28.5.2018

Vety vetää: Toyota tähtää 30000 polttokennoautoon vuositasolla 2020

Toyota tähtää 30000 polttokennoautoon vuositasolla 2020

Hybridejä, sähköautoja ja vetyautoja. Toyota ei uskomassa tulevaisuutta yhden kortin varaan ja nyt valmistaja panostaa jälleen vetypolttokennoihin.

Toyota on ilmoittanut investoivansa merkittävästi vety- ja polttokenoinfrastruktuuriin Toyota Cityssä Japanissa. Osana panostusta Shimoyaman tehdas varustetaan tuotantolinjalla, jossa voidaan valmistaa hiilikuituisia korkeapainesäiliöitä vedylle. Honshassa puolestaan rakennetaan täysin uusi tuotantolaitos, jonka tehtävänä on vetypolttokennojen valmistus. Uusi rakennus korvaa lähistöllä sijainneen aiemman tuotantopaikan.

Japanilaisvalmistaja ilmoitti tähtäävänsä vetypolttokennojärjestelmien komponenttien sarjatuotantoon vuoden 2020 tietämillä. Tavoitteena Toyotalla on tuolloin 30 000 auton vuositahti, käsittäen henkilöautojen lisäksi myös busseja. Japanissa yhtiön tavoitteena on saavuttaa vuoden 2020 tienoilla noin 1 000 vetyauton myynti kuukausittain. Vetybusseja tullaan näkemään puolestaan 2020 kesäolympialaisten ja paralympialaisten yhteydessä Tokiossa.

Suunnittelijan näkemys Honshan polttokennotuotantolaitoksesta.

– Tekniikkana polttokennot ovat kypsiä ja valmiita skaalattaviksi. Päästöttömien vetyautojen yleistymisen rohkaisemiseksi niiden yleistymisen täytyy alkaa 2020-lukuun mennessä, Toyotalta kerrottiin tiedotteessa.

Toyota myy jo Mirai-vetypolttokennoautoa (FCEV), jota valmistetaan pienissä erissä sen korkeahkon hinnan ja monimutkaisen rakenteen vuoksi. Japanissa auton hinta alkaa noin 54 000 eurosta. Tähän mennessä Toyota on valmistanut noin 5 300 Miraita sen vuonna 2014 tapahtuneen julkistuksen jälkeen.

Valmistaja tavoitteleekin panostuksellaan sarjatuotannon tuomia etuja polttokennojen ja vetysäiliöiden valmistuksessa. Vetyautossa painesäiliössä oleva vety muutetaan hapen kanssa sähköksi polttokennon avulla. Prosessin sivutuotteena syntyy vettä. Toyotan lisäksi Honda ja Hyundai valmistavat polttokennoautoja, monien muiden autovalmistajien tutkiessa tekniikkaa.

Osa autovalmistajista pitää kuitenkin vetyinfrastruktuuria kalliina ja vaikeana toteutettavana, panostaen sen sijaan ladattaviin täyssähköautoihin tai muihin uusiin polttoaineisiin.

Lähteet: Toyota, Automotive News Kuvat: Aake Kinnunen, Toyota

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Lue myös:

Luetuimmat