7.6.2021

Triumph Speed Twin kasvaa pykälää urheilullisemmaksi

Triumph Speed Twin

Triumphin kaudeksi 2019 esitelty retromalli Speed Twin muuttuu uudistuksen yhteydessä urheilullisemmaksi ja ketterämmäksi käsitellä.

Speed Twin teki paluun Triumphin mallistoon kaudeksi 2019. Mallinimenä se on paljon vanhempi, sillä ensimmäinen Triumphin Speed Twin esiteltiin jo vuonna 1938. Yli 80 vuotta myöhemmin alkuperäisestä Speed Twinistä on jäljellä oikeastaan vain kaksi pyörää ja parallel twin -moottori. Speed Twin on Triumphin nykyisestä retromallistosta nuorekkain, ja sen muotoilu tuo mieleen 1970-1980 -lukujen nakupyörät.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Lisää tehoa, vähemmän päästöjä

Triumph Speed Twin

Uudistus vain kaksi vuotta esittelyn jälkeen johtuu Euro 5 -määräysten voimaantulosta. Moottorin sylinterikannen kanavia on muokattu ja nokka-akselien profiileja muokattu, jolloin päästöjä on saatu alennettua ja samalla suorituskykyä parannettua. Huipputeho on kasvanut kolmella hevosvoimalla ja sitä on nyt tasan sata hevosvoimaa. Kun moottorin pyöriviä  massoja on samalla kevennetty 17 prosenttia, on moottori muuttunut selvästi kierrosherkemmäksi.

Muutokset eivät ole jääneet pelkkään voimanlähteen muokkaamiseen. Jarruiksi on vaihdettu Brembon urheilullisemmat M50-radiaalisatulat ja Marzocchin valmistaman etuteleskoopin vaimennuksiakin on muokattu sujuvammiksi. Ensiasennusrenkaiksi on vaihdettu erittäin urheilulliset Metzeler Racetec RR -kumit.

Toiseksi urheilullisin retro-Triumph

Uudet 12-puolaiset ja aiempaa kevyemmät vanteet muokkaavat sekä ulkonäköä että ajettavuutta urheilullisempaan suuntaan. Edeltävästä mallista uutuuden erottaa myös uusista äänenvaimentimista sekä anodisoiduista ajovalon ja etulokasuojan kiinnikkeistä.

Speed Twin on Triumphin retromalliston toiseksi urheilullisin malli Thruxtonin jälkeen. Speed Twinissä on käytännössä sama runko ja moottori hieman matalampitehoinen, mutta suurin ero Thruxtoniin on rennompi ajoasento, joka sopii paremmin kaupunkiajoon ja rentoon cruisailuun.

Triumph Speed Twin

Triumph Speed Twin

Moottori: kaksisylinterinen rivimoottori, 1200cc
Teho: 73,6 kW (100 hv) / 7 250 r/min
Vääntö: 112 Nm / 4 250 r/min
Voimansiirto: monilevyinen märkäkytkin, 6 vaihdetta, ketjuveto
Akseliväli: 1413 mm
Istuinkorkeus: 809 mm
Tankin tilavuus: 14,5 litraa
Paino tankattuna: 216 kg
Huoltoväli: 16 000 km
Takuu: 2 vuotta 

Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Triumph

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat