9.11.2022

Volvon juhlapäivä – ja uuden aikakauden alku – uusi EX90-malli paljastettiin

Volvo EX90

Volvo esitteli uuden lippulaivamallinsa, Volvo EX90 -mallin, joka siirtää Volvon kokonaan uudelle aikakaudelle.

Volvolla oli tänään keskellä marraskuun harmautta juhlapäivä Tukholmassa, kun uusi EX90-malli paljastettiin lehdistölle ja suorassa videolähetyksessä koko maailmalle.

Volvo EX90 siirtää nykyään kiinalaisomistuksessa olevan perinteikkään ruotsalaismerkin kokonaan uudelle aikakaudelle, parillakin tavalla.

Volvo EX90 on kokonaan uuden sukupolven täyssähköauto. Volvon aiemmat täyssähkömallit, kuten esimerkiksi XC40 on rakennettu olemassa olevan vanhan automallin päälle. XC40 on Volvon ensimmäinen sähköauto koskaan, mutta ennen kuin Volvo sai XC40-mallista sähköauton myyntiin vuonna 2019, kyseinen automalli oli nähty jo vuodesta 2016 saakka perinteisillä voimalinjoilla.

Nyt uuden EX90-mallin myötä Volvo ottaa käyttöön kokonaan uuden pohjarakenteen, jonka päälle myös Volvon muita tulevia malleja aletaan rakentaa. Volvo EX90 on rakennettu Volvon Spa2-pohjalevylle, joka on pelkästään sähköautoja varten kehitetty pohjalevy. Myöhemmin esimerkiksi Polestar 3 -malli rakennetaan samalle Spa2-pohjalevylle.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Autonomisen ajamisen aikakausi alkaa

Toinen syy, mikä aloittaa Volvolla kokonaan uuden aikakauden, on autonominen ajaminen. Volvo on ilmoittanut, että uusi EX90-malli on jo täysin kykenevä itsestään ajamiseen, autonomiseen liikenteeseen.

Volvo on jo vuosikymmeniä peräänkuuluttanut turvallisuutta ja uudessa EX90-mallissa on tietysti turvallista matkustaa. Nyt Volvo on saanut muun muassa lidarin, optisen tutkan lisäämään turvallisuutta niin autossa kuin auton ulkopuolella.

Lidar on myös oleellinen tekijä siinä, mihin Volvon ilmoittama autonominen ajaminen perustuu. Lidar tunnistaa esimerkiksi jalankulkijan jopa 250 metrin päästä. Lidar-sana tulee englannin kielestä, sanoista Light detection and ranging. Perinteisestä tutkasta lidar eroaa siinä, että lidarin käyttämät mikroaallot ovat paljon lyhyempiä. Autonomisen ajamisen kannalta yksi merkittävä tekijä on kyky kehittää oikeilla ja tietynlaisilla aallonpituuksilla toimivia lidareita. Volvolla ratkaisu on löydetty, koska yhtiö kertoo uuden mallinsa olevan valmis autonomiseen ajamiseen.

Automaailmassa peruslähtökohta on ollut, että tutkat ja erilaiset anturit on sijoitettu auton etumaskiin tai jonnekin muualle keulaan. Volvo on sijoittanut lidarinsa tuulilasin yläpuolelle, koska ”korkealta näkee paremmin”. Lidar on muotoiltu mahdollisimman litteäksi katon linjan mukaan, jotta auton ilmanvastuskerroin ei nousisi eikä se olisi esteettisesti ruman näköinen.

Volvon lidar yhdistettynä muihin tutkiin ja kameroihin sekä NVIDIA DRIVE -teknologiaan luo reaaliaikaisen 360 asteen näkymän auton ympärillä olevasta maailmasta. Volvon mukaan se pystyy lukemaan auton ympäristöä päivin ja öin ja myös suurissa nopeuksissa. Se voi nähdä pieniä kohteita satojen metrien päästä, jotka kuljettaja havaitsisi paljon myöhemmin. Volvolla sanotaan, että EX90 ei ole pelkästään auto, vaan se on uusi tietokone pyörillä. EX90-mallissa on myös paljon Googlen ominaisuuksia sekä 5G-yhteys käytettävissä, mikäli sellainen vain löytyy niiltä seuduilta, missä EX90-mallilla liikutaan.

Matala ilmanvastuskerroin

Mitä tulee tähän aikakauteen ylipäätään, kun puhutaan energiansäästöstä ja autoilussa pienemmistä päästöistä ja energiatehokkuudesta, Volvo on pyrkinyt tekemään uudesta lippulaivamallistaan mahdollisimman energiatehokkaan. Auto on varsin aerodynaaminen, sen ilmanvastuskerroin on 0,29. Luku on erittäin pieni, kun puhutaan 7-paikkaisesta isosta katumaasturista.

Volvo EX90 korvaakin Volvon mallistossa pitkään olleen seitsenpaikkaisen XC90-mallin jossain vaiheessa kokonaan, XC90-malli jatkaa vielä jonkun aikaa Volvon mallistossa, mutta vain ladattavana bensiinihybridinä. Tämä siksikin, että uuden EX90-mallin ensimmäiset asiakastoimitukset ovat edessä vasta vuoden 2024 aikana.

– Volvo EX90 näyttää, missä olemme tällä hetkellä ja minne olemme menossa, Volvon pääjohtaja Jim Rowan sanoi tiedotustilaisuudessa.

– Se on täysin sähköinen malli, jonka toimintamatka yhdellä latauksella on jopa 600 kilometriä. EX90 nostaa turvallisuusstandardejamme entisestään, ja se on ensimmäinen Volvo, joka on aidosti ohjelmistomääritteinen ja osa laajempaa ekosysteemiä, joka yhdistää kotisi ja muut laitteet. Volvo EX90 on uuden alku Volvolle monin eri tavoin, Rowan sanoi.

EX90-mallin toimintamatka on jopa 600 kilometriä yhdellä latauksella WLTP-testisyklin mukaisesti. Volvon mukaan auton akku latautuu 10:stä 80 prosenttiin alle 30 minuutissa.

Aluksi tehokas nelivetoversio

Volvo EX90 tulee myyntiin aluksi kaksimoottorisena nelivetoversiona, jossa on 111 kWh:n ajoakku sekä ja kaksi kestomagneettisähkömoottoria, jotka kehittävät yhdessä 380 kilowattia (517 hv) tehoa ja peräti 910 newtonmetriä vääntöä.

Volvo EX90 on valmis siis myös kaksisuuntaiseen lataukseen, eli sitä voidaan käyttää myös virranlähteenä muiden laitteiden kuten kodinkoneiden tai toisen Volvo-auton lataamiseen. Volvo aikoo tuoda kaksisuuntaisen latauksen aluksi tarjolle rajoitetuilla markkinoilla.

Volvolla on jo vuosia puhuttua kiertotaloudesta ja uudessa autossa on käytetty 15 prosenttia kierrätettyä terästä ja 25 prosenttia kierrätettyä alumiinia. Myös kierrätettyjen muovien ja muiden biopohjaisten materiaalien määrä on noin 15 prosenttia.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Hillittyä muotoilua

Volvon yhteydessä on jo vuosia mainittu sana skandinaavinen muotoilu. Uusi Volvo EX90 edustaa myös sitä ja auton tunnistaa edelleen Volvoksi. Piirteet EX90-mallissa ovat selkeitä ja yksinkertaisia, mutta samalla tyylikkäitä. EX90 edustaa rauhallisuutta ja hillittyä muotoilua eikä sitä voi väittää miksikään muuksi automerkiksi kuin Volvoksi. Muotoilu on todellakin hillittyä, ja se jatkaa sitä samaa perinnettä, mihin olemme Volvon autoissa tottuneet. Isot ja selkeät lasipinnat tuovat sisälle autoon valoa, pimeinä aikoina, kuten Volvo EX90 -mallin lanseerausajankohtanakin marraskuisena iltapäivänä Tukholmassa sitä tarvitaan.

Sisätiloissa muotoilu on myös erittäin selkeää ja yksinkertaista, ja 14,5-tuumainen näyttö hallitsee kojelautaa.

Uusi aikakausi merkitsee Volvolle paljon – ennen kaikkea sen vuoksi, että EX90-mallin jälkeen koko Volvon mallisto uudistuu ja päivittyy uuden aikakauden mukaiseksi.

Tiedotustilaisuuden lopuksi vihjattiinkin jo tulevasta. Valkokankaalla näytettiin vuosiluku 2023 ja samalla näytettiin kaksi auton silhuettia, jotka tunnisti selkeästi Volvoiksi. Uusia Volvo-sähköautoja on siis luvassa jo hyvin pian.

Teksti: Manu Tuppurainen Kuvat: Volvo

Luetuimmat