16.4.2022 Ajoneuvot Koeajo: Toyota Land Cruiser on maakuntien kuninkaallinen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Varsin pienistä muutoksista ja vanhahkosta tekniikasta huolimatta Toyota Land Cruiser on tänä päivänäkin monipuolinen, edustava ja varma valinta – kunhan tilillä on tarpeeksi painetta. Hyvää: monipuolisuus, tilat, aitous. Huonoa: hinta, käyttökustannukset. Toyota Land Cruiser on legenda. Mallin nimi tunnetaan autoilijapiireissä ympäri maailman, vaikka sillä tarkoitetaankin eri maailmankolkissa hieman erilaisia maasturimalleja. Maine kuitenkin pohjautuu ominaisuuksiin, jotka ovat näille eri versioille yhteisiä: maasto-ominaisuuksiin ja luotettavuuteen. Nykyisen ”Euroopan” Land Cruiserin sukupolvi on lähtöisin vuodesta 2009, mutta matkan varrella mahtuu erinäisiä poskipäiden kohotusoperointeja. Viimeisin muutos tarkoittaa 2,8-litraisen turbodieselmoottorin päivittämistä samoihin lukemiin Hiluxin kanssa. Tämä tarkoittaa sitä, että viimeisin versio on 20 kilowattia (27 hevosvoimaa) ja 50 newtonmetriä edellistä väkevämpi. Kyseinen dieselmoottori on ainoa Land Cruiseriin valittava voimanlähde, eikä autoa enää saa Suomessa kuin automaattivaihteisena. Varustetasoja sen sijaan on kolme: Active, Style ja Premium. Kaikkein karvalakeimman Active-version voi ostaa jo alle sadalla tonnilla. Koeajossa oleva Premium-versio sen sijaan on toista maata. Kaikilla herkuilla matkantekoa mukavoittavat esimerkiksi ”jääkaappi” kyynärnojan alla, sähkösäätöiset istuimet, nahkaverhoilu, ilmajousitus sekä monipuoliset maastoavustimet. Istuinpaikkoja on seitsemälle, ja kolmas istuinrivi taittuu alas muodostaen tasaisen tavaratilan pohjan. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Ei tarvetta hifistelylle Edellämainitut eivät ehkä kuitenkaan toimi perusteena lähes 140 000 euron hintalapulle, mutta ei niiden ole tarkoituskaan. Tämän auton ei tarvitse prameilla television kokoisilla näytöillä tai painikkeiden ja ovenkahvojen uudelleen keksimisellä – ja silti ratin takana tuntuu suorastaan ylevältä. Tunnelma on kaikkiaan omanlainen. Dieselmoottorin ääni kuuluu selvästi, muttei häiritsevästi, vaihteen vaihtumisen huomaa selvästi, mutta sekään ei häiritse. Näkyvyys on joka suuntaan erinomaisella tasolla, ja maasturimaiseen tapaan kori kallistelee mutkissa herkästi – mikä tuo tämän luokan autoon vain mukavuutta. Auton suuret ulkomitat huomaa myös ratin takana, ja massiivisuus tuo omanlaista ylevyyden tunnetta. Vaikka kyseessä on ”tosimaasturi”, ei Land Cruiseria ole tarkoitettu ainoastaan metsään. Moottoritiellä auto kiihtyy mukavasti ja kulkee vakaasti. Suuresta korista huolimatta sivutuulikaan ei juuri menoa huojuta. Ainoa ärsyttävä tekijä on turhan repivä aktiivinen kaista-avustin, mutta senkin voi kytkeä pois ja keskittyä vain kulkemiseen. Kotonaan Land Cruiser on tietysti mahdollisimman huonoissa olosuhteissa. Monttuisella hiekkatiellä auto innostaisi jopa kovempaan menoon, mutta kaasujalkaa pitää hillitä nopeusrajoituksen ja peräkärryssä olevan soutuveneen vuoksi. Ja kun tie pienenee ja maakivet kasvavat entisestään, voi tilanteeseen varautua nostamalla koria korkeammalle ohjaamosta käsin. Kylän kiinnostavin Ylevyys ei selvästi jää ainoastaan auton omistajan aistittavaksi. Sorsanaloituspäivänä auto kerää huomiota ja tuijottelijoita suorastaan edustusautomaiseen tapaan – jos auto olisi oma, niin todennäköisesti myös kateelliset kyläläiset saisivat hankinnasta paljon puhuttavaa kahvilakokouksiin. Koska Land Cruiserin voimalinjasta ei löydy minkäänlaista sähköavustusta, myös ylläpitokulut ovat mellevät. Polttoainetta kuluu käytännössä aina vähintään 8,5 l/100 km, ja usein päästään myös kympin pintaan. Juuri tämän alle ei kuitenkaan mennä millään muullakaan oikealla maastoajoneuvolla, mikä lienee iso syy niiden uhanalaisuudelle. Muuten erinomaisen vaivattoman ja monipuolisen auton arkikäytettävyydestä on vaikea löytää huonoja puolia. Vaikka Land Cruiserin ilme on vanhahtava niin sisältä kuin ulkoakin, ei tule mieleen juuri toimintoja, joita autoon haluaisi. Kaikkiaan kyseessä on äärimmäisen aito ja monipuolinen kokonaisuus. Teksti ja kuvat: Eetu Kokkonen Toyota Land Cruiser 2.8 D-4D Premium Hinta alkaen 131 432 € Koeajetun auton hinta varusteineen 135 998 € Moottori Dieselmoottori 2 755 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 150 kW (204 hv), 3400 r/min Vääntö 500 Nm (1600–2800 r/min) Vääntö 500 Nm (1600–2800 r/min) Huippunopeus 175 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 9,6 (yhd.) CO2-päästöt 252 g/km Mitat pituus 4995 mm, leveys 1885 mm, korkeus 1880 mm, akseliväli 2790 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 3000 / 750 kg Euro NCAP Ei testattu Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 20.4.2024 Moottoripyörät Koeajo: Triumph Daytona 660 – 2020-luvun Daytona 19.4.2024 Sähköpyörät Sähköpyörän käyttötesti: Canyon Grizl:On -sähköpyörä sopii erinomaisesti kovempaan menoon! 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 17.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE Coupé – kun osakesalkku pullistelee 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?