11.1.2018 Ajoneuvot Vuosi sähköllä: latausasemilla riittää kehitettävää Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Sähköautojen kannan orastava kasvu paljastaa ensimmäisten latausasemien suunnittelun heikoimmat lenkit. Sähköautojen latausasemilla käytetään joko omaa latausjohtoa tai latausaseman johtoja. Kummassakin tapauksessa pysäköinti vaatii tarkkuutta. Hyundai Ioniq Electric on kooltaan ihan normaali perheauto ja latauspaikka löytyy tutulta bensatankin täyttöaukon kohdalta. Silti muutaman kerran on pikalatausasemalla pitänyt korjata auton pysäköintiä ennen kuin lataus onnistuu. Yhden latausaseman johto oli esimerkiksi niin lyhyt, että jos Ioniq oli pysäköitynä parkkiruudun keskelle, johto ei yltänyt perille asti, vaikka auton perä oli lähinnä lataustolppaa. Lataus onnistui vasta, kun Ioniq parkkeerattiin aivan ruudun takalaidalle. Yhdellä latausasemalla paljastui myös toinen erikoinen tilanne. Lataustolpan kohdalle on maalattuna kaksi parkkiruutua sähköautojen latausta varten. Ruudut on maalattu alueen reunakivetyksen suuntaisesti. Vuosi sähköllä -testimme Hyundai Ioniq Electric oli latauksessa ensimmäisessä ruudussa perä mahdollisimman lähellä lataustolppaa. Kun samalle tolpalle tuli latausvuoroaan odottamaan toinen Ioniq, kävi ilmi, että kahta samanlaista autoa ei pysty paikalla lataamaan niin, että molemmat autot olisivat parkkiruutujensa sisällä. Takimmaiseen ruutuun parkkeeraavaan Ioniqiin latausjohto ei yllä mitenkään, ei edes perät vastakkain pysäköitäessä, koska silloin Ioniqin latauspaikka jää auton ulommaiseen kylkeen, eikä lataustolpan johto yksinkertaisesti yllä sinne. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Tolpan ja autopaikkojen sijoittelu on avainasemassa Tilanne paljastaa suunnitteluhaasteen. Vanhoille huoltoasemakiinteistöille voi olla haasteellista suunnitella latausasemien sijoittelu niin, että ne ovat mahdollisimman monen sähköauton käytettävissä yhtä aikaa tai heti toisen auton latauksen valmistuttua. Lataamisen joustavuutta edesauttaa se, että ensimmäisen auton latauksen valmistuttua seuraava kuljettaja voi irrottaa latausjohdon ensimmäisestä autosta ja aloittaa oman autonsa latauksen, vaikka ensimmäisen auton kuljettaja olisi vielä kahvilla. Esimerkkitapauksessamme latausaseman ongelma olisi voitu ratkaista kohtisuoraan lataustolppaa ja reunakivetystä kohden maalatuilla pysäköintiruuduilla. Pihan muun tilankäytön kannalta tällainen ratkaisu ei kuitenkaan ole mahdollinen. Tarkkaa pysäköintiä Latausjohtojen pituuden rajallisuus vaatii sähköauton kuljettajalta täsmällistä pysäköintiä. Oman auton mitat on tunnettava, jotta pystyy kerralla pysäköimään riittävän lähelle latauspistettä. Tässä tehtävässä suureksi avuksi ovat Hyundai Ioniq Electricin pysäköintitutkat edessä ja takana. Ne ovat ilman muuta yksi sellainen varuste, joka pitää jokaisessa sähköautossa olla. Latausasemien rakenneratkaisut vaihtelevat, mutta aina auto pitää saada pysäköityä lähelle latauspistettä. Latauspistettä saattaa esimerkiksi suojata paksu putkikaide, jonka havaittavuutta tutka voi esimerkiksi peruutustilanteessa parantaa merkittävästi. Opasteilla on tarkoituksensa Sähköautoilun uutuuteen ja toistaiseksi vähyyteen liittyvä haaste on myös latauspisteiden löytäminen. Vaikka netti tarjoaakin ajantasaista tietoa latauspaikoista, ei niiden täsmällisen sijainnin löytäminen aina ole ihan yksinkertaista. Isohko kauppakeskus valtatien varrella valikoitui yhdeksi etapiksi, koska siellä oli tarjolla latauspiste. Alueelle ajettaessa mikään merkki ei kuitenkaan kertonut, missä päin isoa parkkialuetta latauspisteet sijaitsevat. Etsimällä ne löytyivät, mutta turhaa kiertelyä olisi voinut välttää muutamalla yksinkertaisella opasteella. Viimeistään uuden tieliikennelain voimaantulo korjannee tätä ongelmaa. Lakiesitykseen sisältyy tukku uusia liikennemerkkejä ja joukossa ovat myös sähköautojen latauspisteille opastavat viralliset merkit. Teksti ja kuvat: Eila Parviainen Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 25.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volvo XC90 T8 – vanhojentanssien kuningatar 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Ajoneuvot Supersuositun Fiat 500:n myynti loppuu Euroopassa – siksi täyssähköversiolle jouduttaneen tekemään oma polttomoottorivaihtoehtonsa 24.3.2024 Ajoneuvot Täysin uusi Infiniti QX80 lienee parasta, mitä Nissan Patrolista on koskaan tehty 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa – siksi se siirtyy historiaan 23.3.2024 Yleinen Peugeot E-5008 – seitsenpaikkaista sähköcrossoveria voisi luonnehtia houkuttelevaksi 23.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Yamaha MT-09 – hiottu timantti Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 26.3.2024 Koeajo Maistiainen: Suzuki Swift – pienessä vara parempi 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 28.3.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Herra tasavallan presidentti, kuinka usein pesetätte autonne? 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Å kodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 2 x VW Golf - kaksipäisen Golfin varjossa 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Å kodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 20.3.2024 Uutinen Vakuutusyhtiö If myöntää taas vakuutuksia Porsche Taycan -sähköautoille ja sen sisarmalleille – kunhan tietty ehto täyttyy 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta