1.10.2017 Ajoneuvot Koeajo: lisää luonnetta – Honda Civic 5D 1.5 Honda Civic Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Honda Civic on jo valmiiksi luokkansa urheilullisimpia autoja. Niinpä malliston suurempi bensakone tuo tervetulleen teholisän. Hyvää: moottorin luonne, ajettavuus, vaihteensiirto, persoonallinen kokonaisuus. Huonoa: kojelaudan ergonomia. Kun uusi Honda Civic otti osaa parivertailuun Moottorin numerossa 8/2017, kävi varsin nopeasti ilmi, että auto sijoittuu segmentissään selkeästi sporttisimpaan siivuun. Menevyys on paitsi matalan korimuodon, myös nautittavan ajettavuuden aikaansaamaa.Niinpä ensimmäisenä tuntuikin loppuvan kesken moottorin voima – vaikkei 1,0-litraista ahdettua kolmisylinteristä pannua voinut laiskaksi haukkua. Otimme siis viiden desin lisäiskutilavuuden ilomielin koeajoon.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTehopainotteinenLitraiseen moottoriin nähden 1,5-turbonelonen on 40 newtonmetriä huippuvääntävämpi, mutta suhteessa enemmän on tullut maksimaalista tehoa: jopa 53 hevosvoimaa.Ei Civic näilläkään eväillä supertykki ole, mutta asettuu samaan sarjaan semisporttien, kuten Peugeot 308 GT:n, Skoda Octavia RS:n ja sellaisten kanssa. Sitä paitsi lopulliset paukut on lupa säästää tulevaan 320 hv:n Civic Type R -versioon.Vauhdikkaan olemuksen keskellä ehkä hieman erikoista on se, että myös suuremman moottorin jatkeeksi saa halutessaan portaattoman automaattivaihteiston. Ainakin kesäisen koeajomme perusteella suosittelemme silti kiivaimmille kuskeille perinteistä kuusivaihteista manuaalia.Varustetasoiksi 1,5-litraisessa asettuvat ylemmän pään Sport, Sport Plus tai Prestige, joista koeajossa oli keskimmäinen. Jo lähtöön erilaisilla ulokkeilla ja spoilerintapaisilla kuorrutettu kori on höystetty vielä ylimääräisellä helmasarjalla, mikä viimeistään korostaa Civicin aggressiivista ja ristiriitaistakin habitusta.Alhaalta ja ylhäältäEron suorituskyvyssä havaitsee heti. Civic hyökkää liikennevaloista ja ohitettavan auton takaa terävällä tempolla, ja kolmisylinterisen hullunkurinen hurina on vaihtunut nelipyttyisen perinteisempään pörinään.Ehkäpä oleellisinta on se, että hondalaiset ovat onnistuneet loihtimaan ahdettuun moottoriin vapaasti hengittävän koneen luonnetta. Meno ei tunnu kierrosten myötä hiipuvan vaan tismalleen päinvastoin – se jatkuu mehukkaana läpi käyntinopeusalueen.Hauskuus lienee siis tavoitettu, kun kuski jättää mieluusti ylöspäin vaihtamisen vielä vähän tuonnemmas, tai sitten pudottaa pykälän ”turhaan” varta vasten pienemmälle. Toimenpide on sikälikin mieluinen, että vaihteet napsahtavat päälle tarkalla tuntumalla.Alarekisterissäkään ei tarvitse potea hengenahdistusta. Veto on täyteläistä tyhjäkäynniltä, kaasun vaste herkullinen ja ahtimen mukaantulo pehmeä. Erinomaisen käytännön suorituskyvyn avaimia, jos mitkä.Kori kunnossaKuten odottaa sopi, ajettavuus ja alustan toiminta muutenkin istuvat yhteen tehojen kanssa.Mutkatiellä vallitsee jämäkänhauska tunnelma, ja vastapainona kaupungin hidastetöyssyt eivät liiaksi täräyttele. Lähinnä ajomukavuutta rajoittavat leveiden renkaiden kautta välittyvät tienpinnan värinät. Sport Plus -varustetasoon kuuluvan säädettävän iskunvaimennuksen vaikutusta kulkuun on kaiken kaikkiaan vaikea havaita.Ei ehkä ratkaisevaksi, mutta ylivoimaisesti ärsyttävimmäksi piirteeksi Civicissä jääkin kojelauta ja sen ergonomia. Näyttöjen ja menuviidakoiden logiikka vaatii pitkällisen totuttelun, eivätkä pikkutavarat solahda vaivatta omiin lokeroihinsa. Sen sijaan sisä- ja tavaratiloja voi kiitellä – eipä haittaa urheilullisessakaan autossa. Civic 1.5 on kaiken kaikkiaan hyvin persoonallinen sportti. Se tuntuu – siis nimenomaan tuntuu – nopealta ja hauskalta, mikä loppujen lopuksi lienee sekuntikelloa tärkeämpi piirre myös tässä numeroarvoja ylistävässä autoryhmässä.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Aake Kinnunen Honda Civic 5D 1.5 Sport Plus MT Hinta alkaen 32 360 € Koeajetun auton hinta varusteineen 33 616 € Moottori Bensiinimoottori 1 498 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 134 kW (182 hv), 5500 r/min Vääntö 240 Nm (1900–5000 r/min) Vääntö 240 Nm (1900–5000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,3 s Huippunopeus 220 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,8 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 133 g/km Mitat pituus 4518 mm, leveys 1799 mm, korkeus 1434 mm, akseliväli 2697 mm Euro NCAP 4 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 7.10.2024 Koeajo Koeajo: Renault Symbioz – Rellun keihäänkärki numero 2 7.10.2024 Ajoneuvot McLaren W1 jatkaa F1:n ja P1:n ajatusta 2020-luvulla – avainlukuina 1 275 hevosvoimaa ja 1 000 kilon downforce 6.10.2024 Ajoneuvot Hyundai on valmistanut 100 miljoonaa autoa 57 vuodessa – niistä puolet tehtiin vain 11 vuodessa 6.10.2024 Koeajo Maistiainen: Mini Aceman – ovela välimalli 5.10.2024 Ajoneuvot Ihan kohta täällä: Toyota Proace Maxilla voi olla uudeksi automalliksi vähän ikää, mutta ostat sen joka tapauksessa 5.10.2024 Koeajo Koeajo: BMW X3 – Münchenin myyntimaasturin muodonmuutos 3.10.2024 Koeajo Koeajo: Peugeot E-5008 Allure Launch Edition – leijonaperheen suurin 3.10.2024 Ajoneuvot Fiatilla on meneillään puolentoista kuukauden tauko täyssähköauto 500e:n valmistuksessa – syynä pohjamudissa laahaavat myyntimäärät 2.10.2024 Uutinen Syyskuu oli surkea kuukausi – autojen ensirekisteröinnit suorastaan romahtivat Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 7.10.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Rolls-Royce Silver Spur, joka yrittää epätoivoisesti matkia Phantomia 6.10.2024 Lentokoneet Lentokoneet: uusi israelilainen startup-lentoyhtiö aikoo aloittaa ensi viikolla lennot alle 30 kilometrin päästä Libanonin rajasta 7.10.2024 Koeajo Koeajo: Renault Symbioz – Rellun keihäänkärki numero 2 8.10.2024 Uutinen Kuluttaja esitti automyyjälle rajun vaatimuksen käytetystä autosta – myyjä oli pimittänyt tiedon auton moottorin vaihdosta 7.10.2024 Ajoneuvot McLaren W1 jatkaa F1:n ja P1:n ajatusta 2020-luvulla - avainlukuina 1 275 hevosvoimaa ja 1 000 kilon downforce 1.10.2024 Esittely Koeistuttu: Škoda Elroq – kohti myyntilastojen kärkeä 1.10.2024 Uutinen Matkailuautossa oli jos jonkinlaista vikaa – myyjäliike tarjoutui ostamaan sen takaisin, mutta 4 500 euroa halvemmalla 4.10.2024 Uutinen Käytetyssä 100 000 euron Audissa olikin jotain muuta mitä myyjä kertoi – sitten riideltiin kymmenistä tuhansista euroista 2.10.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Octavia Combi – menestys ei jää tähän 3.10.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volvo EX30 – auto, joka lähes musertuu ennakko-odotusten alle 26.9.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Paholainen odottelemassa saattoautoa 20.9.2024 Kotimaanmatkailu Päivän kuva: Texaco taksi parturi baari 21.9.2024 Matkailu Tirpitz-museo – Saksan miehittämässä Norjassa nähtiin toisen maailmansodan suurimpia sota-aluksia 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 1.10.2024 Esittely Koeistuttu: Škoda Elroq – kohti myyntilastojen kärkeä