11.1.2018 Ajoneuvot Vuosi sähköllä: latausasemilla riittää kehitettävää Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Sähköautojen kannan orastava kasvu paljastaa ensimmäisten latausasemien suunnittelun heikoimmat lenkit. Sähköautojen latausasemilla käytetään joko omaa latausjohtoa tai latausaseman johtoja. Kummassakin tapauksessa pysäköinti vaatii tarkkuutta. Hyundai Ioniq Electric on kooltaan ihan normaali perheauto ja latauspaikka löytyy tutulta bensatankin täyttöaukon kohdalta. Silti muutaman kerran on pikalatausasemalla pitänyt korjata auton pysäköintiä ennen kuin lataus onnistuu.Yhden latausaseman johto oli esimerkiksi niin lyhyt, että jos Ioniq oli pysäköitynä parkkiruudun keskelle, johto ei yltänyt perille asti, vaikka auton perä oli lähinnä lataustolppaa. Lataus onnistui vasta, kun Ioniq parkkeerattiin aivan ruudun takalaidalle.Yhdellä latausasemalla paljastui myös toinen erikoinen tilanne. Lataustolpan kohdalle on maalattuna kaksi parkkiruutua sähköautojen latausta varten. Ruudut on maalattu alueen reunakivetyksen suuntaisesti. Vuosi sähköllä -testimme Hyundai Ioniq Electric oli latauksessa ensimmäisessä ruudussa perä mahdollisimman lähellä lataustolppaa. Kun samalle tolpalle tuli latausvuoroaan odottamaan toinen Ioniq, kävi ilmi, että kahta samanlaista autoa ei pysty paikalla lataamaan niin, että molemmat autot olisivat parkkiruutujensa sisällä. Takimmaiseen ruutuun parkkeeraavaan Ioniqiin latausjohto ei yllä mitenkään, ei edes perät vastakkain pysäköitäessä, koska silloin Ioniqin latauspaikka jää auton ulommaiseen kylkeen, eikä lataustolpan johto yksinkertaisesti yllä sinne.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTolpan ja autopaikkojen sijoittelu on avainasemassaTilanne paljastaa suunnitteluhaasteen. Vanhoille huoltoasemakiinteistöille voi olla haasteellista suunnitella latausasemien sijoittelu niin, että ne ovat mahdollisimman monen sähköauton käytettävissä yhtä aikaa tai heti toisen auton latauksen valmistuttua. Lataamisen joustavuutta edesauttaa se, että ensimmäisen auton latauksen valmistuttua seuraava kuljettaja voi irrottaa latausjohdon ensimmäisestä autosta ja aloittaa oman autonsa latauksen, vaikka ensimmäisen auton kuljettaja olisi vielä kahvilla.Esimerkkitapauksessamme latausaseman ongelma olisi voitu ratkaista kohtisuoraan lataustolppaa ja reunakivetystä kohden maalatuilla pysäköintiruuduilla. Pihan muun tilankäytön kannalta tällainen ratkaisu ei kuitenkaan ole mahdollinen.Tarkkaa pysäköintiäLatausjohtojen pituuden rajallisuus vaatii sähköauton kuljettajalta täsmällistä pysäköintiä. Oman auton mitat on tunnettava, jotta pystyy kerralla pysäköimään riittävän lähelle latauspistettä. Tässä tehtävässä suureksi avuksi ovat Hyundai Ioniq Electricin pysäköintitutkat edessä ja takana. Ne ovat ilman muuta yksi sellainen varuste, joka pitää jokaisessa sähköautossa olla. Latausasemien rakenneratkaisut vaihtelevat, mutta aina auto pitää saada pysäköityä lähelle latauspistettä. Latauspistettä saattaa esimerkiksi suojata paksu putkikaide, jonka havaittavuutta tutka voi esimerkiksi peruutustilanteessa parantaa merkittävästi.Opasteilla on tarkoituksensaSähköautoilun uutuuteen ja toistaiseksi vähyyteen liittyvä haaste on myös latauspisteiden löytäminen. Vaikka netti tarjoaakin ajantasaista tietoa latauspaikoista, ei niiden täsmällisen sijainnin löytäminen aina ole ihan yksinkertaista.Isohko kauppakeskus valtatien varrella valikoitui yhdeksi etapiksi, koska siellä oli tarjolla latauspiste. Alueelle ajettaessa mikään merkki ei kuitenkaan kertonut, missä päin isoa parkkialuetta latauspisteet sijaitsevat. Etsimällä ne löytyivät, mutta turhaa kiertelyä olisi voinut välttää muutamalla yksinkertaisella opasteella.Viimeistään uuden tieliikennelain voimaantulo korjannee tätä ongelmaa. Lakiesitykseen sisältyy tukku uusia liikennemerkkejä ja joukossa ovat myös sähköautojen latauspisteille opastavat viralliset merkit.Teksti ja kuvat: Eila ParviainenMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 4.7.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Maxus T60 MAX – vannoutunut sähköautomerkki toi Suomen markkinoille dieselavolavan 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus 24.6.2025 Ajoneuvot Diktaattorien autot – näillä loistoautoilla yksinvaltiaat ovat ajaneet 23.6.2025 Uutinen Jenkkiavolavan rekisteröinti väärillä papereilla voi johtaa rajuihin seurauksiin – kymppitonnien autoverot voivat langeta maksettavaksi Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 3.7.2025 Koeajo Maistiainen: Maxus eTerron 9 - onko tästä kiinalaisesta maantielaivasta markkinoidemme ensimmäiseksi varteenotettavaksi sähköavolavaksi? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä”