11.1.2018 Ajoneuvot Vuosi sähköllä: latausasemilla riittää kehitettävää Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Sähköautojen kannan orastava kasvu paljastaa ensimmäisten latausasemien suunnittelun heikoimmat lenkit. Sähköautojen latausasemilla käytetään joko omaa latausjohtoa tai latausaseman johtoja. Kummassakin tapauksessa pysäköinti vaatii tarkkuutta. Hyundai Ioniq Electric on kooltaan ihan normaali perheauto ja latauspaikka löytyy tutulta bensatankin täyttöaukon kohdalta. Silti muutaman kerran on pikalatausasemalla pitänyt korjata auton pysäköintiä ennen kuin lataus onnistuu. Yhden latausaseman johto oli esimerkiksi niin lyhyt, että jos Ioniq oli pysäköitynä parkkiruudun keskelle, johto ei yltänyt perille asti, vaikka auton perä oli lähinnä lataustolppaa. Lataus onnistui vasta, kun Ioniq parkkeerattiin aivan ruudun takalaidalle. Yhdellä latausasemalla paljastui myös toinen erikoinen tilanne. Lataustolpan kohdalle on maalattuna kaksi parkkiruutua sähköautojen latausta varten. Ruudut on maalattu alueen reunakivetyksen suuntaisesti. Vuosi sähköllä -testimme Hyundai Ioniq Electric oli latauksessa ensimmäisessä ruudussa perä mahdollisimman lähellä lataustolppaa. Kun samalle tolpalle tuli latausvuoroaan odottamaan toinen Ioniq, kävi ilmi, että kahta samanlaista autoa ei pysty paikalla lataamaan niin, että molemmat autot olisivat parkkiruutujensa sisällä. Takimmaiseen ruutuun parkkeeraavaan Ioniqiin latausjohto ei yllä mitenkään, ei edes perät vastakkain pysäköitäessä, koska silloin Ioniqin latauspaikka jää auton ulommaiseen kylkeen, eikä lataustolpan johto yksinkertaisesti yllä sinne. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Tolpan ja autopaikkojen sijoittelu on avainasemassa Tilanne paljastaa suunnitteluhaasteen. Vanhoille huoltoasemakiinteistöille voi olla haasteellista suunnitella latausasemien sijoittelu niin, että ne ovat mahdollisimman monen sähköauton käytettävissä yhtä aikaa tai heti toisen auton latauksen valmistuttua. Lataamisen joustavuutta edesauttaa se, että ensimmäisen auton latauksen valmistuttua seuraava kuljettaja voi irrottaa latausjohdon ensimmäisestä autosta ja aloittaa oman autonsa latauksen, vaikka ensimmäisen auton kuljettaja olisi vielä kahvilla. Esimerkkitapauksessamme latausaseman ongelma olisi voitu ratkaista kohtisuoraan lataustolppaa ja reunakivetystä kohden maalatuilla pysäköintiruuduilla. Pihan muun tilankäytön kannalta tällainen ratkaisu ei kuitenkaan ole mahdollinen. Tarkkaa pysäköintiä Latausjohtojen pituuden rajallisuus vaatii sähköauton kuljettajalta täsmällistä pysäköintiä. Oman auton mitat on tunnettava, jotta pystyy kerralla pysäköimään riittävän lähelle latauspistettä. Tässä tehtävässä suureksi avuksi ovat Hyundai Ioniq Electricin pysäköintitutkat edessä ja takana. Ne ovat ilman muuta yksi sellainen varuste, joka pitää jokaisessa sähköautossa olla. Latausasemien rakenneratkaisut vaihtelevat, mutta aina auto pitää saada pysäköityä lähelle latauspistettä. Latauspistettä saattaa esimerkiksi suojata paksu putkikaide, jonka havaittavuutta tutka voi esimerkiksi peruutustilanteessa parantaa merkittävästi. Opasteilla on tarkoituksensa Sähköautoilun uutuuteen ja toistaiseksi vähyyteen liittyvä haaste on myös latauspisteiden löytäminen. Vaikka netti tarjoaakin ajantasaista tietoa latauspaikoista, ei niiden täsmällisen sijainnin löytäminen aina ole ihan yksinkertaista. Isohko kauppakeskus valtatien varrella valikoitui yhdeksi etapiksi, koska siellä oli tarjolla latauspiste. Alueelle ajettaessa mikään merkki ei kuitenkaan kertonut, missä päin isoa parkkialuetta latauspisteet sijaitsevat. Etsimällä ne löytyivät, mutta turhaa kiertelyä olisi voinut välttää muutamalla yksinkertaisella opasteella. Viimeistään uuden tieliikennelain voimaantulo korjannee tätä ongelmaa. Lakiesitykseen sisältyy tukku uusia liikennemerkkejä ja joukossa ovat myös sähköautojen latauspisteille opastavat viralliset merkit. Teksti ja kuvat: Eila Parviainen Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 29.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Opel GT - Tehokas moottori, takaveto ja hulmuava tukka 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?