14.9.2022 Pääkirjoitus: Ajoterveys ansaitsee keulakuvan Teksti Eila Parviainen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Keulakuvien merkitystä alalla kuin alalla ei pidä väheksyä. Liikenneturvallisuustyö tarvitsee keulakuvia, mutta myös akateemista arvovaltaa. Viidessä vuodessa, vuosina 2014–2018 tapahtui 493 kuolemaan johtanutta onnettomuutta, joissa sairaus oli onnettomuuden riskitekijä. Sairaus oli välitön onnettomuuteen johtanut riski 141 onnettomuudessa ja näistä tapauksista 84 prosenttia, eli 119 kuljettajaa, sairasti sydänsairauksia tai verenpainetautia.Taustariskiksi sairaus määriteltiin 352 kertaa eli silloin sairaus vaikutti onnettomuuden syntyyn yhdessä muiden riskien kanssa. Päihderiippuvuutta esiintyi 217 kertaa, psyykkistä sairautta 162 kertaa ja sydänsairautta tai verenpainetautia 108 kertaa.Nämä tiedot on poimittu Onnettomuustietoinstituutin ajoterveysraportista vuodelta 2021. Vuosittain siis sattui noin sata kuolemaan johtanutta onnettomuutta, joissa sairaus näytteli oman roolinsa. Valitettavasti tilanne ei ole muuttunut tarkastelujakson jälkeen yhtään parempaan suuntaan – sen voi päätellä vaikkapa tämän lehden jutusta, jossa on koottu tiivistelmät kaikista viime vuoden syyskuussa tapahtuneista kuolemankolareista.Liikenneonnettomuuksien tutkijalautakunnat tekevät ainutlaatuista ja laadukasta tutkimustyötä. Ne tutkivat jokaisen kuolemaan johtaneen onnettomuuden. Meillä on siis laadukasta tietoa onnettomuuksiin johtaneista syistä. Kun syyt tiedetään, pitäisi tietoa käyttää tehokkaasti ehkäisemään tulevia onnettomuuksia.Suomessa iloittiin vuonna 2014 maamme ensimmäisestä liikennelääketieteen professuurista, joka saatiin Helsingin yliopistoon. Ilo jäi väliaikaiseksi, sillä ensimmäisen viranhaltijan eläköidyttyä vuonna 2017 ei seuraajaa ole vieläkään nimitetty. Rahoitus vastaavaan osa-aikaiseen professuuriin on kuitenkin olemassa.Tehtävä on ollut kertaalleen haettavana, mutta silloin sitä ei täytetty, koska riittävän akateemisen pätevyyden omaavaa hakijaa ei löytynyt. Helsingin yliopiston lääketieteellisen tiedekunnan dekaanin Anne Remeksen mukaan tehtävä voitaisiin laittaa uudelleen hakuun, mutta edelleen ilmassa on kysymys: onko tarjolla kiinnostuneita ja nimenomaan tälle alalle akateemisesti päteviä hakijoita?Professorilta vaaditaan tietenkin akateemisia meriittejä. Meriittejä pitää olla nimenomaan siltä alalta, minkä professuurista on kyse. Liikennelääketieteellä on pienen tieteenalan ongelma: vaadittujen akateemisten meriittien saavuttaneita tai niiden tavoittelusta innostuneita ei ole ruuhkaksi asti. Silti maassamme on osaamista ja tehdään laadukasta työtä myös liikennelääketieteessä.Keulakuvien merkitystä alalla kuin alalla ei pidä väheksyä. Liikenneturvallisuustyö tarvitsee keulakuvia, mutta myös akateemista arvovaltaa. Professorin aseman omaavan henkilön merkitys liikenneturvallisuuskeskustelussa ja sitä kautta liikenneturvallisuuden parantamisessa olisi iso. Ovi professoriksi on jo raollaan. Kenties edellisen hakukierroksen jälkeen on jo tullut uusia meriittejä niin paljon, että pätevä hakija jo löytyisikin? Tässä asiassa oma-aloitteisuudesta ei varmasti ole haittaa, eikä kollegan tai muun verkoston vinkistä. Tuleva liikennelääketieteen professori voi olla olemassa, mutta hänet on löydettävä ja kannustettava tarttumaan mahdollisuuteen. Kun rahoitus on olemassa, ei tehtävä saa jäädä nukkumaan. Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harvinainen Saab-Lancia 600 – Pohjolan Delta oli aikansa Vuoden Auto 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 8.5.2025 Liikenne Ilmavoimien Baana 25 -harjoitus sulkee nelostien viikoksi Tikkakosken varalaskupaikan kohdalta 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa