19.4.2023

Volvo EX 90 Excellence lienee ruotsalaismerkin ylellisin koskaan – saiko Mercedes-Maybach EQS SUV tuoreeltaan kilpailijan Pohjolasta?

Kaksi väriä, neljä istuinta, samppanjalasit, painoa kolme tonnia. Nyt on Volvolla suuren maailman meininkiä.

Parhaillaan käynnissä oleva Shanghain autonäyttely on tarjonnut varsin mielenkiintoisia uutuuksia suorastaan tulvana. Vaikka EX 90 Excellencessä onkin kyse tuotantomäärältään rajoitetusta mallista, voi tämän heittämällä laskea Shanghain uutuuksista kiintoisimpiin.

EX 90 esiteltiin viime vuonna Volvon lippulaivamalliksi sähköautojen saralla sekä noin ylipäätään. Excellence riittää nostamaan EX 90:n osakkeita tästä vielä reippaasti ylöspäin.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Tarkoitettu nautittavaksi takapenkiltä käsin

Perinteiseen, joskus suomenruotsalaisiinkin yhdistettävään idylliin kuuluvat purjevene, punamullalla maalattu talo, isännänviiri ja totta kai iso Volvo. Henkilökohtaista autonkuljettajaa siihen ei kuitenkaan kuulu, ja tämä Volvo onkin osa toisenlaista idylliä. Tällä Volvolla livutaan liiketapaamisesta toiseen Shanghain pilvenpiirtäjien välissä.

Volvo on tehnyt Excellencen kohdalla hyvää työtä säilyttääkseen itse kovasti peräänkuuluttamansa skandinaavisen harmonian. Koukeroita ja krumeluureja saa edelleenkin etsiä muilta valmistajilta. EX 90 Excellencen tunnistaa silti helposti ulkonäöltä ultraluksusta monesti viestivän kaksivärimaalauksen sekä tälle erikoismallille varta vasten luotujen 22-tuumaisten aerodynamiikkavanteiden kautta.

Sisällä eroavaisuuksia perhemalliin on tuntuvasti enemmän. Seitsenpaikkainen perhemaasturi on nyt nelipaikkainen, aivan kuten eräänlaiseksi vastineeksi miellettävä, uunituore Mercedes-Maybach EQS SUV.

Takapenkillä on maailmanluokan luksusauton tuntua, joka on edelleenkin saatu aikaan skandinaavisella reseptillä. Takaistuimet ovat käännettävissä lepoasentoon jalkatuilla, niissä on tyynyt, hierontatoiminnot, ilmastoinnit ja lämmitykset - kaikki "standardit" täyttyvät.

Istuinten välistä avautuu pääsy jääkaapille, johon mahtuu vaikkapa iso kivennäisvesipullo hellepäivän virkistykseksi. Myös samppanjalaseille on elegantisti paikkansa.

Kaikessa tyylilleen uskollinen

Harmoninen tyyli ei haittaa pienien mutta arvokkaiden yksityiskohtien osallistumista kokonaisuuteen. Esimerkiksi matkustajien keskikonsolista löytyy arvokasta ruotsalaista Orreforsin kristallia. Somisteissa on nähtävillä aitoa puuta. Nahkaa ei enää tämänkään luokan Volvosta kuitenkaan tavata, sen on korvannut biopohjainen Nordico-verhoilu.

EX 90 Excellencen kyydissä pääsee myös muun muassa nauttimaan Bowers & Wilkinsin High Fidelity -äänentoistojärjestelmästä Dolby Atmosin kera. 3D-elämyksen mahdollistavia kaiuttimia löytyy pääntuista asti.

Muilta osin EX 90 Excellence noudattelee maltillisempien mallien suuntaviivoja, mitä tulee esimerkiksi turvallisuustekniikkaan. Volvon mukaan EX 90 Excellence on turvallisin nelipaikkainen, jonka se on koskaan valmistanut. Samaa se taisi sanoa ylipäätään jo EX 90:stä.

Ruotsalaisen ultraluksusmaasturin voimalinjasta emme tiedä vielä mitään virallista, mutta tekniikalta ei varmasti sovi odottaa ainakaan vähempää kuin EX 90:n tähänastiselta nelivetoiselta huippumallilta.

Siinä on 111 kWh:n ajoakku sekä ja kaksi kestomagneettisähkömoottoria, jotka kehittävät yhdessä 380 kilowattia eli 517 hevosvoimaa tehoa ja peräti 910 newtonmetriä vääntöä. Tämä riittää jo hyvin laittamaan kampoihin tuoreelle vastukselle sähköisten ultraluksussuvien maailmassa, itse Mercedes-Maybach EQS 680 SUV:ille - sekä myös auton omalle, kolmen tonnin massalle.

Myynti alkaa päämarkkina-alueelta Kiinasta, mutta Volvo EX 90 Excellence ei tule kaikessa erinomaisuudessaan jäämään suinkaan kiinalaisten yksinoikeudeksi.

Lähde ja kuvat: Volvo Teksti: Benjamin Helander

Luetuimmat