20.8.2016 Pääkirjoitus: Aja ennen kuin ostat Teksti Eila Parviainen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Hybridiautojen vertailumme osoitti karulla tavalla todeksi epäilyn niiden mielekkyydestä. Vertailu nosti esiin myös niiden vielä varhaisen kehitysvaiheen lapsentauteja. Hybridiautojen vertailumme osoitti karulla tavalla todeksi epäilyn niiden mielekkyydestä. Vertailu nosti esiin myös niiden vielä varhaisen kehitysvaiheen lapsentauteja.Uuden tekniikan käyttöönottovaiheessa molemmat ovat ymmärrettäviä vaikeuksia. Kerralla ei saada täydellistä tuotetta vaan kehitystyö vie aikansa ja jossain vaiheessa tuotteet on kuitenkin tuotava markkinoille. Asiakkailta saadut käyttökokemukset ovat nekin arvokas lisä tuotteen jatkokehitykselle.Kaikkea ei kuitenkaan voida antaa anteeksi. Polttoaineenkulutus on tärkeä valintakriteeri suurelle osalle autonostajia. Polttoaineenkulutus heijastuu suoraan hiilidioksidipäästöön ja se taas on perusteena uusien autojen verotukselle. Mitä pienempi polttoaineenkulutus, sitä vähemmän hiilidioksidia ja sitä pienempi verotus.Paine hiilidoksidipäästöjen vähentämiseen on yksi painava syy, mikä kannustaa autonvalmistajia sijoittamaan tuotekehitysrahaa hybridiautoihin. Lisäsaumaa ison hyödyn saavuttamiselle antaa vanhanaikainen mittaussykli, jolla määritellään kunkin automallin virallinen polttoaineenkulutus ja hiilidioksipäästöarvo. Mittauksen 11 kilometrin ajomatka ei kerro hybridiautojen osalta yhtään mitään todellisesta kulutuksesta. Silti viralliset arvot polttoaineenkulutukselle ja päästöille määritellään tämän mittauksen perusteella.Autonvalmistaja tietenkin kiittää. Vaatimatonkin sähköinen apumoottori selviytyy 11 kilometrin urakasta helposti ja malliston päästöarvot saadaan näyttämään kauniilta. Todellisuudessa 100 kilometrin matkaa ei ole mitenkään mahdollista päästä normikulutuksella, jos sähkömoottorin toimintamatka loppuu paljon ennen kuin kilometrit. Loppumatka mennään polttomoottorin voimin.Kuluttajan kannalta ongelma on hyvin konkreettinen. Valtaosalle autonostajista käyttökustannuksilla on merkitystä. Kolminkertainen kulutus merkitsee myös kolminkertaista polttoainelaskua. Jos kuluttaja on autoa ostaessaan tietoinen siitä, että teknisten tietojen mairittelevalla luvulla ei ole mitään tekemistä todellisuuden kanssa, silloin asia on kunnossa. Petolliseksi tilanne muuttuu, jos asiakas ostaa uuden autonsa hyvässä uskossa ja luottaa valmistajan ilmoittamiin arvoihin.Kustannustietoiselta asiakkaalta uusien käyttövoimaversioiden vertailu vaatii valppautta ja harkintaa. Omat autonkäyttötarpeet on arvioitava ennen ostopäätöstä huolella. Koeajon merkitys on nyt vielä isompi kuin ennen. Hybridiautolla pitäisi olla mahdollisuus kahden–kolmen päivän koeajoon, koska ensivaikutelma latauspistokkeiden käytöstä voi antaa turhankin kielteisen kuvan. Jos koeajon pystyy tekemään ennen ostopäätöstä mahdollisimman normaalissa päivittäisessä käytössä, se antaa parhaan pohjan arvioida, mikä on kyseisen auton käyttökustannus omassa arjessa. Samalla tulee arvioiduksi käyttömukavuus. Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 12.5.2025 Lentokoneet Dubai International, maailman vilkkain kansainvälinen lentoasema, tullaan lakkauttamaan - tilalle jopa viisi kertaa suurempi korvaaja 12.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Jeep Grand Cherokee SRT Trackhawk - 710 hevosvoiman järkiostos 12.5.2025 Kuluttajat Lähes 13-vuotiaan Mersun maalipinta irtosi – myyjä tarjosi 300 euroa, ostaja vaati lähes kymppitonnin hintaista uudelleenmaalausta 12.5.2025 Uutinen Suomen ainoan Cadillac Lyriq -automallin omistaja: ”Cadillac pelasti minut syövän kauheudelta” 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 10.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Iveco Massif 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA - vanhaa vain ja ainoastaan nimi 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä”