27.2.2021

Triumphin retrohenkinen Bonneville-mallisto uudistuu

Triumph Bonneville

Moottoripäivitysten lisäksi Triumph päivittää markkinoiden laajimman retromallistonsa jousituksia, jarruja sekä ulkonäköä.

Triumph on hyödyntänyt globaalin retropyöräbuumin, ja sillä onkin markkinoiden laajin retromallien valikoima. Vuodesta 2001 alkaen Bonneville-malliston pyöriä on myyty jo 367 000 kappaletta. Nyt uudistuslistalla ovat Street Twin, Speedmaster, Bonneville T100, Bonneville T120 sekä Bonneville Bobber. Bonneville-mallistossa käytetään kahta eri moottoriversiota, kaksisylinteristen rivimoottorien iskutilavuudet ovat 900 ja 1200 kuutiosenttimetriä. Triumph  käyttää moottorimerkintöjen perässä HT-lyhennettä, joka tulee sanoista High Torque eli korkea vääntö.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Street Twin

Triumph Bonneville

Street Twin on parhaiten myyvät Triumphin retromalli. Sen 900-kuutioinen HT-moottori tuottaa mukavan 65 hevosvoiman tehon ja voiman tunnetta tuo jo matalalla 3 800 kierroksella saatava 80 newtonmetrin maksimivääntö. Street Twin saa kaudelle 2021 muhkeammin pehmustetun satulan ja uudet vanteet. Ulkonäköön tehdään samalla pieniä ehostuksia. Perusmallin rinnalle tulee rajoitettuna 1000 kappaleen eränä valmistettava Street Twin Gold Line Limited Edition, jonka tunnistaa kullanvärisistä yksityiskohdista. Street Twinien hinnat alkavat 13 450 eurosta.

Bonneville T100

Triumph Bonneville

T100-mallia on tähän asti vauhdittanut 900-kuutioisen moottorin 55-hevosvoimainen versio. Nyt malli saa 10 hevosvoiman lisäboostin, eli moottori on käytännössä sama kuin Street Twinissä. Uudistuksen yhteydessä moottorin painosta karsiutuu pois 2,9 kiloa ja koko pyörän painosta neljä kiloa. Lisätehon saamiseksi kierrosluvun rajoitinta nostetaan 500 kierrosta ylemmäs. Parantuneen suorituskyvyn vastapainoksi etujousitus vaihdetaan pykälää laadukkaampaan teleskooppiin ja jarruiksi päivitetään Brembon tehokkaammat mallit. Mittaristo ja ulkonäkö kokevat nekin pieniä uudistuksia. Hinta 15 250 euroa.

Bonneville T120

Triumph Bonneville

Euro 5 -päivitysten jälkeen 1200 HT -moottorin luvataan reagoivan aiempaa terävämmin kaasukahvan liikkeisiin, vaikka teholukema on entiset 80 hevosvoimaa ja vääntökin on pysynyt ennallaan 105 newtonmetrissä. Uudet pinnavanteet ovat aiempaa kevyemmät ja tehokkaammat Brembon jarrut huolehtivat riittävästä hidastuvuudesta. Koko pyörän paino on saatu puristettua peräti seitsemän kiloa kevyemmäksi. Mittaristo on nyt samanlainen kahden pyöreän mittarin yhdistelmä kuin Speed Twinissä on nähty jo aikaisemmin. Hinta 16 950 euroa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Speedmaster

Triumph Bonneville

Ilmoitetulla 263 kilon märkäpainollaan Speedmaster on malliston muhkein versio. Ja kaudeksi 2021 sekä kuljettajan että matkustajan satulaa on muokattu vieläkin muhkeammiksi, jolloin uusi istuinkorkeus on 705 millimetriä. Moottorin pyöriviä massoja on kevennetty kierrosherkkyyden parantamiseksi. Etuteleskoopiksi on vaihdettu järeämpi 47 millinen Showa ja mittaristoakin on päivitetty. Hinta 18 980 euroa.

Bonneville Bobber

Triumph Bonneville

Bobberista on ollut markkinoilla kaksiversiota, joista Bobber Blackissa on perusmallista poiketen ollut kaksi etujarrulevyä, tukevampi etuteleskooppi sekä perusmallin 19-tuumaisen sijaan paremmin bobber-tyyliin sopiva muhkea 16-tuumainen eturengas. Uudistuksen yhteydessä perusmalli saa nyt samat parannukset. Tankki on kasvatettu 12-litraiseksi ja varustukseen on lisätty vakionopeussäädin sekä led-valot DRL-päiväajovaloin.  Bobberin voimanlähteenä on isompi 1200 HT -moottori. Hinta 18 980 eur.

Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Triumph

Luetuimmat