17.3.2016

Uudistunut Subaru Forester – kolme vaihtoehtoa

Subaru Forester
Subaru Forester

Suomessa suosituin Subaru-malli on sitkeästi Forester. Geneven autonäyttelyssä esitelty päivitysversio on nyt saatavilla myös Suomessa.

Vuonna 1997 esitelty Forester on käynyt läpi uudistumisen neljästi, viimeksi vuonna 2012. Nyt on vuorossa kevyt kasvojenkohotus uutta viidennen sukupolven seuraajaa odotellessa.

Subaru Forester

Muun muassa auton keula on uudistunut etenkin alaosistaan. Uudistus tuo vakiovarusteeksi kääntyvät ledajovalot, takaistuimen reunapaikkojen lämmityksen ja lämmitettävän ohjauspyörän. Myös keskikonsoli on suunniteltu hieman uusiksi. Navigointijärjestelmä on mukana nyt myös XE-bensiiniversiossa.

Nelivetoisessa Foresterissa on muita Subaruja korkeampi maavara ja isompi tavaratila. Sisällä kuljettajan valtakunnassa on kaikki hyvin, joskin etuistuimen reisitukea saisi olla enemmän. Istuinosa on reunoiltaan pehmeä.

Subaru Forester

Näyttö on pinnaltaan kirkas ja altis häiritseville heijasteluille.

Forester on Suomessa myydyin Subarun malli, ja suosituin versio on XS-varustetason kaksilitraisella bensiinimoottorilla varustettu automaattivaihteinen. Foresterien hinnat alkavat 32 968 eurosta. Toiseksi myydyin Subaru-malli on Outback, jonka hinnat alkavat 41 393 eurosta.

Subaru Forester

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

X-mode avustaa

Talviliukkaalla, mutaisella tai irtokivisellä pinnalla ja etenkin jyrkissä ylä- ja alamäissä kuskin ystävä on Subarun X-mode -avustin, joka säätelee moottorin ja vaihteiston toimintaa. X-mode on myös alamäkihidastin, joka huolehti vauhdin hillitsemisestä, jolloin kuljettaja voi keskittyä ohjaamiseen.

X-moden saa Foresteriin vakiovarusteena XS-varustetasolta alkaen. Järjestelmä toimii niin hyvin, että on harmi, ettei sitä löydy laisinkaan Subarun XV-katumaasturista, eikä sitä edes luvata tulevaksi siihen. Luulisi, että vakaata etenemiskykyä kunnia-asiana pitävä autonvalmistaja kattaisi avustimella koko mallikatraan, siitäkin huolimatta, että kyse on rahasta eli valmistuskustannuksista.

Subaru Forester

Katu-uskottava XV

Subaru XV:n muodoissa ja ratkaisuissa on reipasta katu-uskottavuutta. XV:n rakenne perustuu Imprezaan korotettuna.

XV sinnittelee lievästi uudistuneena uutta sukupolvea odotellen. Autoa on hieman muokattu sisältä ja ulkoa. Sport-malli on saanut uuden takaspoilerin. Takana uutta ovat myös ledvalot.

XV esiteltiin automaailmalle vuonna 2011, ja moni muistaa mallin pirteän oranssin lanseerausvärin.

XV:n ilme on ärhäkän urheilullinen, kiitos korkean maavaran, lokasuojien levikkeiden, ilkeän irvistävän keulan ja voimakkaasti laskeutuvan kattolinjan. Sivusta katsottuna XV on kuin lähtötelineisiin kyyristynyt pikajuoksija, joka vain odottaa liikkeelle kimpoamista.

Subaru XV
Subaru XV

Autoon sisällä ensivaikutelma hieman lässähtää. Näkymä on muovinen ja varsin tavanomainen.

Ajossa auto etenee pulmitta, muttei ajotuntumaltaan suo erityisen jämäkkää vaikutelmaa. Mikä mukavaa – etenkin pidemmillä matkataipaleilla – on se, että moottorin käyntiäänet on vaimennettu taiten. Se voi toisaalta olla pettymys heille, jotka kaipaavat bokserin ominaisääniä tai vakuuden siitä, että moottori ylipäätään on elossa.

Uudistuneet XV:t tulivat Suomessa tarjolle helmikuussa.

Teksti: Marko Jokela, kuvat: Subaru

Luetuimmat