20.8.2016 Pääkirjoitus: Aja ennen kuin ostat Teksti Eila Parviainen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Hybridiautojen vertailumme osoitti karulla tavalla todeksi epäilyn niiden mielekkyydestä. Vertailu nosti esiin myös niiden vielä varhaisen kehitysvaiheen lapsentauteja. Hybridiautojen vertailumme osoitti karulla tavalla todeksi epäilyn niiden mielekkyydestä. Vertailu nosti esiin myös niiden vielä varhaisen kehitysvaiheen lapsentauteja.Uuden tekniikan käyttöönottovaiheessa molemmat ovat ymmärrettäviä vaikeuksia. Kerralla ei saada täydellistä tuotetta vaan kehitystyö vie aikansa ja jossain vaiheessa tuotteet on kuitenkin tuotava markkinoille. Asiakkailta saadut käyttökokemukset ovat nekin arvokas lisä tuotteen jatkokehitykselle.Kaikkea ei kuitenkaan voida antaa anteeksi. Polttoaineenkulutus on tärkeä valintakriteeri suurelle osalle autonostajia. Polttoaineenkulutus heijastuu suoraan hiilidioksidipäästöön ja se taas on perusteena uusien autojen verotukselle. Mitä pienempi polttoaineenkulutus, sitä vähemmän hiilidioksidia ja sitä pienempi verotus.Paine hiilidoksidipäästöjen vähentämiseen on yksi painava syy, mikä kannustaa autonvalmistajia sijoittamaan tuotekehitysrahaa hybridiautoihin. Lisäsaumaa ison hyödyn saavuttamiselle antaa vanhanaikainen mittaussykli, jolla määritellään kunkin automallin virallinen polttoaineenkulutus ja hiilidioksipäästöarvo. Mittauksen 11 kilometrin ajomatka ei kerro hybridiautojen osalta yhtään mitään todellisesta kulutuksesta. Silti viralliset arvot polttoaineenkulutukselle ja päästöille määritellään tämän mittauksen perusteella.Autonvalmistaja tietenkin kiittää. Vaatimatonkin sähköinen apumoottori selviytyy 11 kilometrin urakasta helposti ja malliston päästöarvot saadaan näyttämään kauniilta. Todellisuudessa 100 kilometrin matkaa ei ole mitenkään mahdollista päästä normikulutuksella, jos sähkömoottorin toimintamatka loppuu paljon ennen kuin kilometrit. Loppumatka mennään polttomoottorin voimin.Kuluttajan kannalta ongelma on hyvin konkreettinen. Valtaosalle autonostajista käyttökustannuksilla on merkitystä. Kolminkertainen kulutus merkitsee myös kolminkertaista polttoainelaskua. Jos kuluttaja on autoa ostaessaan tietoinen siitä, että teknisten tietojen mairittelevalla luvulla ei ole mitään tekemistä todellisuuden kanssa, silloin asia on kunnossa. Petolliseksi tilanne muuttuu, jos asiakas ostaa uuden autonsa hyvässä uskossa ja luottaa valmistajan ilmoittamiin arvoihin.Kustannustietoiselta asiakkaalta uusien käyttövoimaversioiden vertailu vaatii valppautta ja harkintaa. Omat autonkäyttötarpeet on arvioitava ennen ostopäätöstä huolella. Koeajon merkitys on nyt vielä isompi kuin ennen. Hybridiautolla pitäisi olla mahdollisuus kahden–kolmen päivän koeajoon, koska ensivaikutelma latauspistokkeiden käytöstä voi antaa turhankin kielteisen kuvan. Jos koeajon pystyy tekemään ennen ostopäätöstä mahdollisimman normaalissa päivittäisessä käytössä, se antaa parhaan pohjan arvioida, mikä on kyseisen auton käyttökustannus omassa arjessa. Samalla tulee arvioiduksi käyttömukavuus. Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 3.7.2025 Koeajo Maistiainen: Maxus eTerron 9 - onko tästä kiinalaisesta maantielaivasta markkinoidemme ensimmäiseksi varteenotettavaksi sähköavolavaksi? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä”