31.1.2024 Pääkirjoitus: Pohjakosketus paljasti tietoaukon Teksti Eila Parviainen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ei ole kohtuullista, että pelkkä jäisen aurausvallin ylitys saattaa aiheuttaa uuteen autoon 15 000 euron korjauslaskun. On aika sukeltaa ennakkoluulojen ja asenteiden syvään päätyyn. Käyttötestissämme olleelle täyssähköiselle Kia Nirolle sattui mitättömän tuntuinen pohjakosketus, jonka korjauskustannus on nousemassa käsittämättömän suureksi. Sattuma antoi meille siis mahdollisuuden tarttua todellisen esimerkin kautta asiaan, mikä herättää aivan varmasti tunteita. Kysyimme sähköautojen maahantuojilta korjauskäytännöistä ja kustannuksista pohjakosketusvaurioihin liittyen. Vastauksista paljastui tyly todellisuus: kallista on. Useista vastauksista kävi myös ilmi, että vakiintuneita korjauskäytäntöjä ei vielä ole, mutta niitä valmistellaan ja kehitetään kuumeisesti. Kehitystä tosiaan tarvitaan. Ei ole kohtuullista, että pelkkä jäisen aurausvallin ylitys saattaa aiheuttaa uuteen autoon 15 000 euron korjauslaskun. Joillain merkeillä lasku voi olla paljon isompikin. Pahimmillaan näin kallis vaurio voi syntyä jopa huomaamatta, kuten käyttötestiautolle kävi. Kun Moottori testaa autoja, tavoitteena on aina nostaa esiin kuluttajan kannalta merkityksellisiä asioita. Tässä tapauksessa esiin nousi sattumalta asia, joka vaikuttaa paljon laajemmin kuin vain yksittäisen automallin omistajaan. Autokannan sähköistyminen on vielä aivan alkutaipaleellaan, ja sähköautossa sekä sen korjaamisessa on paljon kehitettävää. Vaikka kehitys kulkeekin eteenpäin nopeaa vauhtia, edessä on vielä monta ratkaisua vaativaa haastetta. Se ei tee sähköautosta epäonnistunutta tuotetta, mutta paljastaa kyllä kiireen, jolla uudenlaiset autot on tuotu liikenteeseen. Ajan myötä haasteet ratkaistaan – siitä pitää huolen kilpailutilanne ja tuotekehitys – mutta toistaiseksi sähköautoilevan kuluttajan on edelleen varauduttava keskeneräisyyteen. Pohjakosketuksen riskiin voi varautua vakuutuksella ja valppaudella. Varovaiselle kuljettajalle kallista vahinkoa ei välttämättä tapahdu koskaan. Käytettyä sähköautoa ostava puolestaan voi minimoida pohjavaurioiden riskin teettämällä autolle kuntotarkastuksen ennen ostopäätöstä. Turhaan mielipidemyrskyyn ei ole aihetta, mutta tietoa ja toimintaohjeita tarvitaan vielä paljon lisää. Erityisesti katse kohdistuu nyt automaahantuojiin. Maahantuoja voi toimittaa Traficomin tietopankkiin merkki- ja mallikohtaiset ohjeet, millaiset vauriot akkukoteloissa voidaan hyväksyä katsastuksessa. Valitettavasti läheskään kaikki maahantuojat eivät ohjeita ole toimittaneet. Tilanne on kuluttajan näkökulmasta anteeksiantamaton, sillä ohjeiden puuttuessa katsastajalla ei ole muuta keinoa kuin hylätä ajoneuvo katsastuksessa. Tässä tilanteessa asiakas joutuu hakemaan merkkiliikkeestä lausunnon akkukotelon hyväksyttävyydestä. On täysin kohtuutonta, että kuluttaja joutuu maksamaan merkkiliikkeelle lausunnosta, jota ei olisi tarvittu, jos maahantuoja olisi toimittanut ohjeet Traficomin tietokantaan. Korjauksesta voidaan laskuttaa, mutta lausunto siitä, että akkukotelo on hyväksyttävässä kunnossa, on jo asiakkaan rahastusta, jos ohjeita ei ole toimitettu Traficomille. Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 7.7.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Timo Salosen Mersut Himoksella 7.7.2024 Koeajo Koeajo: Renault Rafale – huippumalliksi tuulen lailla 7.7.2024 Käyttötesti Sähköpyörän käyttötestin loppuraportti: Canyon Grizl:On -pyörällä ajamista ei haluaisi lopettaa! 7.7.2024 Uutinen Suomalaisilla on haasteita tiettyjen liikennemerkkien tulkitsemisessa – tunnistatko nämä liikennemerkit? 8.7.2024 Traktorit Farmari 2024: esillä paljon veteraanitraktoreita - tässä niistä 17 mielenkiintoisinta 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 7.7.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Timo Salosen Mersut Himoksella 2.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes S124 ja nykyisinkin laatua henkivä ergonomia 1.7.2024 Ajoneuvot 1 164 newtonmetrin edestä vääntävä täyssähköinen Mercedes-Benz G580 sai Suomi-hinnat - tulee olemaan ylivoimaisesti halvin G-sarjalainen 4.7.2024 Sähköpyörät Sähköpyörä: Milloin tarvitaan liikennevakuutus? 21.6.2024 Käytetyt autot Traficom-katsastus: vähävikaisimmat ja runsasvikaisimmat henkilöautomallit erottuvat selvästi 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.6.2024 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: Škoda Superb farmarin kevythybridillä 1800 kilometriä Suomen suvessa tankkaamatta 11.6.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Pappa-Tunturi 13.6.2024 Käytetyt autot Traficom-katsastus: kymmenvuotiaissa parhaina kaksi Hondan automallia