3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja Teksti Marko Jokela Kuva Moottorin arkisto Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Vuosi 2025 toi mukanaan jakeluvelvoitteen korotuksen, joka tarkoittaa bensiinin litrahinnan nousua. Henkilöautoilun menovesi on bensiini, vaikka sähköautoilusta paljon puhutaankin. Suomen 2,76 miljoonan autoyksilön henkilöautokannasta aivan valtaosa, noin 1,77 miljoonaa autoa, on polttomoottorisia bensiiniautoja. Dieselautoja on hieman yli 660 000. Täyssähköautoja maan henkilöautokannasta on hieman yli 118 000.Täyssähköautojen määrä on ollut kasvussa mutta niiden osuus on vielä varsin vähäinen: täyssähköautojen osuus henkilöautokannasta oli vuoden 2025 alussa noin 4,3 % ja lataushybridien osuus 6,0 %.Kaikista Suomessa vuonna 2024 ensirekisteröidyistä henkilöautoista ladattavia oli 49,6 prosenttia, joista 29,5 prosenttia täyssähköautoja ja 20,1 prosenttia ladattavia hybridejä.Bensiiniautoilijoiden kukkarolla tullaan käymään, sillä litrahintoihin vaikuttava jakeluvelvoite kiristyi vuoden alusta. Jakeluvelvoite tuo mukanaan nestemäisiin polttoaineisiin lisättävän biopolttoaineen osuuden kasvun.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyUusiutuva nostaa hintojaJakeluvelvoite on ollut 13,5 prosenttia, mutta osuus nousi täksi vuodeksi 16,5 prosenttiin. Osuuden kasvu nostaa litrahintoja, sillä polttoaineisiin lisättävä uusiutuva polttoaine on kalliimpaa kuin bensiini tai diesel.Jakeluvelvoite nousu jatkuu lähitulevaisuudessakin, sillä ensi vuoden jakeluvelvoite nousee 19,5 prosenttiin. Vuonna 2027 jakeluvelvoite kohoaa jo 22,5 prosenttiin.Uusiutuvien polttoaineiden jakeluvelvoitteen tavoitteena on vähentää fossiilisten polttoaineiden käyttöä liikenteessä EU:n alueella.Polttonesteiden hintaan pumpulla vaikuttaa moni asia kuten raakaöljyn maailmanmarkkinahinta, joka puolestaan heilahtelee esimerkiksi globaalien rauhattomuuksien vuoksi.Tilastokeskuksen mukaan polttonesteiden vuosittaiset keskihinnat Suomessa laskivat vuonna 2024 verrattuna edeltävään vuoteen. Dieselin verollinen keskihinta oli 1,8 euroa ja bensiini 95:n 1,8 euroa litralta. Bensiini 98:n vastaava keskihinta puolestaan oli 1,9 euroa ja kevyen polttoöljyn 1,4 euroa.Eduskunta äänesti joulukuussa Suomen liittymisestä EU-tasoiseen päästökauppaan. Tasavallan presidentti vahvisti 30.12.2024 lain fossiilisen polttoaineen jakelun päästökaupasta.Moottori on kirjoittanut aiheesta aiemmin esimerkiksi otsikolla Päästökaupan seuraus: polttonesteiden hinnat nousevat – mutta paljonko? Direktiivimuutoksen myötä EU:ssa perustetaan uusi polttoaineen jakelua koskeva päästökauppa. Se kattaa taakanjakosektorin päästöjä ja pyrkii auttamaan jäsenvaltioita taakanjakovelvoitteiden saavuttamisessa. Uusi järjestelmä käynnistyy vuonna 2027.Järjestelmä on pitkälti yhdenmukainen voimassa olevan yleisen päästökaupan kanssa. Järjestelmä tarkoittaa, että sääntelyn kohteena oleva taho on velvollinen hankkimaan päästöjään vastaavan määrän päästöoikeuksia.Monimutkaiselta kuulostava mekanismi tarkoittaa autoilijan kannalta käytännössä sitä, että vuodesta 2027 alkaen fossiilisten polttoaineiden kuluttajahinnat kohoavat – arvostelijoiden mielestä jopa holtittoman ennakoimattomasti.Autoliitto: ennakoimattomuus kasvaaSuomen suurimman auton käyttäjien etujärjestön mukaan päästökaupassa polttoaineen hinnanmuodostukseen liittyy huomattavasti enemmän epävarmuustekijöitä, kuin polttoaineverotuksessa.Autoliiton näkemyksen mukaan ”polttoaineveroon verrattuna hinnanmuodostukseen liittyy huomattavasti enemmän epävarmuustekijöitä, joita kotitalouksien ja yritysten on vaikea ennakoida.” Ongelmaksi päästökaupassa muodostuu Autoliiton näkemyksen mukaan se, että jäsenvaltioiden omat polttoaineverotasot ja niihin rinnastettavat käyttövoimasta riippuvat vuotuiset verot eroavat merkittävästi toisistaan. ”Ilman polttoaineverojärjestelmän harmonisointia päästökaupan seurauksena syntyy korkean polttoaineveron maihin, kuten Suomeen, todennäköisesti huomattavasti korkeampi kokonaisverotaso. Jo nyt Suomessa, jossa oman auton käyttö on harvan asutuksen ja pitkien etäisyyksien takia kaikkein perustelluinta ja usein vaihtoehdotonta, on Euroopan kalleimmat polttoaineet”, Autoliitto tähdentää.Nousupaine: 11–16 senttiä/litraPolttoaineen jakelun päästökauppa nostaa fossiilisten polttoaineiden kuluttajahintoja vuodesta 2027 alkaen.Hintavaikutuksen suuruuteen liittyy epävarmuutta, mutta valtioneuvoston tiedotteen mukaan komission arvioissaan käyttämällä 50 euron päästöoikeuden hinnalla hintavaikutus olisi 11–16 senttiä litralta polttoaineesta riippuen.Lähteet: Valtioneuvosto, Tilastokeskus, Autoalan Tiedotuskeskus, Netwheels Oy, Mittaristo ja Liikenne- ja viestintävirasto Traficom, liikenneasioiden rekisteriMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 21.1.2025 Autoilu Syvään vesilammikkoon ajo voi rikkoa auton – vaarana vakava moottorivaurio 21.1.2025 Autoilu Käytetyt autot vaihtavat vilkkaasti omistajaa 21.1.2025 Kuluttajat Autoilija kolaroi autonsa matkalla vaihtamaan talvirenkaita – olisi pitänyt olla talvirenkaat, vakuutusyhtiö pienensi korvausta 20.1.2025 Autoilu Autoliitto kummeksuu rikosuhrimaksun tarvetta tieliikennerikoksissa 20.1.2025 Autoilu Työsuhdeautot auraavat latua liikenteen sähköistymisessä 20.1.2025 Matkailu Kovaa valuuttaa maailmalla – Suomen passi 19.1.2025 Autoilu Uusien autojen päästöt vain laskevat 18.1.2025 Ajoneuvot Näitä autoja romutettiin viime vuonna eniten – sähköautojakin jo paalattaviksi 17.1.2025 Autoilu Ladattavien hybridien suosio vakaata – mutta kuinka kauan? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 20.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 674 000 kilometriä ajettu Saab 9-5 II vm. 2010 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 21.1.2025 Kuluttajat Autoilija kolaroi autonsa matkalla vaihtamaan talvirenkaita – olisi pitänyt olla talvirenkaat, vakuutusyhtiö pienensi korvausta 20.1.2025 Matkailu Kovaa valuuttaa maailmalla – Suomen passi 19.1.2025 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: onko siihen viereiseen parkkiruutuun pakko änkeä? 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 15.1.2025 Autoilu Tässä maakunnassa ajetaan tilastojen mukaan kaikista iäkkäimmillä autoilla 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 20.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 674 000 kilometriä ajettu Saab 9-5 II vm. 2010 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa