5.1.2017 Pääkirjoitus: Kaikki keinot käyttöön Teksti Eila Parviainen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Vuonna 2030 kaikesta tieliikenteeseen myydystä polttoaineesta 30 prosenttia pitäisi olla biopolttoaineita. Syksyllä julkaistu Suomen energia- ja ilmastostrategia vuoteen 2030 linjasi biopolttoaineiden käytön lisäämiselle selvästi hallitusohjelmaa kovemmat tavoitteet. Vuonna 2030 kaikesta tieliikenteeseen myydystä polttoaineesta 30 prosenttia pitäisi olla biopolttoaineita. Lisäksi sähkö- ja biokaasuautojen lisääntymistä halutaan vauhdittaa 100 miljoonan euron tukipaketilla. Tavoitteiden taustalla on liikenteen tuottamien kasvihuonekaasujen vähentäminen. Niiden vähentämiseen on käytännössä kolme tapaa. Ajoneuvokaluston uusiminen entistä energiatehokkaammaksi tuottaa välitöntä vähenemää myös vapautuvien kasvihuonekaasujen määrään. Mitä tehokkaammin liikennejärjestelmä hoitaa tarvittavan liikkumistarpeen, sitä vähemmän kasvihuonekaasuja vapautuu. Järjestelmän kehittämisessä on silloin kysymys joukkoliikenteen suosimisesta ja uusien palveluiden kehittämisestä. Kolmas vaihtoehto on vähähiiliseen energiaan siirtyminen. Käytännössä silloin kysymyksessä ovat biopolttoaineet, sähkö ja pidemmällä aikavälillä kenties vety. Tavoitteet uusiutuvan energian osuuden ja omavaraisuuden kasvattamisesta istuvat hyvin suomalaiseen nestemäisten biopolttoaineiden tuotantoon. Kolmesta isosta toimijasta St1 ja UPM kertovat käyttävänsä biopolttoaineiden raaka-aineena pelkästään jäte- tai tähdepohjaisia raaka-aineita. Nesteenkin biopolttoainetuotannossa niiden osuus on yli 80 prosenttia. Nestemäisten biopolttoaineiden puolesta puhuu myös siirtymän helppous. Ne kun soveltuvat nykyiseen autokantaan ja jakeluverkostoon. Sähköautojen nosteessa on syytä muistaa, että sähköauton käyttö on päästötöntä vasta, kun sen lataamiseen käytetty sähkö on tuotettu uusiutuvalla tavalla. Käytännössä siis aurinko-, tuuli- tai vesivoimalla. VTT:n laskelmien mukaan alemman keskikokoluokan esimerkkihenkilöauton hiilidioksidipäästöt ajettua kilometriä kohden ovat bensiinikäyttöisenä 139 g, dieselinä 102 g ja maakaasulla 119 g. Vastaavasti jäterasvasta tehdyn uusiutuvan dieselin hiilidioksidipäästö on 17 g ja puupohjaisen 5 g. Biokaasun osalta laskelma päätyi arvoon 32 g. Samassa laskelmassa täyssähköauton hiilidioksidipäästöksi keskimääräisellä sähköllä saatiin 28 g. Ns. marginaalisähkön käyttö kuitenkin nostaa päästön määräksi 80 g. Marginaalisähköllä tarkoitetaan kulutushuippujen aikaan tuotettua sähköä. Merkittävä lisähaaste sähkö- tai vetyautojen yleistymiselle on tietenkin jakeluverkoston rakentaminen. Se vie aikaa ja vaatii investointeja, joihin on löydettävä jostain rahaa. Kestävästi tuotettuja nestemäisiä biopolttoaineita tarvitaan joka tapauksessa, sillä nykyisin liikenteessä olevista autoista joka kolmas on liikenteessä vielä vuonna 2030. Tälle ajoneuvokannalle sähkö ei ole ratkaisu. Varsinaisen ympäristötavoitteen saavuttamisen kannalta on tärkeää, että ohjauskeinot valitaan teknologianeutraalisti. Energiatehokkuus on hyvä mittari ja kun päästöihin lasketaan mukaan myös tuotantovaiheen päästöt, vältetään niiden lakaisu maton alle. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 22.4.2024 Moottoripyörät Tiesitkö, että amerikkalaiset Indian-moottoripyörät suunnitellaan Ruotsissa? 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! 21.4.2024 Lentokoneet Ilmailu: Kaksi vakavaa vaaratilannetta tammikuussa 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa - tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?