Land Cruiser -perheen ylivoimaisesti kokeneinta rautaa on pian 40 vuotta tuotannossa ollut J70. Sen rinnalla meillä vuodesta 2009 lähtien myynnissä ollut J150 on vasta nuori, mutta kuten maailmalta kantautuneet huhut osoittavat, se on mahdollisesti saamassa seuraajan lähiaikoina, "vasta" 14 vuoden kohdalla.

ei sen sijaan ole lähdössä mihinkään, ja sehän on hyvä. Elämässä pitää olla jatkuvuutta. Toisaalta pitää muistaa, että Lähi-itä on Euroopasta katsoen ensimmäinen maailmankolkka, josta J70:n uutena saa, vaikka ainoa valmistusmaa onkin nykyään Portugali.

Toyota Land Cruiser J70 -sarja 2016

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Nelisylinteristä dieseliä pukkaa, hybridi näköpiirissä?

Toyota valmistelee siis J70:n varustamista nelisylinterisellä dieselmoottorilla. 2,8-litrainen on toki rivineloseksi iso, mutta pieni verrattuna 4,5-litraiseen V8-dieseliin, joka on löytynyt J70:n keulalta vuodesta 2007 lähtien, ja tulee siis jatkossakin löytymään mikäli asiakas tämän kohdan tilauskaavakkeessaan ruksaa. Tämäkin kertoo, etteivät kulutus- ja päästöasiat ole auton myyntimaissa vaatimuslistalla korkeimmalla sijalla, mutta 2,8-litrainen ajattelee nimenomaan sitä puolta.

Ensimmäinen rivinelonen Land Cruiser J70:ssa on peruja suomalaisittainkin hyvin tutuista Hiluxista ja Land Cruiser J150:stä, joita se on nyt hetken aikaa vauhdittanut. Uuden moottorivaihtoehdon myötä J70:ään uskotaan istutettavan myös automaattivaihteiston - ensimmäistä kertaa vuoden 1990 jälkeen.

150 kilowatin tehot ja 500 newtonmetrin vääntömomentti takaavat sen, että suorituskykylukemat eivät V8:n puutteesta kärsi. Nelipyttyisen myötä myös hytti modernisoitunee hieman. Auto voisi esimerkiksi saada uudemman ohjauspyörän, joka nähtiin jo Land Cruiserin 70th Anniversary -erikoismallissa toissa vuonna.

Jotta kehitys ei pysähdy, aina pitää olla jotain uutta mielessä. Villeimmät huhut ovatkin asentamassa bensiinipohjaista hybridivoimalinjaa Land Cruiser J70:n keulalle.

Haasteensa kullakin

Land Cruiser J70:llä ja etenkin sen pickup-versiolla, kuten myös Hiluxilla on myös oma varjopuolensa. Kestävinä ja maastokykyisinä tunnettavat autot ovat nimittäin tunnetusti erityyppisten armeijoiden, militanttiryhmien ja jopa terroristiryhmien suosiossa. Autoista saadaan halvalla sotilasajoneuvoja, kun niiden lavalle asennetaan vaikkapa konekivääri. Vuosina 1986 - 87 Libyan ja Tšadin välillä käytiin jopa "suurena Toyota-sotana" tunnettu konflikti, joka sai nimensä juuri siinä käytettyjen ajoneuvojen mukaan.

Toyotalle tämä leima on tietysti kiusallinen, ja pasifismistaan tunnetussa Japanissa tästä halutaan päästä eroon. Toyota vaatiikin ainakin japanilaisasiakkailtaan todistusta siitä, että he eivät myy autoaan ulkomaille.

Toyota Land Cruiser 70th Anniversary Edition

Lisäksi Toyotalla ovat edelleen päänsärkynään maailmanlaajuisen komponenttipulan jälkimainingit ja muut toimituksia viivästyttäneet seikat. Yksi maailman pahimmista tilaussumapainajaisista koskettaa isoa Land Cruiser 300:aa, ja eihän J70:stäkään ole otettu vuoteen tilauksia vastaan suuren kysynnän sanelemana. Tilauskirjojen odotetaan avautuvan joidenkin kuukausien kuluessa.

Myös mainittu uuden sukupolven meikäläinen Land Cruiser viivästyy raporttien mukaan samasta syystä, mutta olisi siis mahdollisesti tänä vuonna tulossa.

Lähteet: Drive.com.au, Toyota Kuvat: Toyota Teksti: Benjamin Helander

Luetuimmat