13.10.2016

Toyotan autonomiavisiot: autonkuljettaja tai suojelusenkeli tilanteesta riippuen

Akio Toyoda Toyotan autonomiavisiot

Toyotan pääjohtaja Akio Toyoda esitteli perheensä autoyrityksen autonomiavisioita Pariisin autonäyttelyssä.

Kaksi viikkoa sitten Pariisin autonäyttelyssä esiintynyt Toyotan pääjohtaja (ja viileä jätkä) Akio Toyoda puhui uuden Yaris WRC:n lisäksi lyhyesti myös yhtiön autonomiavisioista. Toyotan näkemyksessä autonomiset toiminnot tuovat liikkuvuutta uusille ihmisryhmille, mutta toimivat myös suojelusenkelinä ajamisesta tykkääville.

Toyodan mukaan yhtiö ratkoo autonomiaan liittyviä ongelmia, sillä ratkaistavana on muun muassa se, miten ja millaisissa tilanteissa ajoneuvo ojentaa ohjakset takaisin kuljettajalle. Toyota arvioi, että autonomisia järjestelmiä täytyy testata liikenteessä noin 14,2 miljardin kilometrin verran, ennen kuin järjestelmät ovat valmiita kuluttajien ulottuville. Mielenkiintoisesti Toyoda esitteli myös, miten Yaris WRC osallistuu autonomiadatan keräämiseen analysoimalla rallikuljettajan vauhdikkaita ajolinjoja ja erikoiskokeelta löytyviä esteitä.

Yhtiön näkemyksissä autonomiset toiminnot jakautuvat kahteen päätilaan: niin sanotussa autonkuljettaja-tilassa ("chauffeur mode") autonomiset toiminnot hoitavat kaiken ajamisen itse ja tuovat samalla autoilun uusien ihmisryhmien ulottuville. Esimerkkinä mainittiin liikuntarajoitteiset ja vanhukset, sekä autonomisia autoja liikkuvuuspalveluna hyödyntävät, jotka eivät itse ajaisi autoa.

Toisena vaihtoehtona autonomiset toiminnot toimisivat suojelusenkelin kaltaisena turvaverkkona ("guardian mode"), joka estää kuljettajaa törmäämästä silloinkin, kun tämä haluaa ajaa itse. Toyoda on puhunut viime aikoina voimakkaasti hauskan ajettavuuden puolesta, joten ei ihme, että hänen mielessään ovat myös ne kuljettajat, jotka aidosti tykkäävät ajamisesta.

Teksti ja kuva: Aake Kinnunen

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat