19.11.2022

Uusi Subaru Impreza näyttää aiempaa skarpimmalta, mutta onko se kolmenkympin kriisissä?

Subarun kompaktimalli viettää juhlavuottaan samalla, kun se siirtyy jo kuudenteen sukupolveensa. Luvassa on sisarmalleja mukailevia uudistuksia koriin ja tekniikkaan. Pohjolan perukat näyttävät kuitenkin jäävän Imprezasta osattomaksi.

Elämme tällä viikolla Imprezan mallihistorian kannalta varsin merkittävää aikaa. Nimittäin kun Los Angelesin autonäyttelyssä 2022 ensiesittelynsä sai kuudennen polven Impreza, tuli kuluneeksi tasan 30 vuotta mallin alkuperäisdebyytistä - Losissa 1992. Impreza korvasi aikanaan Subarun C-segmentissä Leonen. Imprezan nimi on tässä laajassa autoluokassa ollut perinteisesti yksi kovimmista.

Uusi Impreza liittyy nelijäseniseen sisaruskatraaseen, joista kaikki muut on jo aiemmin päivitetty samalla koodilla. Jo aiemmin uusiutuivat tehosedan WRX sekä Japanissa myytävä Levorg-farmari. Crossover-malli XV:n uudistumisen myötä sen nimi muuttuu Crosstrekiksi, sitten kun se jossain vaiheessa ehtii Eurooppaan asti. Uuden Imprezan myötä sedan -malliversio putoaa valikoimasta pois, ja Impreza on jatkossa vain viisiovinen. Sedania ei oltukaan enää aikoihin myyty Euroopassa, viisiovistakin vain joissain maissa. Suomessa Subaru-mallisto koostuu tällä hetkellä vain korkean maavaran malleista.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Hillitympi Subaru

Kuudennen sukupolven Impreza on vuonna 2016 debytoinutta edeltäjäänsä modernimman ja skarpimman näköinen. Sisaria mukailevan keulailmeen perustana on eteenpäin nojaava maski sekä pienentyneet ajovalot.

Sekä ajo- että sumuvalot on toteutettu ledeinä.

Korimallien lisäksi myös vaihteistojen valikoima putoaa yhteen. Imprezassa on nyt aina Subarulle tyypillisesti portaaton automaattivaihteisto, eikä monien kaipaamaa manuaalia saa enää rahallakaan. Urheilullisuutta painottavassa autossa on kuitenkin ajateltu myös sitä ajamisen riemua, siksi ratin takaa löytyvät CVT:lle epätyypillisesti vaihdeläpyskät. Niillä voi manuaalitilassa vaihdella kahdeksaa "vaihdetta" tietokoneohjatusti.

Vetotapahan on ilman muuta neliveto, ja Subarun mukaan voimalinjan vasteaikaa on saatu pienennettyä, jolloin auto kulkee edellispolveen verrattuna hanakammin. Active Torque Vectoring siirtää tarvittaessa enemmän vääntöä ulkokaarteelle.

Valmistajan mukaan Imprezan korin jäykkyys on parantunut 10 prosentilla.

Perusvarustetasot ovat Base ja Sport. Niiden yhteyteen saa 2,0-litraisen bokserinelosen, joka tarjoilee 152 hevosvoimaa. Uusi RS-varustelutaso on flashback vuoden 1998 2.5 RS -mallista, joka pohjusti nykyistä Subaru WRX:ää. RS:n yhteydessä 2,5-litrainen bokseri tekee paluun Imprezan keulalle tauon jälkeen. Isokokoinen moottori tarjoilee konteksti huomioiden maltilliset 182 hevosvoimaa. Ehkä WRX halutaan pitää suurimpana tähtenä rallitaivaalla. Tai sitten Impreza vain läpikäy kolmenkympin kriisiä.

Lähde ja kuvat: Subaru Teksti: Benjamin Helander

Luetuimmat