21.6.2017 Ajoneuvot Koeajo: vaihteiston vaimentama – Honda Civic Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uusi Honda Civic on häkellyttävä näky. Hyvää: rohkea yritys, tilat varauksin, ajettavuus. Huonoa: automaattivaihteiston toiminta. Suuret ilmanottoaukot, mustien listojen kehystämät valot, kylkien pokkaukset ja perän tuplaspoilerit. Uusi kymmenennen sukupolven Honda Civic on häkellyttävä näky. Jos tavallisesti auton perusmuotoa korostetaan ajovalojen kaltaisin yksityiskohdin, tuntuu Civicin kokonaisuus muodostuvan yksityiskohtien tulvasta. Niiden alta voi vain vaivoin erottaa perusmuodon epäsopusuhtaisuuden: massiivinen keula ja hyvin töpö takaosa eivät ole tasapainossa tavallisen keskiosan ympärillä.On katsojasta kiinni, onko dramaattinen kokonaisuus yksi hetken jännittävimmistä perheautoista vaiko yliyrittämisen tulos.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyNäyttävä perusmalliUudet linjat viestivät menevämpää Civiciä – perusmallikin näyttää takavuosien Type R -menomalleja rajummalta. Myös mitat ovat urheilullisemmat: Honda on venynyt 14,8 ja leventynyt 3 senttiä, mutta korkeutta on 2 senttiä edeltäjää vähemmän. 478 litrainen tavaratila on luokassa kookas, mutta jo keskimittaisen pää uhkaa viistää kattoverhoilua viiston takaosan vuoksi. Kuljettajalle on haettu sporttisempaa ajoasentoa laskemalla istuinta alaspäin, minkä johdosta polttoainesäiliö on siirretty takaistuimen alle. Sen vuoksi autossa ei ole takaistuinosan pystyyn taittavaa Magic Seat -järjestelmää.Vaihteisto suodattaa kyvykkyydenEnsimmäinen liikkeellelähtö saa epäilemään urheilullisuutta. Portaaton CVT-automaattivaihteisto pitää kolmisylinterisen turbomoottorin kierrosluvut vakiona. Parittoman sylinterimäärän epärytminen käyntiääni pärisee voimakkaasti sisälle. Onneksi täyskaasulla virtuaalivaihteet luovat illuusion tavallisesta automaatista.Sinänsä vaihteiston toiminnassa ei ole moitittavaa. Pehmeä reagointi vain himmentää potentiaalin, jota Hondan uusi turbomoottori kenties tarjoaa. Litrasta puristetut 130 hevosvoimaa riittävät vaivattomaan etenemiseen, ja veto on pirteää kierrosalueen yläpäähän asti.Kulutuspuoli on tuttua pikkuturboa: maantieajon kevyellä kuormalla mennään helposti viidessä litrassa, mutta kesäisellä moottoritiellä bensiiniä palaa jo seitsemän litraa sadalla. Syksyllä saapuva WLTP-mittaussykli näyttää, oliko myöhäinen turbomoottoreihin siirtyminen sittenkin virheaskel Hondalta.Sisältä hillitympiUlkokuoreen nähden sisätilat ovat perinteiset – edeltäjän matkustamo oli mielenkiintoisempi. Mittaristo on nyt yksiosainen ja pääosin näyttöpohjainen, mutta muokattavuusmahdollisuuksia ei ole. Ohjauspyörän painikkeiden käyttölogiikkaan tottumisessa menee aikansa. Hondan käyttämät materiaalit ovat pääosin kelpoja, mutta muodot erityisesti vaihdekepin ympäristössä luovat hivenen halvan vaikutelman. Kosketusnäytöllä toimivan tietoviihdejärjestelmän käyttöliittymä on kankea.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMieluummin manuaaliAjoasento säätyy kelvoksi heikkoa reisitukea lukuun ottamatta.Ohjaus on varsin tunnoton, mutta vasteeltaan luonnollinen. Etuakselilla on erinomainen ote tienpintaan, joten Honda selviää hienosti haastavistakin kaarrenopeuksista. Maantiellä kulkua vakauttaa 10,2 sentillä venynyt akseliväli.Koeajoauton varusteluun kuuluu säätyvä iskunvaimennus. Perusasetus tarjoaa sopivasti mukavuutta ja urheilullisuutta. Hyvä niin, sillä urheiluasetus tuntuu täsmälleen samalta.Honda Civic on koeajetulla voimalinjalla ristiriitainen kokonaisuus. Kuminauhamainen CVT-vaihteisto ei oikein vakuuta – manuaalivaihteisto herättänee Civicin henkiin.Teksti ja kuvat: Lauri AhtiainenLisätietoja: www.honda.fi/civic-5-door Honda Civic 1.0 Turbo CVT Executive Premium Koeajetun auton hinta varusteineen 31 509 € Moottori Bensiinimoottori 988 cm³, 3 sylinteriä, ahdin, portaaton automaattivaihteisto, etuveto Teho 95 kW (129 hv), 5500 r/min Vääntö 180 Nm (1700–4500 r/min) Vääntö 180 Nm (1700–4500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 11 s Huippunopeus 200 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,0 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 114 g/km Mitat pituus 4515 mm, leveys 1799 mm, korkeus 1428 mm, akseliväli 2697 mm Takuu 2 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Koeajo Koeajo: Lamborghini Urus – superauto katumaasturin vaatteissa 15.7.2025 Ajoneuvot Viileää ilmaa vai kallis remontti? Säännöllinen ilmastointihuolto voi säästää satoja euroja 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Koeajo Maistiainen: Mazda 6e – takavuosien suosikkisedan sähköistyy 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen