Ajoneuvot Uutinen 22.3.2023

Uudenkaupungin autotehtaan muutosneuvotteluilla mykistävä lopputulos: ”Kun GLC:n valmistus loppui, ei ole ollut kuin huonoja uutisia”

Valmet Automotiven Uudenkaupungin autotehtaalla eletään jälleen vaikeita aikoja. Juuri päättyneiden muutosneuvotteluiden jälkeen lähes 500 ihmistä saa lähteä.

Valmet Automotiven alkanut kevät on ollut karmea. Autojen sopimusvalmistuksen puolella Uudenkaupungin autotehtaan tilauskanta on vähentynyt merkittävästi, jonka vuoksi autotehtaalla käynnistettiin tammikuussa muutosneuvottelut.

Muutosneuvottelut autotehtaalla ovat päättyneet juuri ja vähennystarve on enintään 940 henkilöä. Vähennystarve toteutetaan toistaiseksi voimassa olevina lomautuksina ja loput irtisanomisina. Noin 500 työntekijää saa lopulta lähteä. Henkilöstövähennykset tulevat voimaan huhti-toukokuun aikana. Muutosneuvotteluiden jälkeen Uudenkaupungin autotehtaalle jää noin 1 400 työntekijää.

– Kun Mercedes GLC:n valmistus viime kesänä Uudessakaupungissa loppui, sen jälkeen ei ole ollut kuin huonoja uutisia, Valmet Automotiven Uudenkaupungin tehtaan pääluottamusmies Jouni Varjonen huokaa.

Mercedes-Benzin GLC-sarjan valmistuksen lopetus viime kesänä Uudessakaupungissa oli tiedossa jo kauan aikaa sitten. Se päättyi kun Mercedes uudisti GLC-mallinsa ja siirsi uuden automallin tuotannon muualle. Mercedes-Benz GLC-mallia valmistettiin Uudessakaupungissa vuosien 2017–2022 välisenä aikana. Mercedeksen A-sarjaa Uudessakaupungissa on valmistettu vuodesta 2013 lähtien.

Varjosen mukaan muutosneuvotteluiden päättymisestä ja henkilöiden määrän vähentämisestä nyt tullut ilmoitus oli kirjaimellisesti mykistävä.

– Kun uutinen tuli, se oli pieni shokki. Kukaan ei ole oikein kommentoinut mitään. Muutama päivä tässä menee ja sitten niitä mielenilmaisuja alkaa tulla ja puhelin soida, Varjonen sanoo.

44 vuotta töissä autotehtaalla

Varjonen on ollut Uudenkaupungin autotehtaalla töissä 44 vuotta. Se, kuinka monennet muutosneuvottelut tämän kertaiset hänelle olivat, hän ei osaa sanoa. Niitä on ollut vuosien saatossa niin monet. Autojen sopimusvalmistaminen on markkinoiden kysyntään vastaamista ja sopimuksia valmistamisesta sekä tulee että menee. Uudenkaupungin autotehtaalla on valmistettu vuosien saatossa Mersujen lisäksi niin Saabeja, Porscheja kuin Talbotejakin.

Uudenkaupungin tehtaan muutosneuvottelut oli kuitenkin odotettavissa, kun Uudenkaupungin autotehtaan sopimusvalmistukseen piiriin kuuluvista toimijoista peräti kaksi lopetti toimintansa vuoden alussa, yllättäenkin. Hollantilaista Lightyear 0 -täyssähköautoa piti alkaa valmistaa Uudessakaupungissa ensin piensarjana ja sen valmistuksen kunniaksi pidettiin juhlallinen mediatilaisuuskin. Mediatilaisuudesta meni vain noin viikko, kun ilmoitettiin, että Lightyearin taustayhtiö on mennyt konkurssiin.

Saksalainen Sono Motors tähtäsi Sion-sähköautollaan samantien isoihin massoihin, mutta Sionin taival päättyi myös ennen kuin yhtään autoa ehdittiin valmistaa. Huonot uutiset Sionin osalta kuultiin noin kuukausi Lightyearin huonojen uutisten jälkeen.

Kun kummankin yhtiön projektit päättyivät niiden valmistajien rahan puutteeseen, selvää oli, että tehtaalla joudutaan vähentämään väkeä. Eikä mitään uuttakaan Uudenkaupungin autotehtaalla ole näköpiirissä.

– Kun tiedossa ei ole mitään uuttakaan projektia, niin ei yhtiön johto ala väkeä täällä turhaan roikottamaan, Varjonen sanoo.

Ei mitään uutta tiedossa

Varjonen sanoo kokemuksesta, että siitä kun autotehtaalla allekirjoitetaan sopimus uuden automallin sopimusvalmistamisesta ja rakentamisesta, siitä menee vuosi, jopa puolitoista, ennen kuin se konkretisoituu autotehtaalla käynnistyvänä tuotantona ja työnä.

– Uskon ja toivon kuitenkin, että tästä vielä noustaan – ja aina on noustu, pahemminkin tuotannon suhteen ollaan pohjalla oltu, Varjonen huokaa.

Enimmillään Uudenkaupungin autotehtaalla on työskennellyt tuhansia työntekijöitä, esimerkiksi vuonna 2017 noin 3 000 työntekijää, kun kahta Mercedeksen mallia valmistettiin Uudessakaupungissa samanaikaisesti.

Varjonen sanoo, että näin hankalaa, tai vieläkin hankalampaa kuin nyt, Uudenkaupungin autotehtaalla on ollut viimeksi vuonna 1993, kun Uudessakaupungissa valmistettiin muun muassa Saabia.

– Silloin kaksi kolmasosaa porukasta laitettiin pois ja autoja valmistettiin vain 30 per päivä, Varjonen sanoo.

Ei ihan katastrofi

Mercedeksen sopimusvalmistajana olemisen Varjonen näkee positiivisena asiana.

– Ei tämä ihan katastrofi kuitenkaan ole, Daimler pitää uskoa yllä, ja uskon, että Mercedeksen tuotteita kokoonpannaan Uudessakaupungissakin tulevaisuudessakin. Kun katsoo, miten tämä polku on mennyt, niin olemme Daimerille hyvä ja luotettava tekijä. Ne katsovat vähän kerrallaan, että kuinka me tämän homman osaamme ja olemmeko heidän arvoisia. Ensin aloitettiin A-sarjalla, sitten tuli kalliimpi malli GLC, jonka jälkeen huippumalli Mercedes-AMG GT, Varjonen viittaa Uudessakaupungissa ensi syksynä alkavaan uuteen tuotantoon.

Mercedestä valmistava Daimler on tehnyt Valmet Automotiven kanssa sopimuksen, että kaikki maailman nelioviset Mercedes-AMG GT -autot tehdään Uudessakaupungissa. Uusi Mercedeksen tuotanto alkaa syksyllä ja se työllistää tämän hetkisten arvioiden mukaan noin 150 henkilöä. Kysymyksessä on kallis ja harvinaisempi, vähemmän myytävä malli, joten sillä ei ole samanlaista työllistämisvaikutusta kuin esimerkiksi Mercedeksen A-sarjalla.

Mercedes-AMG GT -huippumallin tuotannon uskomisesta Uudenkaupungin autotehtaan käsiin pidetään yleisesti suurena luottamuksen osoituksena Valmet Automotivea kohtaan.

Valmius avata myös uusia akkutehtaita

Jouni Varjonen myös sanoo, että Uudenkaupungin autotehdas on ainutlaatuinen autotehdas siinä mielessä, että logistisesti sähköautojen kokoonpanoja on helppo tehdä Uudessakaupungissa, kun autotehtaan alueella avattiin myös uusi akkutehdas. Sekä akkutehdas, että autojen kokoonpano on niin sanotusti saman katon alla. Valmet Automotiven viitisen vuotta sitten aloitettu akkuliiketoiminta on ollut hyvä bisnes ja kaiken kaikkiaan yhtiö on kasvanut merkittävästi viime vuosina.

Akkujen valmistus on yksi Valmet Automotiven strategisista ratkaisuista ja samasta syystä Valmet Automotive avasi alkuvuonna akkutehtaan myös Saksaan Kirchardtiin, jotta se olisi lähellä automallien, joihin akut tehdään, tuotantoja. Sähköautojen akkuja Valmet Automotive valmistaa myös Salossa.

– Yhtiön kehitykseen kuulu liiketoiminnan kehittäminen ja me olemme valmiit pistämään uusia tehtaita pystyyn muuallekin, Valmet Automotiven ajoneuvojen sopimusvalmistusliiketoiminnan johtaja Pasi Rannus sanoo.

Rannus toteaa, että muutosneuvottelut ovat aina ikäviä. Toki hän haluaa nähdä Uudenkaupungin autotehtaan viime aikojen tapahtumissa, vaikka Lightyear ja Sono Motorsin Sion eivät päätyneetkään valmiiksi tuotannoiksi ja tuotteiksi, myös valoisan puolen.

– Edelleen suhtaudun positiivisesti tulevaisuuteen, meidän osaamiselle on kysyntää. Se, että Mercedes on valinnut meidät kumppanikseen myös Mercedes-AMG:n osalta, kertoo meidän osaamisestamme. Toki ei se tule meitä volyymillisesti pelastamaan GLC:n jättämän aukon jälkeen, Rannus sanoo.

Lightyear ja Sion olivat opettavaisia

Rannus uskoo, että Valmet Automotiven strategiset päätökset lähteä myös akkuvalmistajaksi ovat olleet täsmälleen oikeita.

– Meidän tavoitteemme on kehittää meidän liiketoimintaa ja yksi kasvava alue ovat myös autojen sähköiset voimansiirrot. Akkutehtaamme ovat kapasiteetiltaan hyvässä käytössä tällä hetkellä, Rannus sanoo.

Muutosneuvotteluissa käsitelty sopeutustarve ei koskenut Valmet Automotiven akkuliiketoimintoja.

Rannus myöntää, että Lightyearin sekä Sono Motorsin Sion-autojen elämän päättyminen oli iso takaisku. Isoja ja yllättäviä, harmittavia päätöksiä.

– Olenko minä vihainen Lightyearille? En ole, olen vain harmissani. He yrittivät oikeasti jotain uutta, mitä myös tarvitaan sähköistymisen rintamassa eli esimerkiksi aurinkokennon integrointia autoon. Se, mitä Lightyear ja Sono Motors yrittivät tuoda autoihinsa, oli myös valtava teknologinen osaamishyöty ja lisä meille. Me opimme paljon uutta uusista teknologioista ja niiden tuotannollistamisesta, Rannus sanoo.

– Me jatkamme yhtiön strategista kehittämistä ja suunta ja tavoite meillä on selvä.

A-sarja loppuu vuonna 2025

Yksi merkittävä käänne Uudenkaupungin autotehtaan sekä sen toiminnasta vastaavan Valmet Automotiven viime kuukausien tapahtumissa olikin viime syksyn pörssiin listautuminen – tai paremminkin listautumatta jättäminen. Yhtiö tavoittelee kuitenkin kasvua, kehitystä ja uusien asiakkaiden hankintaa ja kun hetki on oikea, Valmet Automotive ilmoittanee uudelleen myös pörssiin listautumisesta.

Vielä viime vuoden lokakuussa Valmet Automotive ilmoitti, että se listautuu pörssiin. Vajaan kahden viikon kuluttua listautumisilmoituksesta yhtiö perui listautumisensa. Listautumiseen oli sitoutunut sijoittajiksi muun muassa työeläkeyhtiöt Varma ja Ilmarinen kymmenien miljoonien eurojen potilla. Valmet Automotive kuitenkin perui listautumisen ja syyksi perumiselle ilmoitettiin autoalan ja muun taloudellisen tilanteen epävarmat näkymät sekä heikot pääomamarkkinoiden sentimentit eli mielikuvat listautumista kohtaan.

Autojen valmistamisessa on ollut viime vuosina runsaasti vaikeuksia. Puolijohdepula on aiheuttanut muun muassa sitä, että monet autonvalmistajat ovat joutuneet priorisoimaan komponenttien saatavuutta niihin malleihin, joiden kysyntä on suurinta – ja joista saa parhaimman katteen.

– Niin minäkin tekisin, pääluottamusmies Jouni Varjonen sanoo.

Kun komponentteja priorisoidaan tiettyihin malleihin, silloin toiset automallit jäävät paitsioon ja se vaikuttaa suoraan tuotantoketjuihin. Uudessakaupungissa valmistettava Mercedes-Benzin A-sarja Mersun pienempänä mallina ei oletettavasti ole niitä malleja, josta Daimerille jää eniten.

Autotehtailla syttyvät jälleen valot

Myös autojen sähköistyminen on muuttanut autojen valmistamista siten, että monet autonvalmistajat joutuvat miettimään pienempien autojen valmistamista järkevyyttä, sillä akkuteknologia on vielä kallista ja kallista akkua ei kannata laittaa autoon, joka myydään edullisella hinnalla ja näin ollen pienellä katteella. Mercedes-Benz A-sarjasta on esimerkiksi Saksassa huhuttu, että sen valmistus lopetettaisi vuonna 2025 kokonaan.

Tämän tapahtuessa Uudessakaupungissa olisi syytä olla monta muuta autotuotantoa käynnissä tai tulossa. Tuolloin pilvet Uudenkaupungin autotehtaan yllä eivät jälleen kerran olisi niin tummanpuhuvat.

Teksti Manu Tuppurainen Kuvat Moottorin arkisto

Jaa artikkeli

Kaikki koeajot

Uusimmat