14.9.2022 Pääkirjoitus: Ajoterveys ansaitsee keulakuvan Teksti Eila Parviainen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Keulakuvien merkitystä alalla kuin alalla ei pidä väheksyä. Liikenneturvallisuustyö tarvitsee keulakuvia, mutta myös akateemista arvovaltaa. Viidessä vuodessa, vuosina 2014–2018 tapahtui 493 kuolemaan johtanutta onnettomuutta, joissa sairaus oli onnettomuuden riskitekijä. Sairaus oli välitön onnettomuuteen johtanut riski 141 onnettomuudessa ja näistä tapauksista 84 prosenttia, eli 119 kuljettajaa, sairasti sydänsairauksia tai verenpainetautia. Taustariskiksi sairaus määriteltiin 352 kertaa eli silloin sairaus vaikutti onnettomuuden syntyyn yhdessä muiden riskien kanssa. Päihderiippuvuutta esiintyi 217 kertaa, psyykkistä sairautta 162 kertaa ja sydänsairautta tai verenpainetautia 108 kertaa. Nämä tiedot on poimittu Onnettomuustietoinstituutin ajoterveysraportista vuodelta 2021. Vuosittain siis sattui noin sata kuolemaan johtanutta onnettomuutta, joissa sairaus näytteli oman roolinsa. Valitettavasti tilanne ei ole muuttunut tarkastelujakson jälkeen yhtään parempaan suuntaan – sen voi päätellä vaikkapa tämän lehden jutusta, jossa on koottu tiivistelmät kaikista viime vuoden syyskuussa tapahtuneista kuolemankolareista. Liikenneonnettomuuksien tutkijalautakunnat tekevät ainutlaatuista ja laadukasta tutkimustyötä. Ne tutkivat jokaisen kuolemaan johtaneen onnettomuuden. Meillä on siis laadukasta tietoa onnettomuuksiin johtaneista syistä. Kun syyt tiedetään, pitäisi tietoa käyttää tehokkaasti ehkäisemään tulevia onnettomuuksia. Suomessa iloittiin vuonna 2014 maamme ensimmäisestä liikennelääketieteen professuurista, joka saatiin Helsingin yliopistoon. Ilo jäi väliaikaiseksi, sillä ensimmäisen viranhaltijan eläköidyttyä vuonna 2017 ei seuraajaa ole vieläkään nimitetty. Rahoitus vastaavaan osa-aikaiseen professuuriin on kuitenkin olemassa. Tehtävä on ollut kertaalleen haettavana, mutta silloin sitä ei täytetty, koska riittävän akateemisen pätevyyden omaavaa hakijaa ei löytynyt. Helsingin yliopiston lääketieteellisen tiedekunnan dekaanin Anne Remeksen mukaan tehtävä voitaisiin laittaa uudelleen hakuun, mutta edelleen ilmassa on kysymys: onko tarjolla kiinnostuneita ja nimenomaan tälle alalle akateemisesti päteviä hakijoita? Professorilta vaaditaan tietenkin akateemisia meriittejä. Meriittejä pitää olla nimenomaan siltä alalta, minkä professuurista on kyse. Liikennelääketieteellä on pienen tieteenalan ongelma: vaadittujen akateemisten meriittien saavuttaneita tai niiden tavoittelusta innostuneita ei ole ruuhkaksi asti. Silti maassamme on osaamista ja tehdään laadukasta työtä myös liikennelääketieteessä. Keulakuvien merkitystä alalla kuin alalla ei pidä väheksyä. Liikenneturvallisuustyö tarvitsee keulakuvia, mutta myös akateemista arvovaltaa. Professorin aseman omaavan henkilön merkitys liikenneturvallisuuskeskustelussa ja sitä kautta liikenneturvallisuuden parantamisessa olisi iso. Ovi professoriksi on jo raollaan. Kenties edellisen hakukierroksen jälkeen on jo tullut uusia meriittejä niin paljon, että pätevä hakija jo löytyisikin? Tässä asiassa oma-aloitteisuudesta ei varmasti ole haittaa, eikä kollegan tai muun verkoston vinkistä. Tuleva liikennelääketieteen professori voi olla olemassa, mutta hänet on löydettävä ja kannustettava tarttumaan mahdollisuuteen. Kun rahoitus on olemassa, ei tehtävä saa jäädä nukkumaan. Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 6.5.2024 Uutinen Automyyjä myi Land Roverin ruostesuojattuna – auton alustassa ruostetta ja takapalkki olikin läpimätä 4.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: voiko automaattivaihteista autoa hinata? 6.5.2024 Yleinen Koeajo: Tesla Model X – yhä erilainen entinen nuori 6.5.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: VW Karmann Ghia - kun saksalainen luotettavuus ja italialainen tyyli kohtaavat 5.5.2024 Moottoripyörät Honda GL 1800 Gold Wing saamassa 8-sylinterisen kilpailijan 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 4.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: voiko automaattivaihteista autoa hinata? 4.5.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Citroën 2CV 4x4 'Sahara' on rättäreiden kunkku 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe