16.4.2022 Ajoneuvot Koeajo: Toyota Land Cruiser on maakuntien kuninkaallinen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Varsin pienistä muutoksista ja vanhahkosta tekniikasta huolimatta Toyota Land Cruiser on tänä päivänäkin monipuolinen, edustava ja varma valinta – kunhan tilillä on tarpeeksi painetta. Hyvää: monipuolisuus, tilat, aitous. Huonoa: hinta, käyttökustannukset. Toyota Land Cruiser on legenda. Mallin nimi tunnetaan autoilijapiireissä ympäri maailman, vaikka sillä tarkoitetaankin eri maailmankolkissa hieman erilaisia maasturimalleja. Maine kuitenkin pohjautuu ominaisuuksiin, jotka ovat näille eri versioille yhteisiä: maasto-ominaisuuksiin ja luotettavuuteen.Nykyisen ”Euroopan” Land Cruiserin sukupolvi on lähtöisin vuodesta 2009, mutta matkan varrella mahtuu erinäisiä poskipäiden kohotusoperointeja. Viimeisin muutos tarkoittaa 2,8-litraisen turbodieselmoottorin päivittämistä samoihin lukemiin Hiluxin kanssa. Tämä tarkoittaa sitä, että viimeisin versio on 20 kilowattia (27 hevosvoimaa) ja 50 newtonmetriä edellistä väkevämpi.Kyseinen dieselmoottori on ainoa Land Cruiseriin valittava voimanlähde, eikä autoa enää saa Suomessa kuin automaattivaihteisena. Varustetasoja sen sijaan on kolme: Active, Style ja Premium. Kaikkein karvalakeimman Active-version voi ostaa jo alle sadalla tonnilla.Koeajossa oleva Premium-versio sen sijaan on toista maata. Kaikilla herkuilla matkantekoa mukavoittavat esimerkiksi ”jääkaappi” kyynärnojan alla, sähkösäätöiset istuimet, nahkaverhoilu, ilmajousitus sekä monipuoliset maastoavustimet. Istuinpaikkoja on seitsemälle, ja kolmas istuinrivi taittuu alas muodostaen tasaisen tavaratilan pohjan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEi tarvetta hifistelylleEdellämainitut eivät ehkä kuitenkaan toimi perusteena lähes 140 000 euron hintalapulle, mutta ei niiden ole tarkoituskaan. Tämän auton ei tarvitse prameilla television kokoisilla näytöillä tai painikkeiden ja ovenkahvojen uudelleen keksimisellä – ja silti ratin takana tuntuu suorastaan ylevältä.Tunnelma on kaikkiaan omanlainen. Dieselmoottorin ääni kuuluu selvästi, muttei häiritsevästi, vaihteen vaihtumisen huomaa selvästi, mutta sekään ei häiritse. Näkyvyys on joka suuntaan erinomaisella tasolla, ja maasturimaiseen tapaan kori kallistelee mutkissa herkästi – mikä tuo tämän luokan autoon vain mukavuutta. Auton suuret ulkomitat huomaa myös ratin takana, ja massiivisuus tuo omanlaista ylevyyden tunnetta.Vaikka kyseessä on ”tosimaasturi”, ei Land Cruiseria ole tarkoitettu ainoastaan metsään. Moottoritiellä auto kiihtyy mukavasti ja kulkee vakaasti. Suuresta korista huolimatta sivutuulikaan ei juuri menoa huojuta. Ainoa ärsyttävä tekijä on turhan repivä aktiivinen kaista-avustin, mutta senkin voi kytkeä pois ja keskittyä vain kulkemiseen.Kotonaan Land Cruiser on tietysti mahdollisimman huonoissa olosuhteissa. Monttuisella hiekkatiellä auto innostaisi jopa kovempaan menoon, mutta kaasujalkaa pitää hillitä nopeusrajoituksen ja peräkärryssä olevan soutuveneen vuoksi. Ja kun tie pienenee ja maakivet kasvavat entisestään, voi tilanteeseen varautua nostamalla koria korkeammalle ohjaamosta käsin.Kylän kiinnostavinYlevyys ei selvästi jää ainoastaan auton omistajan aistittavaksi. Sorsanaloituspäivänä auto kerää huomiota ja tuijottelijoita suorastaan edustusautomaiseen tapaan – jos auto olisi oma, niin todennäköisesti myös kateelliset kyläläiset saisivat hankinnasta paljon puhuttavaa kahvilakokouksiin.Koska Land Cruiserin voimalinjasta ei löydy minkäänlaista sähköavustusta, myös ylläpitokulut ovat mellevät. Polttoainetta kuluu käytännössä aina vähintään 8,5 l/100 km, ja usein päästään myös kympin pintaan. Juuri tämän alle ei kuitenkaan mennä millään muullakaan oikealla maastoajoneuvolla, mikä lienee iso syy niiden uhanalaisuudelle.Muuten erinomaisen vaivattoman ja monipuolisen auton arkikäytettävyydestä on vaikea löytää huonoja puolia. Vaikka Land Cruiserin ilme on vanhahtava niin sisältä kuin ulkoakin, ei tule mieleen juuri toimintoja, joita autoon haluaisi. Kaikkiaan kyseessä on äärimmäisen aito ja monipuolinen kokonaisuus.Teksti ja kuvat: Eetu Kokkonen Toyota Land Cruiser 2.8 D-4D Premium Hinta alkaen 131 432 € Koeajetun auton hinta varusteineen 135 998 € Moottori Dieselmoottori 2 755 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 150 kW (204 hv), 3400 r/min Vääntö 500 Nm (1600–2800 r/min) Vääntö 500 Nm (1600–2800 r/min) Huippunopeus 175 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 9,6 (yhd.) CO2-päästöt 252 g/km Mitat pituus 4995 mm, leveys 1885 mm, korkeus 1880 mm, akseliväli 2790 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 3000 / 750 kg Euro NCAP Ei testattu Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 14.2.2025 Koeajo Koeajo: Xpeng G6 – tehty myös Teslan kiusaksi 13.2.2025 Koeajo Koeajo: Ford E-Transit Custom Trend – valttina ajettavuus 12.2.2025 Koeajo Koeajo: Audi RS e-tron GT Performance laittaa ihmiskehon koetukselle 11.2.2025 Ajoneuvot Polttomoottoriautot porskuttavat Suomessa vielä piiiiiitkääään 10.2.2025 Ajoneuvot Volvo EX30 Cross Country on vähän muutakin kuin tuttu sanapari uudessa paketissa 10.2.2025 Ajoneuvot Maistiainen: Opel Frontera Electric – puristamalla tehty edullinen täyssähköinen perhecrossover, ja ihan hyvä niin 9.2.2025 Koeajo Koeajo: Citroën ë-C4 X – uudistunut sähkösedan ei yllätä 7.2.2025 Ajoneuvot Flexis on Renaultin, Volvon ja CMA CGM:n uusi yhteisyritys, joka on tuomassa Euroopan markkinoille sähköisiä tavara-autoja 7.2.2025 Koeajo Maistiainen: BYD Atto 2 – kilpailu kiristyy kompakteissa sähköcrossovereissa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.2.2025 Kuluttajat Land Rover sylki öljyt pihalle pian kaupanteon jälkeen – myyjäliikkeen oli korvattava, vaikka auto oli vanha ja lähes 250 000 kilometriä ajettu 15.2.2025 Vene 25 Båt Vene 25 Båt: Messujen kalastusvene kääntyi ukrainalaisvalmisteisten veneiden voitonjuhlaksi 15.2.2025 Testit Seikkailu: diesel vastaan sähköauto Lappiin – yhdellä istumalla vai matkalla lataillen? 15.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Kontio ja Parmas -kummelivolvo 14.2.2025 Koeajo Koeajo: Xpeng G6 – tehty myös Teslan kiusaksi 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle 10.2.2025 Autoilu Bensan hinta nousussa – kuinka korkealle litrahinta voi kivuta? 14.2.2025 Kuluttajat Land Rover sylki öljyt pihalle pian kaupanteon jälkeen – myyjäliikkeen oli korvattava, vaikka auto oli vanha ja lähes 250 000 kilometriä ajettu 10.2.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 3-ovinen Mercedes-Benz 300 GE, jota kauneusleikkaus on koittanut nuorentaa 22 vuodella 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle