5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” Teksti Manu Tuppurainen Kuva Moottorin arkisto Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ford Tourneo Courierin tehdasasenteisessa vetokoukussa on merkittävä ongelma. Auton takaluukku ei aukea, jos vetokoukussa on kärry kiinni. Pohjois-Karjalassa asusteleva Mika Lievonen osti vuoden 2023 joulukuussa uuden Ford Tourneo Courier -merkkisen auton. Lievonen on aktiivista elämäntapaa viettävä ja Tourneo Courieria markkinoidaan juuri Lievosen kaltaisille aktiivisille ihmisille.Lievonen tilasi auton kiinteällä vetokoukulla. Vetokoukku maksoi tehdaslisävarusteena autoon 450 euroa. Vetokoukku tuli hänelle tarpeeseen, sillä Lievosella on kaikkiaan kaksi venetraileria ja kaksi muuta kärryä, joita hän vetää autonsa perässä.Kysymyksessä on kuvan kaltainen auto.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAuton toimitus myöhästyi vetokoukun vuoksiAuton toimitus myöhästyi kuitenkin usealla kuukaudella – juuri vetokoukun vuoksi. Auton piti tulla Lievoselle jo tämän vuoden huhtikuussa, mutta toimitus myöhästyi ja Lievonen sai auton vasta heinäkuussa.– Fordin alihankkija eli vetokoukkuvalmistaja Brink sai toimitettua vetokoukkuja Fordin tehtaalle vasta kesällä, Lievonen sanoo.Tehdasvalmisteinen vetokoukku osoittautui kuitenkin varsinaiseksi murheenkryyniksi Lievosen tuliterässä autossa.– Kun laitoin peräkärryn auton perään vetokoukkuun ensimmäisen kerran, huomasin, että tavaratilan luukku ei mahdu aukeamaan. Se ottaa kiinni kärryn kitaan eli aisaan, Lievonen puuskahtaa.Lievonen on lähettänyt Moottorin toimitukseen asiasta kuvamateriaalia, josta asian voi todentaa.– Yhdellä näistä kahdesta venetrailerista ja kahdesta kärrystä, mitä minulla on, luukku mahtuu aukeamaan, mutta ei sinne pahvin palaa väliin mahdu, Lievonen toteaa.Lievonen sanoo, että autossa on selvä suunnitteluvirhe. Hänen mielestään auton tärkeä ominaisuus, eli auton tavaratilan käyttö, ei voi olla poissa käytöstä silloin, kun autossa on peräkärry kiinni. – Auto on nimenomaan markkinoitu aktiivista elämäntapaa viettäville ihmisille, Lievonen sanoo.Autoa ei vaivauduttu huollossa edes katsomaanLievonen reklamoi asiasta auton myyneelle Wetterin Joensuun liikkeelle. Ensimmäisellä kerralla, kun hän kävi näyttämässä ongelmaa, liikkeen huollon vastaanotto ei vaivautunut tulemaan edes katsomaan hänen autoaan. Lievonen oli liikenteessä kärryn kanssa ja automyyjä oli ainoa, joka otti auton vakavissaan. Toisella kertaa, kun Lievonen kävi liikkeessä näyttämässä autoa, tällöin automyyjän varaamaan tarkastukseen, niin huollon töiden vastaanottoja naureskeli Lievosen tekemälle vikailmoitukselle.– Mielestäni kaikille kuuluisi kohtelias ja ammattimainen ote asiakaspalveluun autokaupassa ja huollossa, Lievonen sanoo.Lievonen sanoo, että hän on ollut Fordin nimeen vannova jo pidemmän aikaa. Hänen hankkimansa Ford Tourneo Courier on hänen mukaansa mukava ja juuri hänelle muuten passeli auto. Ford-lippis Lievosella on ollut syvällä päässä jo pitkään.– Alkaa kyllä usko horjua, Lievonen naurahtaa.Ongelma voi olla muissakin autoissaLievonen sanoo, että hänelle todettiin myös Wetterin liikkeestä, että vastaava ongelma voi olla muissakin autoissa. Lievosen mielestä näin ei voi kuitenkaan saisi olla, esimerkiksi auton myyntiesitteessä ei ole mainintaa, että auton tavaratilan luukkua ei saa silloin auki, kun tehdasasenteiseen vetokoukkuun on kiinnitetty peräkärry.Lievosen asian käsittely on Wetterin ja Fordin maahantuojalla vielä kesken. Lievonen sanoo Moottorille, että esimerkiksi Koukkupaja pystynee toimittamaan autoon myöhemmin tyyppihyväksytyn vetokoukun, jolla ongelma pitäisi ratketa, mutta hän ei ole vielä alkanut sellaista hankkia.– Katsotaan ensin, mikä Fordin ja Wetterin vastaus on asiaan, Lievonen sanoo.Lievonen toteaa myös, että hän on valmis hankkimaan asialle ratkaisun kuluttajariitalautakunnasta.Moottori oli yhteydessä asiassa sekä Fordin maahantuontiin että Wetterin autoliikkeeseen Joensuuhun.Wetteri Auto Oy:n Joensuun toimipisteen autotalonjohtaja Mika Rissanen vastasi Moottorille, että he hoitavat asiaa asiakkaan kanssa ja eivätkä kommentoi asiaa ulospäin.Moottori kysyi asiaa myös Ford-autojen maahantuonnista.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEU-asetusten mukainen koukkuFordilta vastattiin, että Tourneo Courieriin asennettu tehdasasenteinen vetokoukku on EU-asetuksen mukainen. EU-asetuksessa määritellään muun muassa vetokoukun nupin minimikorkeus maasta.– Erityisesti jos autossa on matalampi lastauskorkeus, määräysten mukainen korkeus saattaa aiheuttaa tilanteen, jossa nuppi jää osittain takaluukun eteen. Näin voi käydä erityisesti raskaalla kuormalla tai epätasaisessa maastossa (esimerkiksi venettä laskettaessa), jolloin peräkärryn aisan asento muuttuu ja se ”taittuu” ylöspäin. Courierin osalta lastauskorkeus on pyritty minimoimaan käytettävyyden parantamiseksi, Ford Finlandin viestintäpäällikkö Tarja Hammarberg vastasi.– Olemme nyt informoineet sekä Fordin tuotetiimiä että tehdasta asiasta, Hammarberg kommentoi.Kuvan kaltaisia Ford Tourneo Courier -autoja on maahantuonnin mukaan myyty muutamia kappaleita vetokoukulla.Fordin mukaan Suomessa kiinteällä tehdasasenteisella vetokoukulla varustettuja Tourneo Courier -malleja on myyty yksittäisiä kappaleita.– Yksittäiset tapaukset käsittelemme suoraan jälleenmyyjän ja asiakkaan kanssa, joten tähän asiakastapaukseen emme valitettavasti ota julkisesti kantaa, Fordilta vastattiin Mika Lievosen tapaukseen.Kahvit juotiin ja porkkanakakut syötiinSeuraavana päivänä, kun Moottorin toimituksesta oltiin yhteydessä Wetterin autoliikkeeseen, Lievonen kutsuttiin sinne käymään.– Oikein kahvit juotiin ja porkkanakakut syötiin, Lievonen naurahtaa.Hän sanoo, että Wetterillä asiaa alettiin selvittää ja hänen ongelmaansa suhtauduttiin hyvin ymmärtäväisesti.Lievonen sanoo, että autoliike alkaa myös selvittää autoon toisen valmistajan valmistamaa vetokoukkua. – Voi olla, että menee kevääseen, ennen kuin ratkaisu saadaan, Lievonen sanoo.Lievonen myös toteaa, että hän ei osaa sanoa, oliko Moottorin yhteydenotolla autoliikkeeseen osuutta siihen, että asia alkoi ratkeamaan, hän on kuitenkin syyskuusta alkaen pyrkinyt itse selvittämään asiaa autoliikkeen kanssa.– Kyseinen korjaamopäällikkö, joka oli minuun nyt yhteydessä, ei tiennyt asiasta aiemmin mitään, Mika Lievonen sanoo.– Se viittaisi siihen, että tieto ei ole kulkenut autoliikkeessä eteenpäin.– Mutta jos oli vaikutusta, niin on se vaan kumma, että nämä pitää aina mennä näin vaikeamman kautta, Lievonen puuskahtaa.Lievonen sanoo, että hänen autonsa otetaan otetaan vielä Wetterille tutkittavaksi ja tehdasasenteinen vetokoukku mitataan, että onko siinä mahdollisesti joku valmistusvirhe. Lue lisää Kaikki artikkelit 1.7.2025 Uutinen Volkswagen sähköautojen rekisteröinneissä ykkönen Suomessa – syynä ainakin laaja mallisto 1.7.2025 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit edelleen alamaissa – romutuspalkkiolla haetaan autokauppaan piristystä 30.6.2025 Autoilu SKAL: Kuljetusalalla tarvitaan kesätyöntekijöitä 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 30.6.2025 Testit Testi: Akkukäyttöinen pumppu on kätevä kaveri – autoillessa, moottoripyöräillessä – tai vaikka jalkapallokentän reunalla 29.6.2025 Uutinen Kiinan autoteollisuudessa paisutellaan lukuja myymällä uusia autoja ”käytettyinä” ulkomaille 29.6.2025 Uutinen Autoklinikka etsii Suomen parasta parkkihallia – nettiäänestys käynnissä 27.6.2025 Kuluttajat Yli 10-vuotiaassa BMW:ssä tuli lähes 5 000 euron remontti heti kauppojen jälkeen – jakopää ja ahdin piti vaihtaa ja renkaatkin olivat huonokuntoiset 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 1.7.2025 Prätkäpodi Prätkäpodi jakso 32: BMW F900 GS – voiko adventure olla liian hyvä? 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?