26.9.2022

Subaru XV:n seuraaja esiteltiin Japanissa – saapuu muualle maailmaan tuonnempana Crosstrekin nimellä

Subarun kompaktimpi crossover kulkee edelleen samalla alustalla, mutta jatkossa se on mukavampi, kori jäykempi ja tietoviihdenäyttö niin muodikkaasti suurempi.

Malli on tunnettu muun muassa täällä Euroopassa koko kymmenvuotisen olemassaolonsa ajan Subaru XV:nä. Pohjois-Amerikassa nimi on puolestaan ollut Crosstrek, ja kolmannessa sukupolvessa seulasmerkki on päättänyt yhtenäistää nimen kaikilla markkina-alueilla. Näin malli tultaneen tuntemaan myös Euroopassa Crosstrekinä - sitten kun se joskus tänne ehtii.

Crosstrek/XV on perustunut Imprezaan, ja sitä onkin voinut pitää Imprezan crossover-serkkuna. Tuorein Crosstrek-sukupolvi näyttää kuitenkin lainanneen kohtuullisen paljon muotoja WRX:ltä sekä sen tätä nykyä vain Japanissa myytävältä farmariversiolta, Levorgilta. Näihin uusi Crosstrek yhä enemmän myös rakenteellisesti perustuu.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Sivistyneemmin soralla

Edeltäjäänsä verrattuna Crosstrek kulkee valmistajan mukaan tasaisemmin ja vähemmillä värinöillä epätasaisilla alustoilla. Kori on myös aiempaa jäykempi, kiitos WRX:stä lainattujen rakenteiden. Muutokset edeltävään polveen eivät kuitenkaan ole täysin fundamentaalisia, mistä kertovat millintarkasti ennallaan säilyneet leveys sekä akseliväli. Pituutta kori on kasvanut puolisentoista senttimetriä, korkeus on puolestaan madaltunut kolmella ja puolella sentillä.

Crosstrekin kojelaudalta voi löytää uuden 11,6-tuumaisen monitoiminäytön, joka mukailee WRX:n muotia. Maltillisempana versiona WRX:stä kuitenkin myös kojelautanäkymä on kokonaisuudessaan tätä maltillisempi. Sisällä istuimet on suunniteltu uudelleen paremman tuen ja värinänehkäisyn nimissä. Muuallakin sisätiloissa on käytetty paremmin melua absorboivia materiaaleja.

Japanin ensi-ilta oli 15. syyskuuta, ja auto etenee sikäläisilläkin markkinoilla tuotantoon vasta ensi vuonna. Näin ollen myös tarkat tiedot voimalinjoista ovat vielä tuloillaan. Se kuitenkin tiedetään, että 2-litrainen, sähköistetty e-Boxer tulee jatkamaan mallin keulalla ja on luonnollisesti yhdistetty juuri 50-vuotista taivaltaan juhlineeseen symmetriseen nelivetoon.

Lähteet: Subaru, Motor1 Kuvat: Subaru Teksti: Benjamin Helander

Luetuimmat