16.1.2019

Uutta virtaa maailman suosituimpaan – tätä tarjoaa Nissan Leaf 3.Zero

Nissan Leaf 3.Zero e+ Limited Edition

Maailman eniten myyty sähköauto saa lisää varusteita ja uuden akustovaihtoehdon.

Nissan Leaf on yksi sähköautoistumisen pioneereista, sen ensimmäinen sukupolvi esiteltiin jo vuonna 2010. Koko maailmassa niitä on myyty 380 000 ja Euroopassakin yli 40 000 kappaletta. Näillä lukemilla se on edelleen suosituin, mutta viime aikoina kilpailijoiden uutuudet ovat panneet sen ahtaalle kehittyneemmillä ominaisuuksillaan ja ennen kaikkea pidemmällä toimintasäteellään.

Viime viikolla ovensa avanneilla Las Vegasin CES-elektroniikkamessuilla Leafista on esitelty kaksi uutta versiota, molemmat ovat tilattavissa heti, autojen toimitus alkukesästä alkaen.

Nissan Leaf 3.Zero e+ Limited Edition

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Päivitystä tietotekniikkaan

Nissan Leaf 3.Zero tyytyy vanhaan 40 kWh:n akkuun ja Suomen olosuhteissa 200 kilometriin jäävään toimintamatkaan. Muuta varustelua on lisätty 8-tuumaisella kosketusnäytöllä, uudella tietoviihdejärjestelmällä ja uusilla yhteyspalveluilla.

Ulkoiset muutokset rajoittuvat uusiin väreihin ja väriyhdistelmiin. Vanhan mallin tapaan Uuttakin Leafia voi ajaa yhdellä polkimella, kaasupolkimen nosto jarrutta vauhtia sähkömoottorilla ja jarrupoljinta tarvitsee vain äkkipysähdyksissä.

Nissanin Propilot pitää auton kaistalla ja säätää vauhtia muun liikenteen mukaan jopa pysähdyksiin asti. Uudet varusteet nostavat hinnan 42 200 euroon.

Nissan Leaf 3.Zero e+ Limited Edition

Lisää toimintamatkaa

Artikkelin kuvissa esiintyvä Nissan Leaf 3.Zero e+ Limited Edition –nimihirviön omaava toinen uutuus on merkittävämpi.

Tehoa on nostettu 160:sta 217 hevosvoimaan. Uuden akuston energiatiheyttä on nostettu 25% ja energiakapasiteettia 55%. Näin samaan tilaan sopii entisen 192 kennon sijasta 288 kennoa. Uuden akuston 62 kWh vie Leafia puolitoistakertaisen matkaan vanhaan verrattuna, eli talvikelilläkin voi päästä 300 km ja tosissaan pihtailemalla jopa 400 km. Uusien akkujen takuu on edelleen 8 vuotta / 160 000 km. Akkukapasiteetti on tunnetusti sähköauton kallein osa, niinpä uusi akusto pompsauttaa hinnan 48 200 euroon.

Nissan Leaf 3.Zero e+ Limited Edition

Lähestulkoon samoissa lukemissa ovat kilpailijoidenkin uutuudet, harmillisesti Nissan ei kerro parannuksista ajoasentoon tai ajettavuuteen, niissä muut merkit ovat jo etevämpiä.

Lähde ja kuvat: Nissan

Luetuimmat