28.5.2018 Ajoneuvot Vety vetää: Toyota tähtää 30000 polttokennoautoon vuositasolla 2020 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Hybridejä, sähköautoja ja vetyautoja. Toyota ei uskomassa tulevaisuutta yhden kortin varaan ja nyt valmistaja panostaa jälleen vetypolttokennoihin. Toyota on ilmoittanut investoivansa merkittävästi vety- ja polttokenoinfrastruktuuriin Toyota Cityssä Japanissa. Osana panostusta Shimoyaman tehdas varustetaan tuotantolinjalla, jossa voidaan valmistaa hiilikuituisia korkeapainesäiliöitä vedylle. Honshassa puolestaan rakennetaan täysin uusi tuotantolaitos, jonka tehtävänä on vetypolttokennojen valmistus. Uusi rakennus korvaa lähistöllä sijainneen aiemman tuotantopaikan.Japanilaisvalmistaja ilmoitti tähtäävänsä vetypolttokennojärjestelmien komponenttien sarjatuotantoon vuoden 2020 tietämillä. Tavoitteena Toyotalla on tuolloin 30 000 auton vuositahti, käsittäen henkilöautojen lisäksi myös busseja. Japanissa yhtiön tavoitteena on saavuttaa vuoden 2020 tienoilla noin 1 000 vetyauton myynti kuukausittain. Vetybusseja tullaan näkemään puolestaan 2020 kesäolympialaisten ja paralympialaisten yhteydessä Tokiossa.Suunnittelijan näkemys Honshan polttokennotuotantolaitoksesta.– Tekniikkana polttokennot ovat kypsiä ja valmiita skaalattaviksi. Päästöttömien vetyautojen yleistymisen rohkaisemiseksi niiden yleistymisen täytyy alkaa 2020-lukuun mennessä, Toyotalta kerrottiin tiedotteessa.Toyota myy jo Mirai-vetypolttokennoautoa (FCEV), jota valmistetaan pienissä erissä sen korkeahkon hinnan ja monimutkaisen rakenteen vuoksi. Japanissa auton hinta alkaa noin 54 000 eurosta. Tähän mennessä Toyota on valmistanut noin 5 300 Miraita sen vuonna 2014 tapahtuneen julkistuksen jälkeen.Valmistaja tavoitteleekin panostuksellaan sarjatuotannon tuomia etuja polttokennojen ja vetysäiliöiden valmistuksessa. Vetyautossa painesäiliössä oleva vety muutetaan hapen kanssa sähköksi polttokennon avulla. Prosessin sivutuotteena syntyy vettä. Toyotan lisäksi Honda ja Hyundai valmistavat polttokennoautoja, monien muiden autovalmistajien tutkiessa tekniikkaa.Osa autovalmistajista pitää kuitenkin vetyinfrastruktuuria kalliina ja vaikeana toteutettavana, panostaen sen sijaan ladattaviin täyssähköautoihin tai muihin uusiin polttoaineisiin.Lähteet: Toyota, Automotive News Kuvat: Aake Kinnunen, ToyotaMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLue myös:Tässä on vetyauto Mirai – Toyotan tulevaisuus vierailulla Suomessa Vuosikymmenen autoinnovaatio – Toyota Mirai Bioetanolia polttokennoon – Nissanin keksintö sai prototyyppipakun "Ehkä myöhemmin" – Audin polttokennosuunnitelmat vuosien päässä Tässä on Hyundain uusin polttokennoauto – luvassa ainakin lisää tehoa Lue lisää Kaikki artikkelit 21.3.2025 Ajoneuvot Ajatuksia autoista: Jaguar Type 00 – renesanssi 20.3.2025 Ajoneuvot Alkulähteillä – Suomen ensimmäinen Volkswagen, ensimmäinen Mazda ja ensimmäinen Xpeng esillä Auto 25:ssä 18.3.2025 Uutinen Mitä Toyota Gazoo Racingilla on vedetty? Luvassa isoja takasiipiä ja keskimoottorinen GR Yaris 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 16.3.2025 Ajoneuvot Keulasta sen erottaa – uudistunut Škoda Enyaq on nyt tuotannossa ja Suomen kamaralla 16.3.2025 Ajoneuvot Täyssähköisessä Mercedes-Benz ESprinter -retkeilyautossa on yllättävänkin paljon järkeä 14.3.2025 Uutinen Moottorin haastattelu: Toyota ei usko solid state -akkujen tulevan massatuotantoon vielä vuosikausiin 14.3.2025 Ajoneuvot Ulkonäkö pettää – Mercedes-Benz CLA on nyt nimittäin aivan uusi, ja lähtökohtaisesti valmistajansa energiatehokkain sähköauto 14.3.2025 Ajoneuvot Saisiko olla maailman nopeimmin kiihtyvä tuotantoauto? Tässä on Porsche Taycan Turbo GT Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: jäähyväiset käytetylle Mersulle – tähän hintaan ja tällaiseen kotiin S124 meni 23.3.2025 Ajatuksia autoista Kun mainoksen ”Maailman paras Transporter” onkin Ford Transit – Ajatuksia autoista 23.3.2025 Autoilu Hybridiautot eivät pelota ostajia, vaikka uutiset huutavat ongelmista 24.3.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Finlanders-yhtyeen keikkabussi 22.3.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Citroën DS by Vernagallo Stile 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 23.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: jäähyväiset käytetylle Mersulle – tähän hintaan ja tällaiseen kotiin S124 meni 17.3.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Keine bombe – onko tässä toisen maailmansodan arvokkain ”panttipullo”? 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Hyundai Inster – uutuushalpis on todellinen ekoilija 19.3.2025 Laivat Baltic Princessin telakointi osa 2: nyt katsotaan mitä se on syönyt ja vedetään tuoreet maalit päälle 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle