Tuore Bentley Bentayga Hybrid – luksuslataushybridi pesi kasvonsa
Uudistunut Bentley Bentayga Hybrid tullee valmistajan mukaan muodostumaan halutuimmaksi versioksi. Tekniset tiedot kuulostavat kuitenkin epäilyttävän tutulta.
Uudistunut Bentley Bentayga Hybrid on lataushydriversio hiljattain sisältä ja ulkoa uudistuneesta Bentayga SUV-mallista. Samalla se on ensimmäinen kahdesta tänä vuonna esiteltävästä Bentleyn lataushybridivaihtoehdosta.
Uutuuden tunnistaa, koko mallia koskevien ulkonäkömuutosten lisäksi, Hybridin mallimerkinnöistä. Sisältä löytyy tuoretta teknologiaa ja samalla Bentayga lupaa aiempaakin hiljaisemman ja sivistyneemmän ajokokemuksen.
Tekniset tiedot kuulostavat kuitenkin kovasti tutulta 2019 esitellystä edeltäjästä. Hybridijärjestelmän yhteisteho on sama 449 hevosvoimaa ja huippuvääntö 700 newtonmetriä. Tekniikka ei siis oikeastaan olekaan muuttunut.
Bentley Bentayga Hybrid
Myös uudistunut Bentley Bentayga Hybrid liikkuu sähkömoottorin ja kahdesti ahdetun 3,0-litraisen V6-bensiinimoottorin turvin. Tuossa järjestelmässä vaihteiston ja moottorin väliin sijoitettu sähkömoottori tuottaa 94 kilowatin huipputehon. Polttomoottori käynnistyy kuljettajan pyytäessä reilummin voimaa ja ajonopeuden ylittäessä 135 kilometriä tunnissa.
Autoon on asennettu 17,3 kilowattitunnin akku, jonka avulla luvataan 39 kilometrin WLTP-mittaustavan mukainen sähköinen toimintamatka. Akkua voidaan ladata 7,2 kilowatin teholla, jolloin se täyttyy 2,5 tunnissa.
Kuljettajan valittavissa on neljä ajotilaa akun käyttöön: EV Drive, Hybrid Mode sekä Hold Mode. Näiden avulla kuljettaja voi ohjata akun varauksen tilaa, mutta tehtävän voi jättää myös auton harteille.
EV Drive pyrkii maksimoimaan sähkökäytön ja sopii siten lyhyehköille matkoille, jotka hoituvat kokonaan tai lähes kokonaan sähköllä. Hybrid Mode yhdistelee polttomoottorin ja sähkömoottorin hyödyntämistä navigaattorin tietojen mukaan esimerkiksi pidemmille matkoille. Hold Mode pyrkii pitämään akun varauksen korkeana tulevaa käyttöä silmällä pitäen.
Autossa on sim-kortti valmiina mobiiliyhteyttä varten ja My Bentley -toiminnot sallivat muun muassa auton esijäähdytyksen tai -lämmityksen ennen matkalle lähtöä. Samoin kuljettaja voi tarkistaa puhelimella etänä esimerkiksi auton akun varaustilan.
Bentayga Hybrid sisältä
Nyt Bentayga Hybrid tarjoaa myös tuoreimman tietoviihdejärjestelmän 10,9-tuumaisella näytöllä. Samalla usb-c-latauspistokkeet sekä puhelimen langaton lataus löytyy vakiovarustelusta, kuten on myös Android Auton ja langattoman Apple CarPlayn tuen laita.
Autosta on mahdollista valita perinteisen viisipaikkaisuuden sijaan myös nelipaikkainen, kahdella erillistakaistuimella varustettu, versio. Näistä nelipaikkaisessa on istuimen asennosta riippuen vähintään 30 millimetriä aiempaa enemmän jalkatilaa takamatkustajille.
Takapenkkiläisille tarjoillaan lisäksi aikaisempaa suurempi kosketusnäytöllä varustettu tabletti kauko-ohjaimeksi. Tämä on vastaava kuin minkä hiljattain uudistunut Flying Spur sai.
Sisätiloja on mahdollista muovata monella tapaa, mutta esimerkkeinä mainittakoon esimerkiksi timanttikuvioidut alumiinilistat sekä kaksi uutta jalopuuvaihtoehtoa.
Valmistajan mukaan Bentayga Hybridin odotetaan muodostuvan Bentayga-malliston parhaiten myyväksi malliksi. Ainakin Suomessa autoverotus ohjaa kovasti siihen suuntaan, joten jäämme odottamaan hinnastoa.
Kuvat ja lähde: Bentley