3.6.2016 Ajoneuvot Koeajo: Triumph Thruxton R säväyttää ulkonäöllään Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Alkuperäiseen Cafe Racer -tyyliin yhdistetty tehokas moottori ja hyvät ajo-ominaisuudet varistavat, että Triumph Truxton R on yksi hauskimmista moottoripyöristä. Hyvää: suorituskyky, ulkonäkö. Huonoa: isokokoinen takavalo ei sovi tyyliin. Aidot 1960-luvun Café Racerit syntyivät karsimalla sen ajan tehokkaimmista moottoripyöristä turhat osat pois. Huomio keskitettiin ajo-ominaisuuksiin ja nopeuteen – mukavuuden kustannuksella. Uusien moottoripyörien tehot ovat kasvaneet niin nopeasti, että muutaman kymmenen vuoden takaisesta aihiosta rakennettu Café Racer ei säväytä kuin ulkonäöllään.Uusi Triumph Thruxton R yhdistää alkuperäisen Café Racer -tyylin, tehokkaan moottorin ja hyvät ajo-ominaisuudet. Lopputulos on yksi markkinoiden hauskimmista moottoripyöristä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyUrheilullinen ajotyyliMatalalle sijoitettu Clip-on -ohjaustanko tekee ajoasennosta nojaavan, mikä houkuttelee kovempiin vauhteihin ja vähentää ajoviiman vaikutusta. Ranteille tuleva paino puuduttaa käsiä alhaisissa nopeuksissa.Kapea tankki on muotoiltu niin, että 180-senttisen kuljettajan polvet mahtuvat sivujen syvennyksiin. Klassiset pyöreät kromikehyksiset mittarit jäävät hyvin näkökenttään. Tangonpääpeilit sopivat tyyliin ja niistä näkee hyvin taakse, vaikka outo sijainti vaatii pientä totuttelua.Moottori on sopiva yhdistelmä alakierrosvääntöä ja riittävää huipputehoa. Alhainen paino ja tiheäksi välitetty vaihteisto vielä parantavat suorituskyvyn tuntua. Tehoasetuksia on kolme: Sport, Road ja Rain. Ne kaikki tarjoavat saman huipputehon. Erot kaasunvasteissa eri asetusten välillä ovat pienet. Brembon nelimäntäiset radiaalijarrut pysäyttävät tehokkaasti. Luistonesto on vakiovaruste.Huippujousitus kaikilla säädöilläSekä Showan Big Piston -keula että Öhlinsin takajousitus ovat täysin säädettävissä. Mukulakivikadulla edetään pehmeästi mutta vauhdikkaasti ajettaessa jousitus vetää vertoja parhaiden sporttipyörien jousituksille.Nämä kaksi ominaisuutta yhdistyvät harvoin tuotantopyörän vakiojousituksissa. Jyrkkä keulakulma saa pyörän kääntymään terävästi mutkiin, tottumaton saattaa haukata vahingossa sisäkurvin pientareelle.Thruxton R ei ole markkinoiden monikäyttöisin malli, vaan se on täysin fiilispyörä. Moni erehtyy luulemaan sitä aidoksi 1960-luvun rakennelluksi pyöräksi. Juuri sitä brittivalmistaja on muotoilullaan tavoitellutkin.Jos ulkonäkö on tärkeämpi kuin äärimmäisen sporttiset ominaisuudet, niin tarjolla on myös 2 000 euroa edullisempi Kayaban jousituksella ja Nissinin jarruilla varustettu perusmalli Thruxton ilman R-kirjainta.Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Alessio Barbanti, Matteo Cavadini, Paul Barshon ja Friedemann Kirn Triumph Thruxton R Hinta alkaen 17 900 € Moottori Bensiinimoottori 1 200 cm³, kaksisylinterinen rivimoottori, nestejäähdytys, 6 vaihdetta, ketjuveto. Teho 72 kW (97 hv), 6750 r/min Vääntö 112 Nm (4950 r/min) Vääntö 112 Nm (4950 r/min) Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 4,6 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 106 g/km Muu tieto Mitat: istuinkorkeus 810 mm, kuivapaino 203 kg, akseliväli 1 415 mm, tankin tilavuus 14,5 litraa. Rengaskoko: edessä 120/70ZR17, takana 160/60ZR17. Huoltoväli 16 000 km. Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 12.7.2025 Moottoripyörät Moottoripyöräkortti taskuun – näin tutkinto etenee 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Koeajo Maistiainen: Mazda 6e – takavuosien suosikkisedan sähköistyy 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen