1.10.2017 Ajoneuvot Koeajo: lisää luonnetta – Honda Civic 5D 1.5 Honda Civic Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Honda Civic on jo valmiiksi luokkansa urheilullisimpia autoja. Niinpä malliston suurempi bensakone tuo tervetulleen teholisän. Hyvää: moottorin luonne, ajettavuus, vaihteensiirto, persoonallinen kokonaisuus. Huonoa: kojelaudan ergonomia. Kun uusi Honda Civic otti osaa parivertailuun Moottorin numerossa 8/2017, kävi varsin nopeasti ilmi, että auto sijoittuu segmentissään selkeästi sporttisimpaan siivuun. Menevyys on paitsi matalan korimuodon, myös nautittavan ajettavuuden aikaansaamaa. Niinpä ensimmäisenä tuntuikin loppuvan kesken moottorin voima – vaikkei 1,0-litraista ahdettua kolmisylinteristä pannua voinut laiskaksi haukkua. Otimme siis viiden desin lisäiskutilavuuden ilomielin koeajoon. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Tehopainotteinen Litraiseen moottoriin nähden 1,5-turbonelonen on 40 newtonmetriä huippuvääntävämpi, mutta suhteessa enemmän on tullut maksimaalista tehoa: jopa 53 hevosvoimaa. Ei Civic näilläkään eväillä supertykki ole, mutta asettuu samaan sarjaan semisporttien, kuten Peugeot 308 GT:n, Skoda Octavia RS:n ja sellaisten kanssa. Sitä paitsi lopulliset paukut on lupa säästää tulevaan 320 hv:n Civic Type R -versioon. Vauhdikkaan olemuksen keskellä ehkä hieman erikoista on se, että myös suuremman moottorin jatkeeksi saa halutessaan portaattoman automaattivaihteiston. Ainakin kesäisen koeajomme perusteella suosittelemme silti kiivaimmille kuskeille perinteistä kuusivaihteista manuaalia. Varustetasoiksi 1,5-litraisessa asettuvat ylemmän pään Sport, Sport Plus tai Prestige, joista koeajossa oli keskimmäinen. Jo lähtöön erilaisilla ulokkeilla ja spoilerintapaisilla kuorrutettu kori on höystetty vielä ylimääräisellä helmasarjalla, mikä viimeistään korostaa Civicin aggressiivista ja ristiriitaistakin habitusta. Alhaalta ja ylhäältä Eron suorituskyvyssä havaitsee heti. Civic hyökkää liikennevaloista ja ohitettavan auton takaa terävällä tempolla, ja kolmisylinterisen hullunkurinen hurina on vaihtunut nelipyttyisen perinteisempään pörinään. Ehkäpä oleellisinta on se, että hondalaiset ovat onnistuneet loihtimaan ahdettuun moottoriin vapaasti hengittävän koneen luonnetta. Meno ei tunnu kierrosten myötä hiipuvan vaan tismalleen päinvastoin – se jatkuu mehukkaana läpi käyntinopeusalueen. Hauskuus lienee siis tavoitettu, kun kuski jättää mieluusti ylöspäin vaihtamisen vielä vähän tuonnemmas, tai sitten pudottaa pykälän ”turhaan” varta vasten pienemmälle. Toimenpide on sikälikin mieluinen, että vaihteet napsahtavat päälle tarkalla tuntumalla. Alarekisterissäkään ei tarvitse potea hengenahdistusta. Veto on täyteläistä tyhjäkäynniltä, kaasun vaste herkullinen ja ahtimen mukaantulo pehmeä. Erinomaisen käytännön suorituskyvyn avaimia, jos mitkä. Kori kunnossa Kuten odottaa sopi, ajettavuus ja alustan toiminta muutenkin istuvat yhteen tehojen kanssa. Mutkatiellä vallitsee jämäkänhauska tunnelma, ja vastapainona kaupungin hidastetöyssyt eivät liiaksi täräyttele. Lähinnä ajomukavuutta rajoittavat leveiden renkaiden kautta välittyvät tienpinnan värinät. Sport Plus -varustetasoon kuuluvan säädettävän iskunvaimennuksen vaikutusta kulkuun on kaiken kaikkiaan vaikea havaita. Ei ehkä ratkaisevaksi, mutta ylivoimaisesti ärsyttävimmäksi piirteeksi Civicissä jääkin kojelauta ja sen ergonomia. Näyttöjen ja menuviidakoiden logiikka vaatii pitkällisen totuttelun, eivätkä pikkutavarat solahda vaivatta omiin lokeroihinsa. Sen sijaan sisä- ja tavaratiloja voi kiitellä – eipä haittaa urheilullisessakaan autossa. Civic 1.5 on kaiken kaikkiaan hyvin persoonallinen sportti. Se tuntuu – siis nimenomaan tuntuu – nopealta ja hauskalta, mikä loppujen lopuksi lienee sekuntikelloa tärkeämpi piirre myös tässä numeroarvoja ylistävässä autoryhmässä. Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Aake Kinnunen Honda Civic 5D 1.5 Sport Plus MT Hinta alkaen 32 360 € Koeajetun auton hinta varusteineen 33 616 € Moottori Bensiinimoottori 1 498 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 134 kW (182 hv), 5500 r/min Vääntö 240 Nm (1900–5000 r/min) Vääntö 240 Nm (1900–5000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,3 s Huippunopeus 220 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,8 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 133 g/km Mitat pituus 4518 mm, leveys 1799 mm, korkeus 1434 mm, akseliväli 2697 mm Euro NCAP 4 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 26.7.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE 200 4Matic A Cabriolet AMG-line – Kesästä nauttimiseen 26.7.2024 Ajoneuvot Dacia Sandero töytäisi Tesla Model Y:n pois Euroopan myydyimmän automallin paikalta vuoden 2024 ensimmäisellä puolikkaalla 25.7.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 Allstreet – urbaaniin asfalttiviidakkoon 24.7.2024 Koeajo Koeajo: Cupra Leon Sportstourer – tehokas plugari käytännöllisen perheauton kuoseissa 23.7.2024 Ajoneuvot Uudet Porsche Panamera GTS ja -Turbo S E-Hybrid antavat tilaa V8:lle, teholle ja Nürburgring-ennätykselle 22.7.2024 Koeajo Koeajo: BYD Seal U – perusvarmaa, mutta tasapaksua 22.7.2024 Ajoneuvot Selvitimme myös Suomessa myytävien pakettiautomallistojen keski-iät – hyötyautot ovat keskimääräiseltä malli-iältään yli puolet henkilöautoja vanhempia 21.7.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.5 GTX 4motion – kosketus edelleen hakusessa 21.7.2024 Ajoneuvot Enteileekö tämä Seatin loppua? – Tarracosta luovutaan, koska tilaa halutaan tehdä sen sijaan Cupra Terramarille Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan