24.7.2019 Pääkirjoitus: Päihdekuski ei piittaa Teksti Eila Parviainen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kun vakavan liikenneonnettomuuden taustalla on terveysongelma, sen estäminen liikenneturvallisuustyön keinoin on lähes mahdotonta. Kun vakavan liikenneonnettomuuden taustalla on terveysongelma, sen estäminen liikenneturvallisuustyön keinoin on lähes mahdotonta. Tutkijalautakunnat näkevät alkoholin, huumeiden ja ajokykyyn vaikuttavien lääkeaineiden käytön liikenteessä nimenomaan ajoterveys-ongelmana. Toistuvasti tutkijalautakunnat antavat suosituksia hoitoon ohjauksesta ja liikennelääkärijärjestelmän käyttöönotosta ja kehittämisestä. Teknisistä ratkaisuista erityisesti alkolukko on esillä tutkijalautakuntien suosituksissa.Liikenneturvallisuus ja sen parantaminen on kuitenkin pitkään ollut poissa huomion keskipisteestä. Liikenneturvallisuutta käytetään tällä hetkellä lähinnä muodollisena perusteluna, kun halutaan lisä-rahaa johonkin hankkeeseen. Tavoitteellinen ja määrätietoinen liikenneturvallisuustyö on hajonnut yksittäisiin kampanjoihin, eikä ole lähelläkään kärkeä esimerkiksi hallituksen kiinnostuksen kohteissa.Suomella on vahvat perinteet aktiivisessa liikenneturvallisuustyössä ja näiden perinteiden vaikutus näkyy edelleen vahvana. Myös tilastoissa.Viiden vuoden jaksolla, vuosina 2013–2017, liikenneonnettomuuksien tutkijalautakunnat tutkivat yhteensä 921 kuolemaan johtanutta moottoriajoneuvo-onnettomuutta. Määrä on vähentynyt lähes viidenneksen edellisestä viisivuotisjaksosta.Sama tilasto paljastaa kuitenkin myös huolenaiheen. Vaikka kuolemaan johtaneet onnettomuudet ovat vähentyneet 19 prosentilla, on vähennys rattijuopumusonnettomuuksissa pienempi, 18 prosenttia. Samaan aikaan huumekuljettajien määrä on kasvanut: edellisellä viisivuotisjaksolla heitä oli 59, mutta tuoreimmalla jaksolla jo 78. Myös poliisin tietoon tulleiden huumekuljettajien määrä on kasvanut.Päihdekuljettaja ei piittaa säännöistä, turva-laitteista eikä ajokorteista. Kuolemaan johtaneen onnettomuuden aiheuttaneista rattijuopoista 81 prosenttia ylitti törkeän rattijuopumuksen rajan. Rattijuopoista 69 prosenttia ja huumekuskeista 59 prosenttia ei käyttänyt asianmukaisesti turvavyötä tai kypärää. Lähes puolet rattijuopoista ylitti tien nopeusrajoituksen vähintään 30 km/h.Listalle mahtuu yleisen piittaamattomuuden lisäksi myös muita yleisiä inhimilliseen toimintaan liittyviä riskejä, kuten kuljettajan mielentilaan ja lääkitykseen liittyvät riskit, väsymys, ajokortittomuus, vähäinen ajokokemus ja juopunut matkaseura.Tutkijalautakunnat pitävät tärkeänä valistamista ja tiedottamista erityisesti alkoholin, huumeiden ja lääkkeiden vaikutuksesta ajokykyyn, mutta kannattavat samalla myös rangaistusten koventamista.Vaikka liikenneturvallisuustyöllä ei ole mahdollisuuksia vaikuttaa ajoterveyteen, eikä liikennelääkärijärjestelmä vielä toimi toivotulla tavalla, on meillä jokaisella mahdollisuus vaikuttaa oman lähipiirimme asenteisiin ja käyttäytymiseen. Piitataan ja puututaan, kun havaitsemme läheisen ajokunnon heikkenevän. Eikä lähdetä päihdekuskin kyytiin. Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 10.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Iveco Massif 10.5.2025 Koeajo Koeajo: MG Cyberster GT – superhalpa superauto? 9.5.2025 Ajoneuvot Toyota Corolla Cross pesi kasvonsa - auttaako GR Sport sitä kipuamaan korkeammalle myyntitilastoissa? 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 5.5.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Enyaq 85x 4x4 Sportline – pikkuhiljaa aina vain paremmaksi 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä”