3.6.2016 Ajoneuvot Koeajo: Triumph Thruxton R säväyttää ulkonäöllään Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Alkuperäiseen Cafe Racer -tyyliin yhdistetty tehokas moottori ja hyvät ajo-ominaisuudet varistavat, että Triumph Truxton R on yksi hauskimmista moottoripyöristä. Hyvää: suorituskyky, ulkonäkö. Huonoa: isokokoinen takavalo ei sovi tyyliin. Aidot 1960-luvun Café Racerit syntyivät karsimalla sen ajan tehokkaimmista moottoripyöristä turhat osat pois. Huomio keskitettiin ajo-ominaisuuksiin ja nopeuteen – mukavuuden kustannuksella. Uusien moottoripyörien tehot ovat kasvaneet niin nopeasti, että muutaman kymmenen vuoden takaisesta aihiosta rakennettu Café Racer ei säväytä kuin ulkonäöllään. Uusi Triumph Thruxton R yhdistää alkuperäisen Café Racer -tyylin, tehokkaan moottorin ja hyvät ajo-ominaisuudet. Lopputulos on yksi markkinoiden hauskimmista moottoripyöristä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Urheilullinen ajotyyli Matalalle sijoitettu Clip-on -ohjaustanko tekee ajoasennosta nojaavan, mikä houkuttelee kovempiin vauhteihin ja vähentää ajoviiman vaikutusta. Ranteille tuleva paino puuduttaa käsiä alhaisissa nopeuksissa. Kapea tankki on muotoiltu niin, että 180-senttisen kuljettajan polvet mahtuvat sivujen syvennyksiin. Klassiset pyöreät kromikehyksiset mittarit jäävät hyvin näkökenttään. Tangonpääpeilit sopivat tyyliin ja niistä näkee hyvin taakse, vaikka outo sijainti vaatii pientä totuttelua. Moottori on sopiva yhdistelmä alakierrosvääntöä ja riittävää huipputehoa. Alhainen paino ja tiheäksi välitetty vaihteisto vielä parantavat suorituskyvyn tuntua. Tehoasetuksia on kolme: Sport, Road ja Rain. Ne kaikki tarjoavat saman huipputehon. Erot kaasunvasteissa eri asetusten välillä ovat pienet. Brembon nelimäntäiset radiaalijarrut pysäyttävät tehokkaasti. Luistonesto on vakiovaruste. Huippujousitus kaikilla säädöillä Sekä Showan Big Piston -keula että Öhlinsin takajousitus ovat täysin säädettävissä. Mukulakivikadulla edetään pehmeästi mutta vauhdikkaasti ajettaessa jousitus vetää vertoja parhaiden sporttipyörien jousituksille. Nämä kaksi ominaisuutta yhdistyvät harvoin tuotantopyörän vakiojousituksissa. Jyrkkä keulakulma saa pyörän kääntymään terävästi mutkiin, tottumaton saattaa haukata vahingossa sisäkurvin pientareelle. Thruxton R ei ole markkinoiden monikäyttöisin malli, vaan se on täysin fiilispyörä. Moni erehtyy luulemaan sitä aidoksi 1960-luvun rakennelluksi pyöräksi. Juuri sitä brittivalmistaja on muotoilullaan tavoitellutkin. Jos ulkonäkö on tärkeämpi kuin äärimmäisen sporttiset ominaisuudet, niin tarjolla on myös 2 000 euroa edullisempi Kayaban jousituksella ja Nissinin jarruilla varustettu perusmalli Thruxton ilman R-kirjainta. Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Alessio Barbanti, Matteo Cavadini, Paul Barshon ja Friedemann Kirn Triumph Thruxton R Hinta alkaen 17 900 € Moottori Bensiinimoottori 1 200 cm³, kaksisylinterinen rivimoottori, nestejäähdytys, 6 vaihdetta, ketjuveto. Teho 72 kW (97 hv), 6750 r/min Vääntö 112 Nm (4950 r/min) Vääntö 112 Nm (4950 r/min) Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 4,6 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 106 g/km Muu tieto Mitat: istuinkorkeus 810 mm, kuivapaino 203 kg, akseliväli 1 415 mm, tankin tilavuus 14,5 litraa. Rengaskoko: edessä 120/70ZR17, takana 160/60ZR17. Huoltoväli 16 000 km. Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic – pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Moottoripyörät Dakar-aavikkorallin harjoittelu vaatii sekä ajo- että suunnistustaitoa 22.4.2024 Moottoripyörät Tiesitkö, että amerikkalaiset Indian-moottoripyörät suunnitellaan Ruotsissa? 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! 21.4.2024 Koeajo Koeajo: Renault Scenic – millainen perhesähköauto tämän Vuoden Auto todella on? 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?