29.11.2017 Ajoneuvot Viisi tähteä vakiintuu: Euro NCAP -törmäystestissä seitsemän uutuutta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Parantunut aktiivinen turvavarustelu näkyy täysinä tähtinä törmäystestissä. Kun Euro NCAP -törmäystestiohjelma lisäsi aktiivisten turvavarusteiden painotusta, vaihtuivat lähes vakiintuneet viiden tähden tulokset hajanaisempaan tähtisateeseen. Autoteollisuus näyttää päässeen nopeasti juonesta kiinni, ja kaikkien vähänkään arvokkaampien henkilöautojen varustelu riittää täysiin tähtiin. Tällä kertaa testivuorossa olivat viiteen tähteen yltäneet BMX X3, DS 7 Crossback, Jaguar E-Pace, Mercedes-Benz X-sarja ja Porsche Cayenne. Lisäksi Honda Civicin testitulosta päivitettiin. Myös Subaru Imprezalle jaettiin täydet tähdet, mutta tulokset ovat suoraa lainaa aiemmin menestyneestä XV:stä. Lisäksi Euro NCAP testasi Suomen markkinoilta ainakin toistaiseksi puuttuvan Citroën e-Meharin. Rantalomayhteensopiva täyssähköauto sai kolme tähteä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy BMW X3 BMW:n keskikokoinen katumaasturi X3 sai aikuismatkustajien suojasta 93 prosenttia. Hyvää passiivista turvallisuutta täydensi maksimipisteisiin yltänyt automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä. Lapsimatkustajien suojasta baijerilainen ansaitsi 84 prosenttia, ja jalankulkijoiden suojasta 70 prosenttia. Aktiivisesta turvavarustelusta BMW sai 58 prosenttia: hätäjarrutusjärjestelmän lisäksi vakiovarustelu kattaa turvavyömuistuttimen ja manuaalisen nopeudenrajoittimen. Kokonaistulos viisi tähteä. Citroën e-Mehari Citroën e-Mehari sai aikuismatkustajien suojasta 74 prosenttia. Euro NCAP moitti kojelaudan aiheuttamaa riskiä lantiolle ja polville. Lapsimatkustajien suoja ylsi 78 prosenttiin. Citroënin jalankulkijasuoja jäi 48 prosenttiin huonosti suojanneen konepellin vuoksi. Aktiivinen turvavarustelu kattaa vain turvavyömuistuttimen, joten pisteet jäivät 25 prosenttiin. Kokonaistulos kolme tähteä. DS 7 Crossback DS-merkin lippulaiva sai aikuismatkustajien suojasta 91 prosenttia. Passiivista törmäystulosta täydensi vakiovarusteinen automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä. DS:n lapsimatkustajien suoja oli 87 prosenttia – sekä 6- että 10-vuotiaat saivat suojasta täydet pisteet. Jalankulkijoiden suoja ylsi 73 prosenttiin. Tulosta täydensi hätäjarrutusjärjestelmän kyky reagoida jalankulkijoihin. DS 7 sai aktiivisesta turvavarustelusta 76 prosenttia. Arvostelussa huomioitiin hätäjarrutusjärjestelmän lisäksi kamerapohjainen nopeusrajoitustunnistus, kaistavahti ja turvavyömuistutin. Kokonaistulos viisi tähteä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Honda Civic Japanilaisperheauto testattiin uudelleen. Heinäkuussa 2017 tehdyssä ensimmäisessä törmäyskokeessa sivuturvaverhon toiminta oli puutteellista, ja 10-vuotiaan kokoisen testinuken pää painautui verhon läpi. Muokattu järjestelmä vähensi päähän kohdistuvia kuormituksia hieman, mutta Euro NCAP arvioi pään suojan silti heikoksi. Siitä huolimatta lapsimatkustajien suojan arvosanaksi muodostui 75 prosenttia. Lisäksi uudelleen suunniteltu matkustajan turvavyön solki parantaa turvaistuinten asennettavuutta. Hondan muut arvosanat olivat: aikuismatkustajien suoja 92 prosenttia, jalankulkijoiden suoja 75 prosenttia ja aktiivinen turvavarustelu 88 prosenttia. Kokonaisarvosana: täydet 5 tähteä. Korjattu tulos pätee valmistenumerosta SHHFK7850HU011425 eteenpäin. Jaguar E-Pace Jaguarin pikkumaasturi sai viisi tähteä. Aikuismatkustajien suojasta britti sai 86 prosenttia. Tulosta täydensi hyvin toiminut automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä. Lapsimatkustajien suojan Euro NCAP arvioi 87 prosentin arvoiseksi, ja keula- sekä sivutörmäyssuojasta auto sai täydet pisteet. Jalankulkijasuoja oli 77 prosenttia – hätäjarrutusjärjestelmän jalankulkijatunnistus toimi hyvin. Aktiivisesta turvavarustelusta E-Pace sai 72 prosenttia, varustelu kattaa hätäjarrutusjärjestelmän lisäksi turvavyömuistuttimen, nopeudenrajoittimen ja kaistavahdin. Mercedes-Benz X-sarja Mercedes-Benzin ensimmäinen lava-auto sai täydet viisi tähteä. Aikuismatkustajien suojasta auto sai komeat 90 prosenttia, vaikka takaistuinten niskatukien antamaa suojaa peräänajojen piiskaniskuvammoja vastaan moitittiinkin. Lapsimatkustajien suojasta X-sarja sai 87 prosenttia ja jalankulkijoiden suojasta 80 prosenttia. Mercedes-Benzin aktiivinen turvavarustelu riitti 77 prosenttiin, kiitos vakiovarusteisen nopeudenrajoittimen, kaistavahdin ja automaattisen hätäjarrutusjärjestelmän jalankulkijatunnistuksella. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Porsche Cayenne Porsche Cayennen aikuismatkustajien suoja ylsi 95 prosenttiin. Hyvää passiivista suojaa täydensi automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä. Lapsimatkustajien suojasta Porsche sai 80 prosenttia: Euro NCAP moitti 10-vuotiaan testinuken niskaan kohdistunutta kuormitusta osakeulatörmäyksessä. Jalankulkijasuojasta Cayenne sai 73 prosenttia. Auton hätäjarrutusjärjestelmä on varustettu jalankulkijatunnistuksella. Cayennen aktiivinen turvavarustelu kattaa turvavyömuistuttimen, nopeusrajoittimen ja hätäjarrutusjärjestelmän. Lisävarusteista kaistavahtia ei testissä huomioitu. Kokonaistulos viisi tähteä. Subaru Impreza Subaru Imprezan sisarmalli XV vastasi valtaosasta törmäyskokeita. Subaru Imprezan törmäystulos perustuu pääosin saman korin jakavaan XV-malliin, mutta Imprezan matalamman maavaran vuoksi Euro NCAP kertoo tehneensä muutamia lisäkokeita. Aikuismatkustajien suojasta Subaru sai 94 prosenttia: hyvää passiivista turvallisuutta täydensi automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä. Lapsimatkustajien suojasta Impreza sai 89 prosenttia ja jalankulkijasuojasta 82 prosenttia. Jälkimmäistä tuki hätäjarrutusjärjestelmän jalankulkijatunnistus. Subarun aktiivinen turvavarustelu kattaa hätäjarrutuksen lisäksi turvavyömuistuttimet ja kaistavahdin, yhteispisteet 68 prosenttia. Teksti: Lauri Ahtiainen, lähde ja kuvat: Euro NCAP Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology - ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku