1.10.2017 Ajoneuvot Koeajo: lisää luonnetta – Honda Civic 5D 1.5 Honda Civic Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Honda Civic on jo valmiiksi luokkansa urheilullisimpia autoja. Niinpä malliston suurempi bensakone tuo tervetulleen teholisän. Hyvää: moottorin luonne, ajettavuus, vaihteensiirto, persoonallinen kokonaisuus. Huonoa: kojelaudan ergonomia. Kun uusi Honda Civic otti osaa parivertailuun Moottorin numerossa 8/2017, kävi varsin nopeasti ilmi, että auto sijoittuu segmentissään selkeästi sporttisimpaan siivuun. Menevyys on paitsi matalan korimuodon, myös nautittavan ajettavuuden aikaansaamaa.Niinpä ensimmäisenä tuntuikin loppuvan kesken moottorin voima – vaikkei 1,0-litraista ahdettua kolmisylinteristä pannua voinut laiskaksi haukkua. Otimme siis viiden desin lisäiskutilavuuden ilomielin koeajoon.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTehopainotteinenLitraiseen moottoriin nähden 1,5-turbonelonen on 40 newtonmetriä huippuvääntävämpi, mutta suhteessa enemmän on tullut maksimaalista tehoa: jopa 53 hevosvoimaa.Ei Civic näilläkään eväillä supertykki ole, mutta asettuu samaan sarjaan semisporttien, kuten Peugeot 308 GT:n, Skoda Octavia RS:n ja sellaisten kanssa. Sitä paitsi lopulliset paukut on lupa säästää tulevaan 320 hv:n Civic Type R -versioon.Vauhdikkaan olemuksen keskellä ehkä hieman erikoista on se, että myös suuremman moottorin jatkeeksi saa halutessaan portaattoman automaattivaihteiston. Ainakin kesäisen koeajomme perusteella suosittelemme silti kiivaimmille kuskeille perinteistä kuusivaihteista manuaalia.Varustetasoiksi 1,5-litraisessa asettuvat ylemmän pään Sport, Sport Plus tai Prestige, joista koeajossa oli keskimmäinen. Jo lähtöön erilaisilla ulokkeilla ja spoilerintapaisilla kuorrutettu kori on höystetty vielä ylimääräisellä helmasarjalla, mikä viimeistään korostaa Civicin aggressiivista ja ristiriitaistakin habitusta.Alhaalta ja ylhäältäEron suorituskyvyssä havaitsee heti. Civic hyökkää liikennevaloista ja ohitettavan auton takaa terävällä tempolla, ja kolmisylinterisen hullunkurinen hurina on vaihtunut nelipyttyisen perinteisempään pörinään.Ehkäpä oleellisinta on se, että hondalaiset ovat onnistuneet loihtimaan ahdettuun moottoriin vapaasti hengittävän koneen luonnetta. Meno ei tunnu kierrosten myötä hiipuvan vaan tismalleen päinvastoin – se jatkuu mehukkaana läpi käyntinopeusalueen.Hauskuus lienee siis tavoitettu, kun kuski jättää mieluusti ylöspäin vaihtamisen vielä vähän tuonnemmas, tai sitten pudottaa pykälän ”turhaan” varta vasten pienemmälle. Toimenpide on sikälikin mieluinen, että vaihteet napsahtavat päälle tarkalla tuntumalla.Alarekisterissäkään ei tarvitse potea hengenahdistusta. Veto on täyteläistä tyhjäkäynniltä, kaasun vaste herkullinen ja ahtimen mukaantulo pehmeä. Erinomaisen käytännön suorituskyvyn avaimia, jos mitkä.Kori kunnossaKuten odottaa sopi, ajettavuus ja alustan toiminta muutenkin istuvat yhteen tehojen kanssa.Mutkatiellä vallitsee jämäkänhauska tunnelma, ja vastapainona kaupungin hidastetöyssyt eivät liiaksi täräyttele. Lähinnä ajomukavuutta rajoittavat leveiden renkaiden kautta välittyvät tienpinnan värinät. Sport Plus -varustetasoon kuuluvan säädettävän iskunvaimennuksen vaikutusta kulkuun on kaiken kaikkiaan vaikea havaita.Ei ehkä ratkaisevaksi, mutta ylivoimaisesti ärsyttävimmäksi piirteeksi Civicissä jääkin kojelauta ja sen ergonomia. Näyttöjen ja menuviidakoiden logiikka vaatii pitkällisen totuttelun, eivätkä pikkutavarat solahda vaivatta omiin lokeroihinsa. Sen sijaan sisä- ja tavaratiloja voi kiitellä – eipä haittaa urheilullisessakaan autossa. Civic 1.5 on kaiken kaikkiaan hyvin persoonallinen sportti. Se tuntuu – siis nimenomaan tuntuu – nopealta ja hauskalta, mikä loppujen lopuksi lienee sekuntikelloa tärkeämpi piirre myös tässä numeroarvoja ylistävässä autoryhmässä.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Aake Kinnunen Honda Civic 5D 1.5 Sport Plus MT Hinta alkaen 32 360 € Koeajetun auton hinta varusteineen 33 616 € Moottori Bensiinimoottori 1 498 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 134 kW (182 hv), 5500 r/min Vääntö 240 Nm (1900–5000 r/min) Vääntö 240 Nm (1900–5000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,3 s Huippunopeus 220 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,8 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 133 g/km Mitat pituus 4518 mm, leveys 1799 mm, korkeus 1434 mm, akseliväli 2697 mm Euro NCAP 4 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 24.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 – pinnan alla kuplii 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 21.4.2025 Koeajo Koeajo: Toyota Proace City EV – päästöttömän kuljetuskaluston makuun 20.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo EX90 – tulevaa tekniikkaa ja tämän hetken designia 19.4.2025 Koeajo Koeajo: Audi A6 Avant e-tron Performance – sähköistyminen ja vaihto takavetoon 19.4.2025 Ajoneuvot Kia EV3 on World Car of the Year 2025 – toisen kerran peräkkäin Kia ja neljännen kerran peräkkäin korealainen sähköauto 18.4.2025 Koeajo Maistiainen: Fiat Grande Panda – perinteitä kunnioittamatta 18.4.2025 Ajoneuvot Subaru Solterran suuri päivä: itselle elinkaaripäivitys ja yläpuolelle uusi isompi sisar Subaru Trailseeker 17.4.2025 Ajoneuvot Ministeri-Audin uusi tuleminen on täällä – Audi A6 Sedan C9 Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 24.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 – pinnan alla kuplii 23.4.2025 Sähköautot Renault 5 Turbo 3E ennakkovarattavissa – 155000 euron taskuraketti jää rajatun erän herkuksi 22.4.2025 Autoilu Valitako pysäköintiruutu ihan toisen auton vierestä vai jättääkö väliin yksi ruutu? 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 19.4.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Fiat 131 Abarth Rally -replika 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin