3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja Teksti Marko Jokela Kuva Moottorin arkisto Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Vuosi 2025 toi mukanaan jakeluvelvoitteen korotuksen, joka tarkoittaa bensiinin litrahinnan nousua. Henkilöautoilun menovesi on bensiini, vaikka sähköautoilusta paljon puhutaankin. Suomen 2,76 miljoonan autoyksilön henkilöautokannasta aivan valtaosa, noin 1,77 miljoonaa autoa, on polttomoottorisia bensiiniautoja. Dieselautoja on hieman yli 660 000. Täyssähköautoja maan henkilöautokannasta on hieman yli 118 000.Täyssähköautojen määrä on ollut kasvussa mutta niiden osuus on vielä varsin vähäinen: täyssähköautojen osuus henkilöautokannasta oli vuoden 2025 alussa noin 4,3 % ja lataushybridien osuus 6,0 %.Kaikista Suomessa vuonna 2024 ensirekisteröidyistä henkilöautoista ladattavia oli 49,6 prosenttia, joista 29,5 prosenttia täyssähköautoja ja 20,1 prosenttia ladattavia hybridejä.Bensiiniautoilijoiden kukkarolla tullaan käymään, sillä litrahintoihin vaikuttava jakeluvelvoite kiristyi vuoden alusta. Jakeluvelvoite tuo mukanaan nestemäisiin polttoaineisiin lisättävän biopolttoaineen osuuden kasvun.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyUusiutuva nostaa hintojaJakeluvelvoite on ollut 13,5 prosenttia, mutta osuus nousi täksi vuodeksi 16,5 prosenttiin. Osuuden kasvu nostaa litrahintoja, sillä polttoaineisiin lisättävä uusiutuva polttoaine on kalliimpaa kuin bensiini tai diesel.Jakeluvelvoite nousu jatkuu lähitulevaisuudessakin, sillä ensi vuoden jakeluvelvoite nousee 19,5 prosenttiin. Vuonna 2027 jakeluvelvoite kohoaa jo 22,5 prosenttiin.Uusiutuvien polttoaineiden jakeluvelvoitteen tavoitteena on vähentää fossiilisten polttoaineiden käyttöä liikenteessä EU:n alueella.Polttonesteiden hintaan pumpulla vaikuttaa moni asia kuten raakaöljyn maailmanmarkkinahinta, joka puolestaan heilahtelee esimerkiksi globaalien rauhattomuuksien vuoksi.Tilastokeskuksen mukaan polttonesteiden vuosittaiset keskihinnat Suomessa laskivat vuonna 2024 verrattuna edeltävään vuoteen. Dieselin verollinen keskihinta oli 1,8 euroa ja bensiini 95:n 1,8 euroa litralta. Bensiini 98:n vastaava keskihinta puolestaan oli 1,9 euroa ja kevyen polttoöljyn 1,4 euroa.Eduskunta äänesti joulukuussa Suomen liittymisestä EU-tasoiseen päästökauppaan. Tasavallan presidentti vahvisti 30.12.2024 lain fossiilisen polttoaineen jakelun päästökaupasta.Moottori on kirjoittanut aiheesta aiemmin esimerkiksi otsikolla Päästökaupan seuraus: polttonesteiden hinnat nousevat – mutta paljonko? Direktiivimuutoksen myötä EU:ssa perustetaan uusi polttoaineen jakelua koskeva päästökauppa. Se kattaa taakanjakosektorin päästöjä ja pyrkii auttamaan jäsenvaltioita taakanjakovelvoitteiden saavuttamisessa. Uusi järjestelmä käynnistyy vuonna 2027.Järjestelmä on pitkälti yhdenmukainen voimassa olevan yleisen päästökaupan kanssa. Järjestelmä tarkoittaa, että sääntelyn kohteena oleva taho on velvollinen hankkimaan päästöjään vastaavan määrän päästöoikeuksia.Monimutkaiselta kuulostava mekanismi tarkoittaa autoilijan kannalta käytännössä sitä, että vuodesta 2027 alkaen fossiilisten polttoaineiden kuluttajahinnat kohoavat – arvostelijoiden mielestä jopa holtittoman ennakoimattomasti.Autoliitto: ennakoimattomuus kasvaaSuomen suurimman auton käyttäjien etujärjestön mukaan päästökaupassa polttoaineen hinnanmuodostukseen liittyy huomattavasti enemmän epävarmuustekijöitä, kuin polttoaineverotuksessa.Autoliiton näkemyksen mukaan ”polttoaineveroon verrattuna hinnanmuodostukseen liittyy huomattavasti enemmän epävarmuustekijöitä, joita kotitalouksien ja yritysten on vaikea ennakoida.” Ongelmaksi päästökaupassa muodostuu Autoliiton näkemyksen mukaan se, että jäsenvaltioiden omat polttoaineverotasot ja niihin rinnastettavat käyttövoimasta riippuvat vuotuiset verot eroavat merkittävästi toisistaan. ”Ilman polttoaineverojärjestelmän harmonisointia päästökaupan seurauksena syntyy korkean polttoaineveron maihin, kuten Suomeen, todennäköisesti huomattavasti korkeampi kokonaisverotaso. Jo nyt Suomessa, jossa oman auton käyttö on harvan asutuksen ja pitkien etäisyyksien takia kaikkein perustelluinta ja usein vaihtoehdotonta, on Euroopan kalleimmat polttoaineet”, Autoliitto tähdentää.Nousupaine: 11–16 senttiä/litraPolttoaineen jakelun päästökauppa nostaa fossiilisten polttoaineiden kuluttajahintoja vuodesta 2027 alkaen.Hintavaikutuksen suuruuteen liittyy epävarmuutta, mutta valtioneuvoston tiedotteen mukaan komission arvioissaan käyttämällä 50 euron päästöoikeuden hinnalla hintavaikutus olisi 11–16 senttiä litralta polttoaineesta riippuen.Lähteet: Valtioneuvosto, Tilastokeskus, Autoalan Tiedotuskeskus, Netwheels Oy, Mittaristo ja Liikenne- ja viestintävirasto Traficom, liikenneasioiden rekisteriMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Autoilu Taidetta ensihoidon keskelle – uudet Taidelanssit liikenteessä Kanta-Hämeessä 9.7.2025 Ajoneuvot Puolustusvoimat tilaa Scanialta 15 paloautoa – autojen täysi varustelu tehdään Säynätsalossa 8.7.2025 Autonhoito Yksi yllättävä kohta naarmuuntuu helposti sähköautossa – auton maalipinnan suojaaminen suojakalvolla yleistyy koko ajan enemmän 8.7.2025 Uutinen Maailman vanhin Rolls-Royce-kerho visiitillä Suomessa: ”Kerho on perustettu ajamista varten” 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 7.7.2025 Autoilu Taksiyritys laajenee koko Suomeen 6.7.2025 Uutinen Pikkuautot pulassa Euroopassa kiristyvien säädösten kanssa – avuksi Japani-tyyliset kääpiöautot? 4.7.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 3.7.2025 julkaisemaan verkkojuttuun Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: "kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja" 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 - erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 4.7.2025 Koeajo Maistiainen: Mercedes-Benz CLA – Vantaalta Kuusamoon lataamatta 4.7.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 3.7.2025 julkaisemaan verkkojuttuun 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen