7.3.2019 Ajoneuvot Lisätietoa Audin uusista ladattavista hybrideistä: 299, 367 ja 449 hevosvoimaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Audi tarjoaa Q5:stä, A6:sta ja A7:sta kahta hybridiversiota. Suorituskykyero on tehty sähköllä. Audi paljasti Geneven autonäyttelyssä joukon uusia ladattavia hybridejä. Q5, A6 ja A7 saapuvat kahdella tehoversiolla, lippulaiva A8 saa yhden mallin.Alkuperäisestä tiedotteesta puuttui kuitenkin runsaasti teknisiä tietoja, muun muassa moottorikoot ja tehot. Nyt syy selvisi, ja se on lopulta hyvin yksinkertainen: koska autoilla ei vielä ole lopullista tyyppihyväksyntää, ei Audi voi vielä julkaista teknisiä tietoja nettisivuillaan.Salailusta ei ole kyse. Autonvalmistajaa vain koskevat monimutkaiset lailliset kiemurat, joten asioista halutaan kertoa virallisia kanavia pitkin vasta, kun kaikki on viranomaistasolla varmaa. Medialle tiedot kuitenkin voitiin kertoa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySähkömoottori määrää tehonAudin ladattavat hybridit tunnistaa vastedes TFSI e -nimellä. Aiemmin ladattavat mallit käyttivät e-tron -tunnusta, joka nyt halutaan varata vain täyssähköautojen käyttöön.Q5, A6 ja A7 tulevat tarjolle kahdella tehotasolla. 50 TFSI e -tunnus tarkoittaa 299 hevosvoiman yhteistehoa ja 450 newtonmetrin huippuvääntöä. 55 TFSI e korottaa panoksia 367 hevosviomaan ja 500 newtonmetriin. Kaksikko on kumpikin varustettu quattro-nelivedolla.Kaksi tehoversiota jakavat saman 2-litraisen turboahdetun polttomoottorin, joka tuottaa 252 hevosvoimaa. Tehoero autoille luodaan sähkömoottoreilla. 50 TFSI e versio tulee toimeen 115-hevosvoimaisella sähkömoottorilla, kun 55 TFSI e saa 143 hevosvoimaisen sähkökoneen. Kokonaisteho ei kuitenkaan ole kahden lukeman summa, sillä sähkö- ja polttomoottori saavuttavat maksimitehonsa eri kierrosluvulla.Pitkäakselivälistä Audi A6L -mallia myydään Kiinassa, mutta sellainen oli tuotu näytille myös Geneveen. Jatkettu akseliväli takaa mainiot jalkatilat myös taka-istuimella.Lippulaivana A8Audin edustusauton ladattava hybridiversio kulkee nimellä A8 60 TFSI e. 3-litraisen turboahdetun V6-bensiinimoottorin (340 hv) ja 136 hv sähkömoottorin yhteisteho yltää 449 hevosvoimaan. Vääntöä on tarjolla 700 newtonmetriä.Tarkat sähköiset toimintamatkat ja muut yksityiskohdat täydentyvät myöhemmin. Toistaiseksi Audi on paljastanut vasta autojen kulkevan latauksella yli 40 kilometriä WLTP-mittaustavalla, kiitos 14,1 kilowattitunnin akun. Lataus onnistuu 7,2 kilowatin teholla.Korjattu 8.3. klo 9.21: lähdetiedon virheen vuoksi väitimme Q5:n, A6:n ja A7:n molempien tehoversioiden tunnukseksi 55 TFSI e. Oikeasti 299-hevosvoimaisen version tunnus on 50 TFSI e. Pahoittelemme virhettä.Teksti ja kuvat: Lauri AhtiainenMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus 24.6.2025 Ajoneuvot Diktaattorien autot – näillä loistoautoilla yksinvaltiaat ovat ajaneet 23.6.2025 Uutinen Jenkkiavolavan rekisteröinti väärillä papereilla voi johtaa rajuihin seurauksiin – kymppitonnien autoverot voivat langeta maksettavaksi 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 23.6.2025 Uutinen Kahdesta Kamuxilla myydystä jenkkiautosta löytyi myös manipuloitu matkamittarin lukema 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?