20.8.2016 Pääkirjoitus: Aja ennen kuin ostat Teksti Eila Parviainen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Hybridiautojen vertailumme osoitti karulla tavalla todeksi epäilyn niiden mielekkyydestä. Vertailu nosti esiin myös niiden vielä varhaisen kehitysvaiheen lapsentauteja. Hybridiautojen vertailumme osoitti karulla tavalla todeksi epäilyn niiden mielekkyydestä. Vertailu nosti esiin myös niiden vielä varhaisen kehitysvaiheen lapsentauteja. Uuden tekniikan käyttöönottovaiheessa molemmat ovat ymmärrettäviä vaikeuksia. Kerralla ei saada täydellistä tuotetta vaan kehitystyö vie aikansa ja jossain vaiheessa tuotteet on kuitenkin tuotava markkinoille. Asiakkailta saadut käyttökokemukset ovat nekin arvokas lisä tuotteen jatkokehitykselle. Kaikkea ei kuitenkaan voida antaa anteeksi. Polttoaineenkulutus on tärkeä valintakriteeri suurelle osalle autonostajia. Polttoaineenkulutus heijastuu suoraan hiilidioksidipäästöön ja se taas on perusteena uusien autojen verotukselle. Mitä pienempi polttoaineenkulutus, sitä vähemmän hiilidioksidia ja sitä pienempi verotus. Paine hiilidoksidipäästöjen vähentämiseen on yksi painava syy, mikä kannustaa autonvalmistajia sijoittamaan tuotekehitysrahaa hybridiautoihin. Lisäsaumaa ison hyödyn saavuttamiselle antaa vanhanaikainen mittaussykli, jolla määritellään kunkin automallin virallinen polttoaineenkulutus ja hiilidioksipäästöarvo. Mittauksen 11 kilometrin ajomatka ei kerro hybridiautojen osalta yhtään mitään todellisesta kulutuksesta. Silti viralliset arvot polttoaineenkulutukselle ja päästöille määritellään tämän mittauksen perusteella. Autonvalmistaja tietenkin kiittää. Vaatimatonkin sähköinen apumoottori selviytyy 11 kilometrin urakasta helposti ja malliston päästöarvot saadaan näyttämään kauniilta. Todellisuudessa 100 kilometrin matkaa ei ole mitenkään mahdollista päästä normikulutuksella, jos sähkömoottorin toimintamatka loppuu paljon ennen kuin kilometrit. Loppumatka mennään polttomoottorin voimin. Kuluttajan kannalta ongelma on hyvin konkreettinen. Valtaosalle autonostajista käyttökustannuksilla on merkitystä. Kolminkertainen kulutus merkitsee myös kolminkertaista polttoainelaskua. Jos kuluttaja on autoa ostaessaan tietoinen siitä, että teknisten tietojen mairittelevalla luvulla ei ole mitään tekemistä todellisuuden kanssa, silloin asia on kunnossa. Petolliseksi tilanne muuttuu, jos asiakas ostaa uuden autonsa hyvässä uskossa ja luottaa valmistajan ilmoittamiin arvoihin. Kustannustietoiselta asiakkaalta uusien käyttövoimaversioiden vertailu vaatii valppautta ja harkintaa. Omat autonkäyttötarpeet on arvioitava ennen ostopäätöstä huolella. Koeajon merkitys on nyt vielä isompi kuin ennen. Hybridiautolla pitäisi olla mahdollisuus kahden–kolmen päivän koeajoon, koska ensivaikutelma latauspistokkeiden käytöstä voi antaa turhankin kielteisen kuvan. Jos koeajon pystyy tekemään ennen ostopäätöstä mahdollisimman normaalissa päivittäisessä käytössä, se antaa parhaan pohjan arvioida, mikä on kyseisen auton käyttökustannus omassa arjessa. Samalla tulee arvioiduksi käyttömukavuus. Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan