19.11.2022 Ajoneuvot Uusi Subaru Impreza näyttää aiempaa skarpimmalta, mutta onko se kolmenkympin kriisissä? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Subarun kompaktimalli viettää juhlavuottaan samalla, kun se siirtyy jo kuudenteen sukupolveensa. Luvassa on sisarmalleja mukailevia uudistuksia koriin ja tekniikkaan. Pohjolan perukat näyttävät kuitenkin jäävän Imprezasta osattomaksi. Elämme tällä viikolla Imprezan mallihistorian kannalta varsin merkittävää aikaa. Nimittäin kun Los Angelesin autonäyttelyssä 2022 ensiesittelynsä sai kuudennen polven Impreza, tuli kuluneeksi tasan 30 vuotta mallin alkuperäisdebyytistä - Losissa 1992. Impreza korvasi aikanaan Subarun C-segmentissä Leonen. Imprezan nimi on tässä laajassa autoluokassa ollut perinteisesti yksi kovimmista. Uusi Impreza liittyy nelijäseniseen sisaruskatraaseen, joista kaikki muut on jo aiemmin päivitetty samalla koodilla. Jo aiemmin uusiutuivat tehosedan WRX sekä Japanissa myytävä Levorg-farmari. Crossover-malli XV:n uudistumisen myötä sen nimi muuttuu Crosstrekiksi, sitten kun se jossain vaiheessa ehtii Eurooppaan asti. Uuden Imprezan myötä sedan -malliversio putoaa valikoimasta pois, ja Impreza on jatkossa vain viisiovinen. Sedania ei oltukaan enää aikoihin myyty Euroopassa, viisiovistakin vain joissain maissa. Suomessa Subaru-mallisto koostuu tällä hetkellä vain korkean maavaran malleista. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Hillitympi Subaru Kuudennen sukupolven Impreza on vuonna 2016 debytoinutta edeltäjäänsä modernimman ja skarpimman näköinen. Sisaria mukailevan keulailmeen perustana on eteenpäin nojaava maski sekä pienentyneet ajovalot. Sekä ajo- että sumuvalot on toteutettu ledeinä. Korimallien lisäksi myös vaihteistojen valikoima putoaa yhteen. Imprezassa on nyt aina Subarulle tyypillisesti portaaton automaattivaihteisto, eikä monien kaipaamaa manuaalia saa enää rahallakaan. Urheilullisuutta painottavassa autossa on kuitenkin ajateltu myös sitä ajamisen riemua, siksi ratin takaa löytyvät CVT:lle epätyypillisesti vaihdeläpyskät. Niillä voi manuaalitilassa vaihdella kahdeksaa "vaihdetta" tietokoneohjatusti. Vetotapahan on ilman muuta neliveto, ja Subarun mukaan voimalinjan vasteaikaa on saatu pienennettyä, jolloin auto kulkee edellispolveen verrattuna hanakammin. Active Torque Vectoring siirtää tarvittaessa enemmän vääntöä ulkokaarteelle. Valmistajan mukaan Imprezan korin jäykkyys on parantunut 10 prosentilla. Perusvarustetasot ovat Base ja Sport. Niiden yhteyteen saa 2,0-litraisen bokserinelosen, joka tarjoilee 152 hevosvoimaa. Uusi RS-varustelutaso on flashback vuoden 1998 2.5 RS -mallista, joka pohjusti nykyistä Subaru WRX:ää. RS:n yhteydessä 2,5-litrainen bokseri tekee paluun Imprezan keulalle tauon jälkeen. Isokokoinen moottori tarjoilee konteksti huomioiden maltilliset 182 hevosvoimaa. Ehkä WRX halutaan pitää suurimpana tähtenä rallitaivaalla. Tai sitten Impreza vain läpikäy kolmenkympin kriisiä. Lähde ja kuvat: Subaru Teksti: Benjamin Helander Lue lisää Kaikki artikkelit 2.5.2024 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit pahasti jäljessä viime vuodesta 2.5.2024 Esittely Koeistuttu: Renault Symbioz – ehkä kaikkien perheautojen ei sittenkään tarvitse olla sähköautoja 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 2.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda CX-30 – kompakti crossover tyylikkäällä ulkomuodolla 2.5.2024 Esittely Koeistuttu: Renault Symbioz – ehkä kaikkien perheautojen ei sittenkään tarvitse olla sähköautoja 2.5.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electricissä on kilpa-auton ainesta 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt