21.6.2017 Ajoneuvot Koeajo: vaihteiston vaimentama – Honda Civic Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uusi Honda Civic on häkellyttävä näky. Hyvää: rohkea yritys, tilat varauksin, ajettavuus. Huonoa: automaattivaihteiston toiminta. Suuret ilmanottoaukot, mustien listojen kehystämät valot, kylkien pokkaukset ja perän tuplaspoilerit. Uusi kymmenennen sukupolven Honda Civic on häkellyttävä näky. Jos tavallisesti auton perusmuotoa korostetaan ajovalojen kaltaisin yksityiskohdin, tuntuu Civicin kokonaisuus muodostuvan yksityiskohtien tulvasta. Niiden alta voi vain vaivoin erottaa perusmuodon epäsopusuhtaisuuden: massiivinen keula ja hyvin töpö takaosa eivät ole tasapainossa tavallisen keskiosan ympärillä. On katsojasta kiinni, onko dramaattinen kokonaisuus yksi hetken jännittävimmistä perheautoista vaiko yliyrittämisen tulos. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Näyttävä perusmalli Uudet linjat viestivät menevämpää Civiciä – perusmallikin näyttää takavuosien Type R -menomalleja rajummalta. Myös mitat ovat urheilullisemmat: Honda on venynyt 14,8 ja leventynyt 3 senttiä, mutta korkeutta on 2 senttiä edeltäjää vähemmän. 478 litrainen tavaratila on luokassa kookas, mutta jo keskimittaisen pää uhkaa viistää kattoverhoilua viiston takaosan vuoksi. Kuljettajalle on haettu sporttisempaa ajoasentoa laskemalla istuinta alaspäin, minkä johdosta polttoainesäiliö on siirretty takaistuimen alle. Sen vuoksi autossa ei ole takaistuinosan pystyyn taittavaa Magic Seat -järjestelmää. Vaihteisto suodattaa kyvykkyyden Ensimmäinen liikkeellelähtö saa epäilemään urheilullisuutta. Portaaton CVT-automaattivaihteisto pitää kolmisylinterisen turbomoottorin kierrosluvut vakiona. Parittoman sylinterimäärän epärytminen käyntiääni pärisee voimakkaasti sisälle. Onneksi täyskaasulla virtuaalivaihteet luovat illuusion tavallisesta automaatista. Sinänsä vaihteiston toiminnassa ei ole moitittavaa. Pehmeä reagointi vain himmentää potentiaalin, jota Hondan uusi turbomoottori kenties tarjoaa. Litrasta puristetut 130 hevosvoimaa riittävät vaivattomaan etenemiseen, ja veto on pirteää kierrosalueen yläpäähän asti. Kulutuspuoli on tuttua pikkuturboa: maantieajon kevyellä kuormalla mennään helposti viidessä litrassa, mutta kesäisellä moottoritiellä bensiiniä palaa jo seitsemän litraa sadalla. Syksyllä saapuva WLTP-mittaussykli näyttää, oliko myöhäinen turbomoottoreihin siirtyminen sittenkin virheaskel Hondalta. Sisältä hillitympi Ulkokuoreen nähden sisätilat ovat perinteiset – edeltäjän matkustamo oli mielenkiintoisempi. Mittaristo on nyt yksiosainen ja pääosin näyttöpohjainen, mutta muokattavuusmahdollisuuksia ei ole. Ohjauspyörän painikkeiden käyttölogiikkaan tottumisessa menee aikansa. Hondan käyttämät materiaalit ovat pääosin kelpoja, mutta muodot erityisesti vaihdekepin ympäristössä luovat hivenen halvan vaikutelman. Kosketusnäytöllä toimivan tietoviihdejärjestelmän käyttöliittymä on kankea. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Mieluummin manuaali Ajoasento säätyy kelvoksi heikkoa reisitukea lukuun ottamatta. Ohjaus on varsin tunnoton, mutta vasteeltaan luonnollinen. Etuakselilla on erinomainen ote tienpintaan, joten Honda selviää hienosti haastavistakin kaarrenopeuksista. Maantiellä kulkua vakauttaa 10,2 sentillä venynyt akseliväli. Koeajoauton varusteluun kuuluu säätyvä iskunvaimennus. Perusasetus tarjoaa sopivasti mukavuutta ja urheilullisuutta. Hyvä niin, sillä urheiluasetus tuntuu täsmälleen samalta. Honda Civic on koeajetulla voimalinjalla ristiriitainen kokonaisuus. Kuminauhamainen CVT-vaihteisto ei oikein vakuuta – manuaalivaihteisto herättänee Civicin henkiin. Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Lisätietoja: www.honda.fi/civic-5-door Honda Civic 1.0 Turbo CVT Executive Premium Koeajetun auton hinta varusteineen 31 509 € Moottori Bensiinimoottori 988 cm³, 3 sylinteriä, ahdin, portaaton automaattivaihteisto, etuveto Teho 95 kW (129 hv), 5500 r/min Vääntö 180 Nm (1700–4500 r/min) Vääntö 180 Nm (1700–4500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 11 s Huippunopeus 200 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,0 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 114 g/km Mitat pituus 4515 mm, leveys 1799 mm, korkeus 1428 mm, akseliväli 2697 mm Takuu 2 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 26.3.2024 Koeajo Maistiainen: Suzuki Swift – pienessä vara parempi 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 25.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volvo XC90 T8 – vanhojentanssien kuningatar 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Ajoneuvot Supersuositun Fiat 500:n myynti loppuu Euroopassa – siksi täyssähköversiolle jouduttaneen tekemään oma polttomoottorivaihtoehtonsa 24.3.2024 Koeajo Maistiainen: Renault Scenic – enemmän sähköistä perheautoa 24.3.2024 Ajoneuvot Täysin uusi Infiniti QX80 lienee parasta, mitä Nissan Patrolista on koskaan tehty 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa – siksi se siirtyy historiaan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.3.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Herra tasavallan presidentti, kuinka usein pesetätte autonne? 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 27.3.2024 Matkailu Satavuotias Fordin matkailuauto – osattiin sitä ennenkin 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 26.3.2024 Autoilu Helsingin kaupunki harkitsee bensa- ja dieselautojen käytön kieltämistä 10 vuoden päästä – ”Miten ratkaisut vaikuttaisivat sinun arkeesi?” 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 2 x VW Golf - kaksipäisen Golfin varjossa 25.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volvo XC90 T8 – vanhojentanssien kuningatar 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 20.3.2024 Uutinen Vakuutusyhtiö If myöntää taas vakuutuksia Porsche Taycan -sähköautoille ja sen sisarmalleille – kunhan tietty ehto täyttyy 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta