7.3.2019

Lisätietoa Audin uusista ladattavista hybrideistä: 299, 367 ja 449 hevosvoimaa

Audin hybridit

Audi tarjoaa Q5:stä, A6:sta ja A7:sta kahta hybridiversiota. Suorituskykyero on tehty sähköllä.

Audi paljasti Geneven autonäyttelyssä joukon uusia ladattavia hybridejä. Q5, A6 ja A7 saapuvat kahdella tehoversiolla, lippulaiva A8 saa yhden mallin.

Alkuperäisestä tiedotteesta puuttui kuitenkin runsaasti teknisiä tietoja, muun muassa moottorikoot ja tehot. Nyt syy selvisi, ja se on lopulta hyvin yksinkertainen: koska autoilla ei vielä ole lopullista tyyppihyväksyntää, ei Audi voi vielä julkaista teknisiä tietoja nettisivuillaan.

Salailusta ei ole kyse. Autonvalmistajaa vain koskevat monimutkaiset lailliset kiemurat, joten asioista halutaan kertoa virallisia kanavia pitkin vasta, kun kaikki on viranomaistasolla varmaa. Medialle tiedot kuitenkin voitiin kertoa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Sähkömoottori määrää tehon

Audin ladattavat hybridit tunnistaa vastedes TFSI e -nimellä. Aiemmin ladattavat mallit käyttivät e-tron -tunnusta, joka nyt halutaan varata vain täyssähköautojen käyttöön.

Q5, A6 ja A7 tulevat tarjolle kahdella tehotasolla. 50 TFSI e -tunnus tarkoittaa 299 hevosvoiman yhteistehoa ja 450 newtonmetrin huippuvääntöä. 55 TFSI e korottaa panoksia 367 hevosviomaan ja 500 newtonmetriin. Kaksikko on kumpikin varustettu quattro-nelivedolla.

Kaksi tehoversiota jakavat saman 2-litraisen turboahdetun polttomoottorin, joka tuottaa 252 hevosvoimaa. Tehoero autoille luodaan sähkömoottoreilla. 50 TFSI e versio tulee toimeen 115-hevosvoimaisella sähkömoottorilla, kun 55 TFSI e saa 143 hevosvoimaisen sähkökoneen. Kokonaisteho ei kuitenkaan ole kahden lukeman summa, sillä sähkö- ja polttomoottori saavuttavat maksimitehonsa eri kierrosluvulla.

Pitkäakselivälistä Audi A6L -mallia myydään Kiinassa, mutta sellainen oli tuotu näytille myös Geneveen. Jatkettu akseliväli takaa mainiot jalkatilat myös taka-istuimella.

Lippulaivana A8

Audin edustusauton ladattava hybridiversio kulkee nimellä A8 60 TFSI e. 3-litraisen turboahdetun V6-bensiinimoottorin (340 hv) ja 136 hv sähkömoottorin yhteisteho yltää 449 hevosvoimaan. Vääntöä on tarjolla 700 newtonmetriä.

Audi A8 60 TFSI e

Tarkat sähköiset toimintamatkat ja muut yksityiskohdat täydentyvät myöhemmin. Toistaiseksi Audi on paljastanut vasta autojen kulkevan latauksella yli 40 kilometriä WLTP-mittaustavalla, kiitos 14,1 kilowattitunnin akun. Lataus onnistuu 7,2 kilowatin teholla.

Korjattu 8.3. klo 9.21: lähdetiedon virheen vuoksi väitimme Q5:n, A6:n ja A7:n molempien tehoversioiden tunnukseksi 55 TFSI e. Oikeasti 299-hevosvoimaisen version tunnus on 50 TFSI e. Pahoittelemme virhettä.

Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat