29.5.2019 Ajoneuvot Yli 40 km sähköllä, syksyllä Suomeen: lataushybridi Audi Q5 55 TFSI e quattro Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kankean nimen takana piilee ensimmäinen Audin uuden aallon lataushybrideistä. Q5:n tuttuun silhuettiin on kätketty koko joukko uutta tekniikkaa. Audin uusista lataushybrideistä ensimmäisenä paikalle ennättää Q5. Lataushybridivoimalinja lausutaan audiksi TFSI e, joka vähemmän yllätyksellisesti yhdistää nykyisen TFSI-bensiinimoottorin ja lataushybridin sähkömoottorin. Koko nimi mallille on Audi Q5 55 TFSI e quattro, jossa 55 merkitsee merkin naapurikateu moottoritehoindeksiä ja quattro on luonnollisesti neliveto.Lataushybridinä Q5 jaksaa parhaimmillaan noin 45 kilometrin matkan pelkän sähkön voimin WLTP-syklillä mitattuna. Suomen vakiovarustelulla mallin yhdistetty polttoaineenkulutus on 2,2 litraa 100 kilometrillä (CO2 50 g/km).Pinnan alla Q5 55 TFSI e koostuu 2,0-litraisesta nelisylinterisestä ahdetusta bensiinimoottorista, joka tuottaa 252 hv (185 kW) huipputehon ja 370 Nm huippuväännön. Sähkömoottori avittaa etenemistä 105 kW (141 hv) voimalla ja tuo yhtälöön 350 Nm huippuväännön. Järjestelmän yhteisteho on 270 kW (362 hv) ja huippuvääntö on 500 newtonmetriä.Sähkömoottorin voima välitetään erillisen kytkimen kautta seitsemänvaihteiseen S tronic -automaattivaihteistoon, josta se siirtyy quattro ultra -nelivedolle, merkiten samalla quattro ultran ja sähkömoottorin ensiesiintymistä yhdessä. Nelivetojärjestelmä pyrkii ennakoimaan taka-akselin mahdollisen voimantarpeen auton sensoreiden, ajotilojen ja kuljettajan tekemien säätöjen perusteella.Q5 55 TFSI e kiihtyy 0–100 km/h 5,3 sekunnissa ja sen huippunopeus on 239 km/h. Pelkällä sähkömoottorilla ajettaessa huippunopeus on 135 km/h.Hybridijärjestelmän 14,1 kWh akusto perustuu litiumionitekniikkaan ja se on sijoitettu tavaratilan pohjan alle. Korkeajänniteakun jäähdytysnestekierto on yhdistetty ilmastointijärjestelmään ja jäähdytystä saavat myös sähkömoottori ja järjestelmän tehoelektroniikka. Ilmastointijärjestelmä hyödyntää korkeajännitekomponenttien hukkalämpöä käyttämällä toiminnassaan taloudellista lämpöpumppua.Lataushybridi vaatii myös lataamista, joka tapahtuu Audi Q5 55 TFSI e quattrossa parhaimmillaan 7,4 kW teholla. Voimavirtapistorasiasta (400 V/16A) ladattaessa Q5:n hybridiakku täyttyy kahdessa ja puolessa tunnissa. Schuko-tyyppisestä kotipistokkeesta ladattaessa täyslataus kestää noin kuusi tuntia. Julkisia latauspisteitä varten auton mukana tulee Mode 3 -latauskaapeli. Käytettävissä on myös Audi e-tron -latauspalvelu, jonka avulla auton voi ladata ulkomailla ilman erillisiä lisämaksuja ja kuljettajalla on yhdellä kortilla käytössään peräti 100 000 latauspistettä Euroopassa.Q5 TFSI e:n kuljettajalla on käytettävissään lisäksi myAudi-sovellus, jolla voi tarkistaa auton tilan ja säätää esimerkiksi latauksen ja ilmastoinnin toimintaa ennen liikkeellelähtöä. Sovellus kertoo myös latauspisteiden sijainnista ja sen avulla voi suunnitella ajoreittinsä valmiiksi.Q5 55 TFSI e säätää jarrutusenergian talteenottoa ajotilanteen mukaan, tarkkaillen navigoinnin reittitiedon lisäksi välimatkaa edellä ajavaan etukameran avulla. Tietojen pohjalta taloudellisuusavustin valitsee joko rullauksen polttomoottori sammutettuna tai jarrutusenergian talteenoton välillä. Järjestelmä toimii myös yhteistyössä lisävarusteisen mukautuvan vakionopeudensäätimen kanssa. Taloudellisuusavustin myös kertoo kuljettajalle tuulilasinäytön merkillä ja kaasupolkimen koputuksella, milloin poljin kannattaa nostaa parhaan mahdollisen energian talteenoton saavuttamiseksi.Mikäli autosta löytyy MMI Navigointi plus -navigointipaketti, osaa Q5 jakaa sähköenergian käytön reitin varrelle hybridijärjestelmän Auto-ajotilassa. Tuolloin järjestelmä suosii sähkömoottoria esimerkiksi kaupunkialueilla ja ruuhkaliikenteessä sekä säätää energian talteenottoa tarpeen mukaan. Taloudellisuusavustin suunnittelee energiankäytön siten, että navigointikohteeseen saavuttaisiin akku tyhjänä. Järjestelmällä on käytössään tieto esimerkiksi nopeusrajoituksista, mäistä ja liikennetilanteesta.Lisäksi käytettävissä ovat monista hybrideistä tutut ajotilat EV ja Hold. EV-ajotilassa Q5 TFSI e liikkuu pelkän sähkön avulla, ellei kuljettaja paina kaasupoljinta kynnyksen yli. EV-ajotila on myös auton oletustila käynnistyksen yhteydessä. Hold-ajotila puolestaan säilyttää akun varauksen myöhemmäksi, esimerkiksi moottoritietä pitkin keskustaan saavuttaessa.Audi Q5 55 TFSI e on varusteltu muun muassa led-ajovaloilla, urheiluistuimilla, kolmialueisella ilmastoinnilla, pituus- ja kallistussäädettävillä takaistuimilla. Suomessa vakiovarustelua on terästetty vielä mukautuvalla ilmajousituksella, vetokoukulla (vetomassat 750 kg jarruton, 1 750 kg jarrullinen), sähkötoimisella takaluukulla ja äänieristetyillä etusivulaseilla.Audi Q5 55 TFSI e quattrot saapuvat Suomeen syksyllä, ennakkomyynnin alkaessa Audi-jälleenmyyjillä kesäkuun aikana.Lähde ja kuvat: AudiMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Ajoneuvot Viileää ilmaa vai kallis remontti? Säännöllinen ilmastointihuolto voi säästää satoja euroja 14.7.2025 Uutinen Nissanin tehdas Sunderlandissa on ensimmäinen laatuaan Euroopassa – näin siellä syntyy koko kansan katumaasturi Nissan Qashqai 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Uutinen Volkswagenin Yhdysvaltain piina jatkuu: ID. Buzz huilaa nyt tariffien takia 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen