29.5.2019 Ajoneuvot Yli 40 km sähköllä, syksyllä Suomeen: lataushybridi Audi Q5 55 TFSI e quattro Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kankean nimen takana piilee ensimmäinen Audin uuden aallon lataushybrideistä. Q5:n tuttuun silhuettiin on kätketty koko joukko uutta tekniikkaa. Audin uusista lataushybrideistä ensimmäisenä paikalle ennättää Q5. Lataushybridivoimalinja lausutaan audiksi TFSI e, joka vähemmän yllätyksellisesti yhdistää nykyisen TFSI-bensiinimoottorin ja lataushybridin sähkömoottorin. Koko nimi mallille on Audi Q5 55 TFSI e quattro, jossa 55 merkitsee merkin naapurikateu moottoritehoindeksiä ja quattro on luonnollisesti neliveto.Lataushybridinä Q5 jaksaa parhaimmillaan noin 45 kilometrin matkan pelkän sähkön voimin WLTP-syklillä mitattuna. Suomen vakiovarustelulla mallin yhdistetty polttoaineenkulutus on 2,2 litraa 100 kilometrillä (CO2 50 g/km).Pinnan alla Q5 55 TFSI e koostuu 2,0-litraisesta nelisylinterisestä ahdetusta bensiinimoottorista, joka tuottaa 252 hv (185 kW) huipputehon ja 370 Nm huippuväännön. Sähkömoottori avittaa etenemistä 105 kW (141 hv) voimalla ja tuo yhtälöön 350 Nm huippuväännön. Järjestelmän yhteisteho on 270 kW (362 hv) ja huippuvääntö on 500 newtonmetriä.Sähkömoottorin voima välitetään erillisen kytkimen kautta seitsemänvaihteiseen S tronic -automaattivaihteistoon, josta se siirtyy quattro ultra -nelivedolle, merkiten samalla quattro ultran ja sähkömoottorin ensiesiintymistä yhdessä. Nelivetojärjestelmä pyrkii ennakoimaan taka-akselin mahdollisen voimantarpeen auton sensoreiden, ajotilojen ja kuljettajan tekemien säätöjen perusteella.Q5 55 TFSI e kiihtyy 0–100 km/h 5,3 sekunnissa ja sen huippunopeus on 239 km/h. Pelkällä sähkömoottorilla ajettaessa huippunopeus on 135 km/h.Hybridijärjestelmän 14,1 kWh akusto perustuu litiumionitekniikkaan ja se on sijoitettu tavaratilan pohjan alle. Korkeajänniteakun jäähdytysnestekierto on yhdistetty ilmastointijärjestelmään ja jäähdytystä saavat myös sähkömoottori ja järjestelmän tehoelektroniikka. Ilmastointijärjestelmä hyödyntää korkeajännitekomponenttien hukkalämpöä käyttämällä toiminnassaan taloudellista lämpöpumppua.Lataushybridi vaatii myös lataamista, joka tapahtuu Audi Q5 55 TFSI e quattrossa parhaimmillaan 7,4 kW teholla. Voimavirtapistorasiasta (400 V/16A) ladattaessa Q5:n hybridiakku täyttyy kahdessa ja puolessa tunnissa. Schuko-tyyppisestä kotipistokkeesta ladattaessa täyslataus kestää noin kuusi tuntia. Julkisia latauspisteitä varten auton mukana tulee Mode 3 -latauskaapeli. Käytettävissä on myös Audi e-tron -latauspalvelu, jonka avulla auton voi ladata ulkomailla ilman erillisiä lisämaksuja ja kuljettajalla on yhdellä kortilla käytössään peräti 100 000 latauspistettä Euroopassa.Q5 TFSI e:n kuljettajalla on käytettävissään lisäksi myAudi-sovellus, jolla voi tarkistaa auton tilan ja säätää esimerkiksi latauksen ja ilmastoinnin toimintaa ennen liikkeellelähtöä. Sovellus kertoo myös latauspisteiden sijainnista ja sen avulla voi suunnitella ajoreittinsä valmiiksi.Q5 55 TFSI e säätää jarrutusenergian talteenottoa ajotilanteen mukaan, tarkkaillen navigoinnin reittitiedon lisäksi välimatkaa edellä ajavaan etukameran avulla. Tietojen pohjalta taloudellisuusavustin valitsee joko rullauksen polttomoottori sammutettuna tai jarrutusenergian talteenoton välillä. Järjestelmä toimii myös yhteistyössä lisävarusteisen mukautuvan vakionopeudensäätimen kanssa. Taloudellisuusavustin myös kertoo kuljettajalle tuulilasinäytön merkillä ja kaasupolkimen koputuksella, milloin poljin kannattaa nostaa parhaan mahdollisen energian talteenoton saavuttamiseksi.Mikäli autosta löytyy MMI Navigointi plus -navigointipaketti, osaa Q5 jakaa sähköenergian käytön reitin varrelle hybridijärjestelmän Auto-ajotilassa. Tuolloin järjestelmä suosii sähkömoottoria esimerkiksi kaupunkialueilla ja ruuhkaliikenteessä sekä säätää energian talteenottoa tarpeen mukaan. Taloudellisuusavustin suunnittelee energiankäytön siten, että navigointikohteeseen saavuttaisiin akku tyhjänä. Järjestelmällä on käytössään tieto esimerkiksi nopeusrajoituksista, mäistä ja liikennetilanteesta.Lisäksi käytettävissä ovat monista hybrideistä tutut ajotilat EV ja Hold. EV-ajotilassa Q5 TFSI e liikkuu pelkän sähkön avulla, ellei kuljettaja paina kaasupoljinta kynnyksen yli. EV-ajotila on myös auton oletustila käynnistyksen yhteydessä. Hold-ajotila puolestaan säilyttää akun varauksen myöhemmäksi, esimerkiksi moottoritietä pitkin keskustaan saavuttaessa.Audi Q5 55 TFSI e on varusteltu muun muassa led-ajovaloilla, urheiluistuimilla, kolmialueisella ilmastoinnilla, pituus- ja kallistussäädettävillä takaistuimilla. Suomessa vakiovarustelua on terästetty vielä mukautuvalla ilmajousituksella, vetokoukulla (vetomassat 750 kg jarruton, 1 750 kg jarrullinen), sähkötoimisella takaluukulla ja äänieristetyillä etusivulaseilla.Audi Q5 55 TFSI e quattrot saapuvat Suomeen syksyllä, ennakkomyynnin alkaessa Audi-jälleenmyyjillä kesäkuun aikana.Lähde ja kuvat: AudiMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 18.3.2025 Uutinen Mitä Toyota Gazoo Racingilla on vedetty? Luvassa isoja takasiipiä ja keskimoottorinen GR Yaris 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 16.3.2025 Ajoneuvot Keulasta sen erottaa – uudistunut Škoda Enyaq on nyt tuotannossa ja Suomen kamaralla 16.3.2025 Ajoneuvot Täyssähköisessä Mercedes-Benz ESprinter -retkeilyautossa on yllättävänkin paljon järkeä 14.3.2025 Uutinen Moottorin haastattelu: Toyota ei usko solid state -akkujen tulevan massatuotantoon vielä vuosikausiin 14.3.2025 Ajoneuvot Ulkonäkö pettää – Mercedes-Benz CLA on nyt nimittäin aivan uusi, ja lähtökohtaisesti valmistajansa energiatehokkain sähköauto 14.3.2025 Ajoneuvot Saisiko olla maailman nopeimmin kiihtyvä tuotantoauto? Tässä on Porsche Taycan Turbo GT 13.3.2025 Autoilu Isoveli valvoo ilmasta – poliisi turvautuu drooneihin liikennevalvonnassakin 12.3.2025 Uutinen VR muokkaa matkustusluokkia – mutta miten lippujen hinnoittelu muuttuu? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 18.3.2025 Uutinen Mitä Toyota Gazoo Racingilla on vedetty? Luvassa isoja takasiipiä ja keskimoottorinen GR Yaris 17.3.2025 Koeajo Koeajo: Xpeng G9 – onko tässä markkinoiden paras kiinalaisauto? 17.3.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Keine bombe – onko tässä toisen maailmansodan arvokkain ”panttipullo”? 18.3.2025 Koeajo Koeajo: BYD Sealion 7 – laatu vakuuttaa, mutta karkaako hinta? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 13.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanille saa taas varata korjaamoajan, kun matka oli katketa tehojen katoamiseen 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 14.3.2025 Sähköautot Koeistuttu: Toyota Urban Cruiser on susi lampaan vaatteissa, tai siis Suzuki Toyotan vaatteissa 14.3.2025 Ajoneuvot Saisiko olla maailman nopeimmin kiihtyvä tuotantoauto? Tässä on Porsche Taycan Turbo GT 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 19.2.2025 Kuluttajat Fordin Ecoboost-moottorien jakopääongelmat puhuttavat – Ford on Briteissä myöntänyt massiivisen virheen, Suomessa ei 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija