22.2.2023 Pääkirjoitus: Kun raha ratkaisee, on laskettava itse Teksti Eila Parviainen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Omien todellisten kustannusten laskeminen voi tuntua työläältä, mutta tässä asiassa vaiva varmasti palkitaan. Moni meistä suhtautuu omiin autoilukustannuksiin "musta tuntuu" -periaatteella. Liikenne on kotitalouksien suurin menoerä heti asumisen jälkeen. Ei siis ihme, että raha on aina mukana, kun puhutaan autoilusta ja autoilun sekä liikenteen kehityksestä. Keskustelun ytimessä ovat tyypillisesti olleet polttoaineiden hinnat, verotus, autojen hinta, huollot ja korjaukset. Taloudellisesta ajamisesta on puhuttu erityisesti silloin, kun polttoaineiden hinnat ovat karanneet normaalia korkeammalle.Todellisten kustannusten laskeminen edes vallitsevassa tilanteessa ei ole ihan yksinkertaista. Vielä vaikeampaa on päästä oikeaan tulokseen, kun arvioidaan vaikkapa kahden seuraavan vuoden kustannuksia. Ennakoinnilla on merkitystä erityisesti silloin, kun pohditaan auton vaihtoa. Kokonaiskustannuksissa voi olla yllättäviä eroja sen mukaan, millainen auto valitaan ja millaista sen käyttö on.Sähkön hinnan ennennäkemättömät hintakirit ovat herättäneet meitä valitettavan tehokkaasti todellisuuteen. Tuskinpa vuosi sitten olisi arvattu oikeasti ennakoida, että vuoden kuluttua kilowattitunti sähköä saattaisi maksaa jopa 50 senttiä? Ja että "ihan ok" -hinta voisi olla lähes 20 senttiä? Ennustaminen on vaikeaa ja joskus jopa mahdotonta.Rahoistaan tarkan kuluttajan kannalta tilanne on haastavampi kuin koskaan ennen.Erilaisia autoja ja käyttövoimia on paljon ja energian hinnat heilahtelevat. Kun tähän lisätään jokaisen kuluttajan omat auton käyttötarpeet, on yhtälö sellainen, että vain autoilija itse pystyy lopulta laskemaan autoilunsa todelliset kustannukset.Tässä Moottorissa testaamme edullisimman hintaluokan kesärenkaita. Etsimme kuluttajan avuksi vastausta kysymykseen: kannattaako ostaa halpa rengas vai onko sittenkin syytä ostaa tuttu, vaikkakin vähän kalliimpi, merkkirengas? Maailman suurin sähköautojen talvitesti taas mittaa uusien sähköautojen todellisia kulutuksia talvikelissä – rahanarvoista tietoa sekin. Kokonaan omaan juttuunsa olemme koonneet katsauksen siihen, mikä kaikki autoilussa maksaa. Tämä kooste toivottavasti auttaa lukijoitamme selvittämään oman autoilun todelliset kustannukset ja kenties antaa vinkkejä siihen, miten omia autoilukustannuksia voisi pienentää.Omien todellisten kustannusten laskeminen voi tuntua työläältä, mutta tässä asiassa vaiva varmasti palkitaan. Moni meistä suhtautuu omiin autoilukustannuksiin "musta tuntuu" -periaatteella. Tämä paljastui myös alkukesästä 2022 vakuutusyhtiö LähiTapiolan teettämästä kyselystä. Vastaajat arvioivat autoilunsa kuukausikuluiksi 331 euroa. Valitettavasti arvio meni pahasti metsään, jos sitä verrataan vaikkapa kilometrikorvausten määrittelyn pohjana olevaan Tilastokeskuksen aineistoon. Virallisen laskelman mukaan keskivertoautolla ja 15 000 kilometrin vuotuisella ajomäärällä autoilun kustannukset ovat noin 700 euroa kuukaudessa. Siis kaksinkertaiset siihen, mitä kyselyyn vastanneet arvioivat!Jutussamme autoilun kustannukset on ryhmitelty 13 eri kululajiin. Mitä tunnollisemmin niitä jaksaa oman autoilun osalta selvittää, sitä rehellisemmän vastauksen omasta autoilusta saa. Sen jälkeen voi miettiä keinoja eri kustannusten alentamiseen. Joskus vaihtoehtona on auton vaihto, joskus taloudellisempi ajaminen, joskus koko liikkumistottumusten uudelleen arviointi. Varmaa on, että laskutoimitus kannattaa. Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harvinainen Saab-Lancia 600 – Pohjolan Delta oli aikansa Vuoden Auto 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 7.5.2025 Klassikko Classic Motorshow 2025: saksalainen edustusauto, jonka merkki ei olekaan aivan helppo 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa