9.8.2017 Ajoneuvot Parivertailu: radikaali Honda Civic vastaan hillitty Hyundai i30 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Moottorin tuoreimman numeron parivertailu asettaa nokakkain alemman keskiluokan aasialaisviistoperät, jotka on toteutettu hyvin eri tavoin. Kumpi yltää ylemmäs – Civicin tunne vai i30:n järki? Vaikka vertailun viistoperät edustavatkin luokkansa ääripäitä, lähtökohdista löytyy myös yhteneväisyyksiä – muun muassa uutuusarvo, sillä sekä Honda Civicin että Hyundai i30:n viimeisimmät painokset tulivat myyntiin keväällä. Honda Civic, joka on edennyt jo kymmenenteen sukupolveensa, on miltei aina ollut luokassaan se erilainen nuori. Etenkin viime vuosina Civic on hätkähdyttänyt futuristisilla muodoillaan, ja uusin malli venyttää rajoja entisestään. Mittasuhteiltaan Civic on kuitenkin muuttunut. Auto on entistä pidempi, leveämpi ja matalampi, ja akseliväli on kasvanut reilulla kymmenellä sentillä. Yli 4,5 metrin pituudellaan Civic astuu jo toisella jalalla ulos alemman keskiluokan viistoperämitoista. Hyundaikin pisti aikaisemmin silmään erikoisilla muodoillaan, mutta vuonna 2007 esitelty i30 alleviivasi asiallisuuttaan, ja sopi paremmin vanhan mantereen makuun. Samalla Elantra-edeltäjän irvistävä keulailme jätettiin lopullisesti historiaan. Tuorein i30 edustaa kolmatta polvea. Muodoissa ei ole irroteltu tuon ensimallin jälkeenkään. Vaikka reilut 4,3 metriä pitkän auton linjat ovat sopusuhtaiset ja keulan kita kasvanut, i30 sekoittuu harmaaseen massaan – niin punainen kuin tällä kertaa onkin. Vertailuun valikoituivat mallistojen kalleimman pään versiot, joiden hintaeroksi muodostui vaivaiset 63 euroa. Civic on tällöin tarjolla yksilitraisella, ahdetulla 129 hevosvoiman bensiinimoottorilla, kun taas i30:n saa tähän hintaan 1,4-litraisella 140-heppaisella bensaturbolla. Molempien varustetasot ovat reilun 28 000 euron hintaluokassa varsin runsaat, mistä kielii sekin, että autojen lisävarustelistat jäävät poikkeuksellisen lyhyiksi. Osittain tämä johtuu tosin myös siitä, että aivan kaikkea ei näihin autoihin saa edes ekstrana. Teimme heti alkuun vertailuautoilla pitkän maantiekulutuslenkin, joka yleensä erottaa jyvät akanoista – ja hyvät autot huonoista. Tällä kertaa ajettavuuseroja syntyi yllättävän vähän, mutta pikku yksityiskohdat poikkesivat toisistaan senkin edestä. Mutkatiellä ja kaupunkiajossa eroja löytyi vieläkin enemmän, eivätkä sisätilatkaan ole näissä autoissa yhdestä puusta veistettyjä. Etenkin etutilojen ydinkohdat, kuten hallintalaitteet, säilytystilat ja käyttöliittymät paljastivat lisää suunnittelun kukkasia. Niin ikään mielenkiintoinen sivujuonne ovat uuden ajan aktiiviset turvavarusteet, kuten kaistallapitoavustimet, jotka yleistyvät jatkuvasti myös kohtuullisemmin hinnoitelluissa autoissa. Näiden kokeileminen tuotti myös mielenkiintoisia havaintoja. Vertailun yksityiskohtaiset arviot, lopputuloksen ja koeajajiemme henkilökohtaiset valinnat voit lukea täydellisestä artikkelista huomenna ilmestyvästä Moottorin numerosta 8/2017. Lue se 10.8. alkaen digitaalisesti Lehtiluukun kautta tai käy hakemassa omasi lähimmästä lehtipisteestä. Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Aake Kinnunen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 28.3.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Herra tasavallan presidentti, kuinka usein pesetätte autonne? 27.3.2024 Matkailu Satavuotias Fordin matkailuauto – osattiin sitä ennenkin 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 28.3.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Cadillac Escalade 25 vuotta - sivujuonteesta statussymboliksi 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 2 x VW Golf - kaksipäisen Golfin varjossa 25.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volvo XC90 T8 – vanhojentanssien kuningatar 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 20.3.2024 Uutinen Vakuutusyhtiö If myöntää taas vakuutuksia Porsche Taycan -sähköautoille ja sen sisarmalleille – kunhan tietty ehto täyttyy 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta