Ajoneuvot | Uutinen | 22.7.2020

Volvon toimitusjohtaja Samuelsson uskoo sähköisten pelastavan

Volvon toimitusjohtaja Samuelsson uskoo merkin sähköistämisen strategian auttavan yhtiön uuteen kukoistukseen pandemian murjomilta markkinoilta.

Jaa artikkeli

Volvon toimitusjohtaja Håkan Samuelsson uskoo Volvon vahvan panostuksen sähköistämiseen ja liitettävyyteen kantavan hedelmää pitkällä aikavälillä, vaikka pandemia on iskenyt kovalla kädellä myös Volvon myyntilukuihin. Volvo uskoo automarkkinan normalisoituvan vuoden toisella puolikkalla ja tämän palauttavan myös Volvon myynnin.

Volvon kuuden kuukauden maailmanlaajuinen myynti laski 20,8 prosenttia ja yritys onnistui myymään 269 962 autoa tammikuusta kesäkuuhun välillä. Tämä tarkoitti vuoden ensimmäiseltä kuudelta kuukaudelta 989 miljoonan kruunun tappiota, joka vastaa noin 96 miljoonaa euroa. Liikevaihto laski 14,1 prosenttia lukemaan 111,8 miljardia kruunua eli euroissa liikevaihto oli 10,8 miljardia.

Toisaalta vaikka myytyjen autojen määrä on laskenut, Volvo onnistui kasvattamaan markkinaosuuttaan niin Kiinassa, Yhdysvalloissa kuin Euroopassakin. Näistä Euroopassa koko automarkkina romahti yli 38 prosenttia vuoden ensimmäisen puolikkaan osalta ja Volvon oma markkina lähes 30 prosenttia. Myös Volvon ladattavien hybridimallien myynti kasvoi merkittävästi – lähes 80 prosenttia.

Kiinassa automarkkina kyykkäsi 26 prosenttia vuoden kuuden ensimmäisen kuukauden aikana. Volvolle kärsimys oli pienempi vain kolmen prosentin laskulla ensimmäisen kolmen kuukauden aikana ja itse asiassa Volvon Kiinan myynti palasi kasvun puolelle toisen neljänneksen aikana.

– Ensimmäisen puolikkaan aikana koettu taantuma oli väliaikainen. Odotamme elpymistä toisen puolikkaan aikana ja Recharge-mallistomme asetttaa meidän vahvaan asemaan jo havaittavissa olevien tulevien trendien suhteen, sanoo Samuelsson.

Volvon pääjohtaja: dieselin taru epävarmaa 2020 jälkeen

Volvon toimitusjohtaja Håkan Samuelsson

Tehdas ja tuotto takaisin

Volvo sulki tehtaansa ja vähensi työaikoja valtion tukiverkostoja hyödyntäen. Lopulta Torslandan tehdas Ruotsissa menetti vain 15 päivän tuotannon, joka auttoi pitämään työntekijät. Tehdas käynnistettiin nopeasti uudelleen vajaalla tuotannolla ja lisätyillä varotoimilla kaikkien työntekijöiden turvallisuus huomioiden.

– Pandemia on kasvattanut luottamustamme, että strategiset tavoitteemme ovat oikeita ja että nopeutettu siirtyminen johtaa kasvuun pitkällä aikavälillä. Aiomme jatkaa panostamista sähköistämiseen, liitettävyyteen ja verkkokauppaan, kertoo Samuelsson.

Volvo haluaa painottaa olevansa ainoa autonvalmistaja, joka tarjoaa lataushybridiä joka ikisestä automallistaan. Myöhemmin tänä vuonna yhtiön ensimmäisen täyssähköauton XC40 P8 Rechargen tuotanto alkaa ja sitä tulee seuraamaan useita muita sähköautoja.

– Jos markkina elpyy odotuksiemme mukaisesti, ennakoimme myynnin palaavan vuoden 2019 jälkimmäisen puoliskon tasolla ja siten päämäränämme on tavoitella sen mukaista tuottoa ja liikevaihtoa.

Lähde ja kuvat: Volvo

Jaa artikkeli

Keskustelu